Zac wedstrijd

Assen 26 augustus 2008

 

Op woensdagmiddag vertrekken we naar Assen. Dik zijn m3 blijft thuis want die komt hoogstwaarschijnlijk met het geluid in Assen in de knoop. Dus Lila2 staat achterop de kar en we kunnen gezellig samen in één auto naar Assen. ’s Middags zijn de motoren nog bezig met rijden op Assen. Het weer is droog en het ziet er allemaal goed uit. We laten na dag gezegd te hebben de auto achter bij Luco op Assen en gaan eerst op zoek naar een hotel. Het hotel dat we in gedachten hadden zit vol, de laatste kamer was net weg naar een mede racer. Dus bellen naar een ander en daar is gelukkig nog wel plek, hierdoor zitten we ongeveer 20 km van Assen. Na ingechecked  en een snelle hap gedaan te hebben gaan we terug naar het circuit.

 

Ik schrijf me in en neem de sleutel van de pitbox in ontvangst. De auto gaat ook al door de technische keuring en het verzoek is om een extra buis in de rolkooi te maken om hieraan de gordel te kunnen bevestigen. Deze zou Bas nog maken dus die volgt binnenkort. Dan de spullen in de pitbox en de koelkast aansluiten. Lekker een stoeltje gepakt en wat gaan zitten lezen, Dik loopt ondertussen rond en kletst met deze en gene. Als Willem er is geven we die de pitbox sleutels van Bas en vertrekken wij niet veel later naar ons hotel. Eerst een heerlijk warm bad, ik was mijn jas vergeten en ook mijn vest lag in het hotel en met korte mouwen had ik het wel wat koud gekregen.

 

We staan op tijd op en gaan richting het circuit. Als we aankomen is Andre er al en komt hij bij ons in de pitbox staan. Tegen negen uur gaat deze de baan op voor zijn vrije training. Ik volg om 9:40. Het gaat niet naar mijn zin, ik zit te klooien met mijn versnellingen en kom niet goed over de baan. De ronde tijd van 2:23 bevestigd dit maar al te duidelijk. De Strubben bocht blijf ik een onding vinden en blijf andere lijnen proberen. Al met al niet de beste ronden. Ondertussen begint het wat te motteren. Het is vochtig maar niet echt nat op de baan, helemaal lekker is dit niet. Om iets over 11 mogen we het circuit op voor de tijd training, het loopt nog steeds niet lekker maar het gaat iets beter, 2:20 en de laatste tijd is niet echt wat ik had gehoopt. De eerste race mogen we dus achteraan starten.

 

 

Het blijft motteren en veel mensen schakelen nu toch echt over op regen of intermediates. Aangezien ik alleen nog maar slicks heb, heb ik niks te kiezen. Andre rijdt op zijn regenbanden een super eerste race, een erg mooi gezicht om te zien hoe hij terugkomt in de pitbox, een smile van oor tot oor. Dik en ik blijven ook na onze regenbron, Toon, geraadpleegd te hebben twijfelen is het te rijden of niet? Uiteindelijk zien we tijdens de sessie van de e30 een soortement droge lijn ontstaan en dus besluiten we dat ik toch ga rijden. Terwijl ik sta te wachten in de startopstelling begint het al weer wat te druppen. Het spoor is smaller dan gedacht en daarbuiten is het echt glad op slicks. In de Strubben kwispelt de e36 er rustig op los en ik heb er niet veel vertrouwen in. Aan de andere kant een goede kans om de auto goed te leren kennen, dus rustig lijnen rijden en blijven rijden. Uit eindelijk haal ik de finish zonder schade en heel veel wijzer over de auto. Het is niet echt mijn ding op eieren rijden.

 

 

Het weer verbeterd niet echt en wij twijfelen om de auto wellicht toch maar op te laden en het voor gezien te houden. Maar aan de andere kant we zijn er nu, dus wachten we het nog maar even af. En uiteindelijk ben ik daar erg blij om J. De stenen zijn iets droger, dan bij aanvang van de eerste race, de lucht dreigt heel erg maar er komt nog geen regen uit. En dan mogen we los om 16:20. Het spoor is breder dan tijdens de eerste race en dus heb je wat meer ruimte om te rijden. Het gaat beter en beter hoe meer ronden ik rij, ik haal mensen in en wordt uiteindelijk 16e met een snelste ronde van 2:11!! Dat is toch mooi 12 seconden sneller dan vanochtend. Blij stap ik de auto uit, gelukkig toch ook nog een paar heerlijke ronden gereden op het noordelijke Assen. Het circuit kent vele snelle bochten en de afstelling kan voor mijn gevoel de volgende keer bij droog weer straffer dan op Zandvoort. We zeggen nog even dag bij Bas en andere racers en gaan dan onderweg naar huis. Gelukkig hoeven er geen zaken voor Oschersleben veranderd of gerepareerd te worden.

 

Bas in de pitbox met enkele rijders waaronder Tom.

 

Met dank aan Sohappyracing voor onderstaande foto’s!

Zij hebben ook drie leuke filmpjes van respectievelijk de vrije training, de eerste en tweede wedstrijd online staan, hierin is ook goed te zien hoe nat het was in Assen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Home 2008