Zac wedstrijd
Assen 26 augustus
2008
Op
woensdagmiddag vertrekken we naar Assen. Dik zijn m3 blijft thuis want die komt
hoogstwaarschijnlijk met het geluid in Assen in de knoop. Dus Lila2 staat
achterop de kar en we kunnen gezellig samen in één auto naar Assen. ’s Middags
zijn de motoren nog bezig met rijden op Assen. Het weer is droog en het ziet er
allemaal goed uit. We laten na dag gezegd te hebben de auto achter bij Luco op
Assen en gaan eerst op zoek naar een hotel. Het hotel dat we in gedachten
hadden zit vol, de laatste kamer was net weg naar een mede racer. Dus bellen
naar een ander en daar is gelukkig nog wel plek, hierdoor zitten we ongeveer
Ik
schrijf me in en neem de sleutel van de pitbox in ontvangst. De auto gaat ook
al door de technische keuring en het verzoek is om een extra buis in de rolkooi
te maken om hieraan de gordel te kunnen bevestigen. Deze zou Bas nog maken dus
die volgt binnenkort. Dan de spullen in de pitbox en de koelkast aansluiten.
Lekker een stoeltje gepakt en wat gaan zitten lezen, Dik loopt ondertussen rond
en kletst met deze en gene. Als Willem er is geven we die de pitbox sleutels
van Bas en vertrekken wij niet veel later naar ons hotel. Eerst een heerlijk
warm bad, ik was mijn jas vergeten en ook mijn vest lag in het hotel en met
korte mouwen had ik het wel wat koud gekregen.
We
staan op tijd op en gaan richting het circuit. Als we aankomen is Andre er al
en komt hij bij ons in de pitbox staan. Tegen negen uur gaat deze de baan op
voor zijn vrije training. Ik volg om 9:40. Het gaat niet naar mijn zin, ik zit
te klooien met mijn versnellingen en kom niet goed over de baan. De ronde tijd
van 2:23 bevestigd dit maar al te duidelijk. De Strubben bocht blijf ik een
onding vinden en blijf andere lijnen proberen. Al met al niet de beste ronden.
Ondertussen begint het wat te motteren. Het is vochtig maar niet echt nat op de
baan, helemaal lekker is dit niet. Om iets over 11 mogen we het circuit op voor
de tijd training, het loopt nog steeds niet lekker maar het gaat iets beter,
2:20 en de laatste tijd is niet echt wat ik had gehoopt. De eerste race mogen
we dus achteraan starten.
Het
blijft motteren en veel mensen schakelen nu toch echt over op regen of
intermediates. Aangezien ik alleen nog maar slicks heb, heb ik niks te kiezen.
Andre rijdt op zijn regenbanden een super eerste race, een erg mooi gezicht om
te zien hoe hij terugkomt in de pitbox, een smile van oor tot oor. Dik en ik
blijven ook na onze regenbron, Toon, geraadpleegd te hebben twijfelen is het te
rijden of niet? Uiteindelijk zien we tijdens de sessie van de e30 een
soortement droge lijn ontstaan en dus besluiten we dat ik toch ga rijden.
Terwijl ik sta te wachten in de startopstelling begint het al weer wat te
druppen. Het spoor is smaller dan gedacht en daarbuiten is het echt glad op
slicks. In de Strubben kwispelt de e36 er rustig op los en ik heb er niet veel
vertrouwen in. Aan de andere kant een goede kans om de auto goed te leren
kennen, dus rustig lijnen rijden en blijven rijden. Uit eindelijk haal ik de
finish zonder schade en heel veel wijzer over de auto. Het is niet echt mijn
ding op eieren rijden.
Het
weer verbeterd niet echt en wij twijfelen om de auto wellicht toch maar op te
laden en het voor gezien te houden. Maar aan de andere kant we zijn er nu, dus
wachten we het nog maar even af. En uiteindelijk ben ik daar erg blij om J. De stenen zijn iets droger, dan
bij aanvang van de eerste race, de lucht dreigt heel erg maar er komt nog geen
regen uit. En dan mogen we los om 16:20. Het spoor is breder dan tijdens de
eerste race en dus heb je wat meer ruimte om te rijden. Het gaat beter en beter
hoe meer ronden ik rij, ik haal mensen in en wordt uiteindelijk 16e
met een snelste ronde van 2:11!! Dat is toch mooi 12 seconden sneller dan
vanochtend. Blij stap ik de auto uit, gelukkig toch ook nog een paar heerlijke
ronden gereden op het noordelijke Assen. Het circuit kent vele snelle bochten
en de afstelling kan voor mijn gevoel de volgende keer bij droog weer straffer
dan op Zandvoort. We zeggen nog even dag bij Bas en andere racers en gaan dan
onderweg naar huis. Gelukkig hoeven er geen zaken voor Oschersleben veranderd
of gerepareerd te worden.
Bas in de pitbox met enkele rijders
waaronder Tom.
Met
dank aan Sohappyracing
voor onderstaande foto’s!
Zij
hebben ook drie leuke filmpjes van respectievelijk de vrije training, de eerste en tweede wedstrijd online staan, hierin is ook goed te zien
hoe nat het was in Assen.