Zac wedstrijd Oschersleben

12 en 13 september 2008

 

Op woensdag 10 september beginnen de eerste echte voorbereidingen op dit race weekend in Oost-Duitsland. We halen ’s ochtends onze be combinatie op waarmee we beide raceauto’s gaan vervoeren. ’s Middags pakken we de laatste zaken in en dan zijn we er klaar voor.

 

Op donderdag ochtend treffen we Dennis en vertrekken we met be combi en bus richting Oschersleben. Het is een mooie combi die ’s ochtend nog beslagen is van de ochtend douw. Dik rijdt met de combi en Dennis en ik volgen in de bus, die vol ligt met slicks, regenbanden en gereedschap.

 

 

 

We rijden naar de grens bij Enschede en duiken daar Duitsland in. Na een tijdje in Duitsland gereden te hebben is het tijd om de be combi te tanken. Dat verbruikt nog wel wat, 1:4! Tegen half 3 zijn we in de buurt van het circuit en besluiten we eerst naar het hotel in Magdeburg te gaan om in te checken. Na een kleine correctie op de tom tom te hebben gedaan, navragen aan wandelende vrouw met hond, komen we bij het hotel. We checken in en tegen half 5 zijn we dan bij het circuit. Hier mogen we pas om 6 uur op, dus wachten en vele met ons.

 

 

 

Dan is het tijd om ons te melden voor onze pitbox. Na nog wat gedoe met Duitse motorrijders… kunnen wij samen met de Leeuw pitbox 20 gaan inrichten. We staan met onze auto’s en de golf van de Leeuw in één box. Aangezien het al wat later is besluiten we in het hotel van het circuit te eten, je kan hier op de baan kijken terwijl je eet! Overal en nergens komen we bekende tegen en wordt er onderwijl het nodige bij gekletst. En dan is het tijd om ons hotel op te zoeken en op tijd te gaan slapen. We mogen al vroeg keuren en de eerste vrije training is om 9 uur. De auto’s staan er basis klaar voor dus dat scheelt morgenvroeg weer tijd.

 

Vrijdag 12 september

Na het ontbijt gaan we onderweg naar het circuit. Ik word bij de toren afgezet om ons beide in te schrijven terwijl Dik en Dennis de auto’s ophalen voor de keuring. Ik ben keurig op tijd terug met de papieren dus dat gaat lekker in één keer door. Terug bij de pitbox komt familie de Leeuw ook aan, deze gaan nu keuren en inschrijven. Wij doen de laatste checks aan de auto’s en zetten de banden op spanning. En dan is het al tijd om ons om te kleden. Opstellen in de pitstraat en daarna is het tijd voor mij, om mijn eerste rondjes op de motorsport arena van Oschersleben te gaan rijden.

 

 

De eerste ronden nog echt verkennend en later wat meer op snelheid proberen te rijden. Oschersleben is echt bocht na bocht, ik leer mijn auto dus nog beter kennen. De snelste tijd tijdens deze vrije training is voor mij 2:02. Dik draait al weer rondjes van 1:50. Voor hem de tweede keer hier, vorig jaar was hij 2e in de sportklasse terwijl hij twee wedstrijden had gemist door schade aan zijn auto. Ik ben tevreden met mijn tijd en ga ervoor om snel richting de 2:00 rond te komen.

 

 

Om iets over 11 zal de vrije training starten. We checken voor die tijd de auto’s en vervangen bij Dik de voorremblokken. Daarna nog wat drinken en kletsen. Marianne en Willem van so happy racing komen ook gezellig buurten. De sfeer is goed op Oschersleben. Al snel maken we ons weer gereed om te starten voor de tijdtraining. Dik heeft de swing weer te pakken en rijdt een 1:49, ik kom aan de door mijn gewenste 2:00 en ben dus tevreden. In de pauze hebben we een rijders briefing en vanmiddag nog 3 wedstrijden op het programma.

 

 

 

Na de tijdtraining van de endurance klasse is het voor ons tijd om de eerste wedstrijd aan te vangen. We starten met verschillende klassen door elkaar, gesorteerd op rondetijd. Hierdoor sta ik voor een hele zwik volvo’s. Het is ongelofelijk om te zien hoe deze klasse onderling met elkaar aan het strijden is, schitterend.

 

 

Deze drie wedstrijden in de middag volgen elkaar snel op, starttijden van 14:30, 16:00 en 17:30 met ongeveer 20 minuten rijtijd en 2 opwarmrondes ervoor en dan ook nog 15 minuten voor aanvang in de pitstraat klaarstaan maakt het een zeer strak tijdsschema. In de eerste wedstrijd wordt er al volop gestreden en verloopt het allemaal erg leuk met gedrevenheid bij alle rijders. Helaas parkeer ik mijn auto na de eerste haaks links achterstevoren en moet dus het hele veld op 1 volvo na voorbij laten komen. Gelukkig duikt iedereen om me heen en heb ik geen schade. Bij terugkomst in de pitbox blijkt mijn linker achterband 0.2 meer spanning te hebben dan de andere banden, dit kan de draai wellicht naast het te vroeg op het gas gaan verklaren. Ik start hierdoor verder naar achteren bij aanvang van de 2e wedstrijd.

 

 

 

Tijdens de tweede wedstrijd is het erg vol in de eerste bocht bij de start en wil mijn achterganger er sneller doorheen dan ik, een tik op de kont is het gevolg. Gelukkig kan ik de auto goed in het spoor houden en kan ik gewoon doorrijden, na de wedstrijd maar eens kijken wat voor schade er is, ik voel in ieder geval niks. De wedstrijd verloopt verder goed voor mij en ik duik met mijn tijd onder de 2 min grens J (1:59). Dik verdedigt ondertussen zijn eerste plek die hij had ingenomen na de eerste race en moet die helaas een paar ronden voor het einde vergeven aan Luco. Dik is zijn remmen kwijt en remt dus al de hele wedstrijd zonder bekrachtiging. Dus met twee voeten op de rem om toch nog te vertragen. Dennis en Dik verhelpen dit euvel snel tijdens de break. De auto’s worden, zoals na elke race, weer bijgetankt en staan vlotjes klaar voor de derde en laatste race van deze dag.

 

 

 

De derde race verloop goed en ik win mijn verloren posities terug. Dik wordt weer eerste! Morgen verder met de laatste twee races na een warming up in de vroege ochtend. We gaan gezellig met zijn drieën eten bij een lokale eettent. ’s Avonds arriveren Marcel, Mieke, Frans, Nicol en Joost in Magdeburg bij het hotel om ons morgen ook te vergezellen op het circuit. Erg leuk om ook supporters te hebben zo ver van huis.

 

 

 

Zaterdag 13 september.

We krijgen een extra vroeg ontbijt van het hotel, die hiervoor apart het ontbijt eerder laten starten. Wat een service! Iets voor achten zijn we op het circuit en het is nog goed fris. We maken de auto’s en ons zelf gereed voor de vrije training. De eerste ronden gaan wat langzamer. Wat erg luxe is, is dat ik even achter Dik kan aanrijden om wat af te kijken J. Jean-Pierre en Erik komen net voor dat we los gaan aangelopen en kunnen dus direct naar ons gaan kijken. Erg leuk dat ze voor ons hierheen komen!

 

 

De vierde race gaat iedereen er weer goed tegenaan en ik ben blij dat ik hierin twee andere toer rijders kan inhalen. Mijn rondetijd neemt af met een seconde (1:58), en daar ben ik erg blij mee. Dik blijft het super doen en wordt weer eerste.

 

 

 

En dan is het zomaar alweer tijd voor de laatste race in Oschersleben. Dennis is al goed running in de pitbox en is al allerlei zaken heerlijk aan het regelen voor ons, Super gewoon!! De laatste race verloopt goed en ik vecht me verder naar voren. Uiteindelijk word ik deze race 6e J. Doel voor de komende tijd word de bochtensnelheid verhogen.

 

 

 

We stallen onze auto’s nog even kort in de pitbox waarna we deze snel ontruimen om ruimte te maken voor de 24 uurs race. Na wat te hebben gedronken pakken we de zaken in en rijden we de auto’s naar buiten.

 

 

Dan is het wachten op de prijsuitreiking zodat Dik zijn wel verdiende eerste prijs kan ophalen. In deze tijd kijken we naar de start van de 24 uurs race. Huub maakt van de prijsuitreiking, zoals gebruikelijk, een welbespraakte. De innerlijke mens is inmiddels aan het knorren en dus gaan we wat eten om vervolgens verder bij de 24 uurs te gaan kijken. De mega burger is echt mega en daar kunnen we dus voorlopig mee vooruit. We kijken heerlijk in de zon op verschillende plaatsen rond het circuit naar alle dieseltjes die vrolijk rond gaan. We missen het geluid wat dat betreft een beetje ten opzichte van benzine motoren. Er staat redelijk veel wind waardoor het niet altijd even aangenaam is en tegen 6 uur lijkt het mij een mooie tijd om wat te gaan eten zodat ik in ieder geval weer wat warm kan worden J. We eten bij het zelfde locale tentje in Oschersleben en het eten is weer super even als de service. Gisteren vroeg ik hier om een cola light en die hadden ze niet, nu bestelde ik dus wat anders en toen werd er gezegd: “we hebben ook cola light hoor”, een dikke 10 voor service! Na het eten begint de schemer echt in te vallen en gaan we terug naar het circuit. We buurten eerst even bij het team jaguar die op dat moment 9e liggen. Daarna gaan we buiten in het donker kijken. Als we er nog niet zo lang zijn volgt er een code 60 er blijkt iemand van het circuit af te liggen. Gelukkig is er alleen materiele schade.

 

 

 

De maan staat mooi boven het circuit en het is nog steeds droog. In je winterjas uit de wind is het daardoor goed uit te houden. We kijken hoe iedereen rondrijdt en genieten met volle teugen. Het is frappant om te zien dat ze maar zo’n 2 seconden langer doen over een ronde dan overdag bij licht. Bijna elke auto heeft wel iets van speciaal licht zodat ze te onderscheiden zijn.

 

 

 

We zitten grote tijd ook tegen over de pits. Je ziet dan van alles gebeuren in de boxen tegen over je. Zo werd de auto met schade binnen gebracht en passeerde verschillende reguliere stops en wissels voor onze neus.

 

 

Tegen 11 uur houden we het voor gezien en gaan we naar het hotel. We drinken daar nog gezellig wat en zoeken dan onze bedjes op, morgen mogen we tenslotte weer terug rijden.

 

Tijdens het ontbijt zeggen we dag tegen Frans, Mieke en Marcel die zich ook gereed maken voor de terugrit. Wij gaan eerst naar het circuit om onze be combi op te halen. Eerst nog even de auto’s vastzetten en dan kunnen we los. We rijden een andere weg terug naar de snelweg welke erg leuk is.

 

 

 

We draaien snelweg op en rijden op de 2 richting Nederland. Onderweg zien we nog wat  oude controle poorten staan van het oude splitsing oost-west Duitsland.

 

 

 

Het weer onderweg is nog steeds super. Niet veel later zijn we daar helemaal blij mee omdat Dennis en ik met de bus een klapband krijgen. Hier zaten we natuurlijk niet op te wachten. De bus wordt grotendeels uitgepakt en ik ben blij dat we zoveel gereedschap bij ons hebben waardoor de wissel soepeler verloopt dan met het standaard pakketje wat in de bus zit J. Na een pitstop van 45 minuten zijn we weer onderweg. Als we Nederland binnen rijden gaan we eerst op zoek naar een tankstation, de be combi lust ondertussen wel weer wat. We eten nog wat en ik rij het laatste stukje met Dik mee in de be combi. Als we aankomen zetten we alles achter slot en grendel en gaan lekker naar huis. Morgen afladen en de be-combi terug brengen. En zo komt er een einde aan een zeer geslaagd raceweekend.

 

 


Home 2008