Zac wedstrijd
Oschersleben
12 en 13 september
2008
Op
woensdag 10 september beginnen de eerste echte voorbereidingen op dit race
weekend in Oost-Duitsland. We halen ’s ochtends onze be combinatie op waarmee we
beide raceauto’s gaan vervoeren. ’s Middags pakken we de laatste zaken in en
dan zijn we er klaar voor.
Op
donderdag ochtend treffen we Dennis en vertrekken we met be combi en bus
richting Oschersleben. Het is een mooie combi die ’s ochtend nog beslagen is
van de ochtend douw. Dik rijdt met de combi en Dennis en ik volgen in de bus,
die vol ligt met slicks, regenbanden en gereedschap.
We
rijden naar de grens bij Enschede en duiken daar Duitsland in. Na een tijdje in
Duitsland gereden te hebben is het tijd om de be combi te tanken. Dat verbruikt
nog wel wat, 1:4! Tegen half 3 zijn we in de buurt van het circuit en besluiten
we eerst naar het hotel in Magdeburg te gaan om in te checken. Na een kleine
correctie op de tom tom te hebben gedaan, navragen aan wandelende vrouw met
hond, komen we bij het hotel. We checken in en tegen half 5 zijn we dan bij het
circuit. Hier mogen we pas om 6 uur op, dus wachten en vele met ons.
Dan
is het tijd om ons te melden voor onze pitbox. Na nog wat gedoe met Duitse
motorrijders… kunnen wij samen met de Leeuw pitbox 20 gaan inrichten. We staan
met onze auto’s en de golf van de Leeuw in één box. Aangezien het al wat later
is besluiten we in het hotel van het circuit te eten, je kan hier op de baan
kijken terwijl je eet! Overal en nergens komen we bekende tegen en wordt er
onderwijl het nodige bij gekletst. En dan is het tijd om ons hotel op te zoeken
en op tijd te gaan slapen. We mogen al vroeg keuren en de eerste vrije training
is om 9 uur. De auto’s staan er basis klaar voor dus dat scheelt morgenvroeg
weer tijd.
Vrijdag
12 september
Na
het ontbijt gaan we onderweg naar het circuit. Ik word bij de toren afgezet om
ons beide in te schrijven terwijl Dik en Dennis de auto’s ophalen voor de
keuring. Ik ben keurig op tijd terug met de papieren dus dat gaat lekker in één
keer door. Terug bij de pitbox komt familie de Leeuw ook aan, deze gaan nu
keuren en inschrijven. Wij doen de laatste checks aan de auto’s en zetten de
banden op spanning. En dan is het al tijd om ons om te kleden. Opstellen in de
pitstraat en daarna is het tijd voor mij, om mijn eerste rondjes op de
motorsport arena van Oschersleben te gaan rijden.
De
eerste ronden nog echt verkennend en later wat meer op snelheid proberen te
rijden. Oschersleben is echt bocht na bocht, ik leer mijn auto dus nog beter
kennen. De snelste tijd tijdens deze vrije training is voor mij 2:02. Dik
draait al weer rondjes van 1:50. Voor hem de tweede keer hier, vorig jaar was
hij 2e in de sportklasse terwijl hij twee wedstrijden had gemist
door schade aan zijn auto. Ik ben tevreden met mijn tijd en ga ervoor om snel
richting de 2:00 rond te komen.
Om
iets over 11 zal de vrije training starten. We checken voor die tijd de auto’s en
vervangen bij Dik de voorremblokken. Daarna nog wat drinken en kletsen.
Marianne en Willem van so happy racing komen ook gezellig buurten. De sfeer is
goed op Oschersleben. Al snel maken we ons weer gereed om te starten voor de
tijdtraining. Dik heeft de swing weer te pakken en rijdt een 1:49, ik kom aan
de door mijn gewenste 2:00 en ben dus tevreden. In de pauze hebben we een
rijders briefing en vanmiddag nog 3 wedstrijden op het programma.
Na
de tijdtraining van de endurance klasse is het voor ons tijd om de eerste
wedstrijd aan te vangen. We starten met verschillende klassen door elkaar,
gesorteerd op rondetijd. Hierdoor sta ik voor een hele zwik volvo’s. Het is
ongelofelijk om te zien hoe deze klasse onderling met elkaar aan het strijden
is, schitterend.
Deze
drie wedstrijden in de middag volgen elkaar snel op, starttijden van 14:30,
16:00 en 17:30 met ongeveer 20 minuten rijtijd en 2 opwarmrondes ervoor en dan
ook nog 15 minuten voor aanvang in de pitstraat klaarstaan maakt het een zeer
strak tijdsschema. In de eerste wedstrijd wordt er al volop gestreden en
verloopt het allemaal erg leuk met gedrevenheid bij alle rijders. Helaas
parkeer ik mijn auto na de eerste haaks links achterstevoren en moet dus het
hele veld op 1 volvo na voorbij laten komen. Gelukkig duikt iedereen om me heen
en heb ik geen schade. Bij terugkomst in de pitbox blijkt mijn linker
achterband 0.2 meer spanning te hebben dan de andere banden, dit kan de draai
wellicht naast het te vroeg op het gas gaan verklaren. Ik start hierdoor verder
naar achteren bij aanvang van de 2e wedstrijd.
Tijdens
de tweede wedstrijd is het erg vol in de eerste bocht bij de start en wil mijn
achterganger er sneller doorheen dan ik, een tik op de kont is het gevolg.
Gelukkig kan ik de auto goed in het spoor houden en kan ik gewoon doorrijden,
na de wedstrijd maar eens kijken wat voor schade er is, ik voel in ieder geval
niks. De wedstrijd verloopt verder goed voor mij en ik duik met mijn tijd onder
de 2 min grens J
(1:59). Dik verdedigt ondertussen zijn eerste plek die hij had ingenomen na de
eerste race en moet die helaas een paar ronden voor het einde vergeven aan
Luco. Dik is zijn remmen kwijt en remt dus al de hele wedstrijd zonder
bekrachtiging. Dus met twee voeten op de rem om toch nog te vertragen. Dennis
en Dik verhelpen dit euvel snel tijdens de break. De auto’s worden, zoals na
elke race, weer bijgetankt en staan vlotjes klaar voor de derde en laatste race
van deze dag.
De
derde race verloop goed en ik win mijn verloren posities terug. Dik wordt weer
eerste! Morgen verder met de laatste twee races na een warming up in de vroege
ochtend. We gaan gezellig met zijn drieën eten bij een lokale eettent. ’s
Avonds arriveren Marcel, Mieke, Frans, Nicol en Joost in Magdeburg bij het hotel
om ons morgen ook te vergezellen op het circuit. Erg leuk om ook supporters te
hebben zo ver van huis.
Zaterdag
13 september.
We
krijgen een extra vroeg ontbijt van het hotel, die hiervoor apart het ontbijt eerder
laten starten. Wat een service! Iets voor achten zijn we op het circuit en het
is nog goed fris. We maken de auto’s en ons zelf gereed voor de vrije training.
De eerste ronden gaan wat langzamer. Wat erg luxe is, is dat ik even achter Dik
kan aanrijden om wat af te kijken J. Jean-Pierre en Erik komen net voor dat we los gaan
aangelopen en kunnen dus direct naar ons gaan kijken. Erg leuk dat ze voor ons
hierheen komen!
De
vierde race gaat iedereen er weer goed tegenaan en ik ben blij dat ik hierin
twee andere toer rijders kan inhalen. Mijn rondetijd neemt af met een seconde
(1:58), en daar ben ik erg blij mee. Dik blijft het super doen en wordt weer
eerste.
En
dan is het zomaar alweer tijd voor de laatste race in Oschersleben. Dennis is
al goed running in de pitbox en is al allerlei zaken heerlijk aan het regelen
voor ons, Super gewoon!! De laatste race verloopt goed en ik vecht me verder
naar voren. Uiteindelijk word ik deze race 6e J. Doel voor de komende tijd word de
bochtensnelheid verhogen.
We
stallen onze auto’s nog even kort in de pitbox waarna we deze snel ontruimen om
ruimte te maken voor de 24 uurs race. Na wat te hebben gedronken pakken we de
zaken in en rijden we de auto’s naar buiten.
Dan
is het wachten op de prijsuitreiking zodat Dik zijn wel verdiende eerste prijs
kan ophalen. In deze tijd kijken we naar de start van de 24 uurs race. Huub
maakt van de prijsuitreiking, zoals gebruikelijk, een welbespraakte. De
innerlijke mens is inmiddels aan het knorren en dus gaan we wat eten om
vervolgens verder bij de 24 uurs te gaan kijken. De mega burger is echt mega en
daar kunnen we dus voorlopig mee vooruit. We kijken heerlijk in de zon op
verschillende plaatsen rond het circuit naar alle dieseltjes die vrolijk rond
gaan. We missen het geluid wat dat betreft een beetje ten opzichte van benzine
motoren. Er staat redelijk veel wind waardoor het niet altijd even aangenaam is
en tegen 6 uur lijkt het mij een mooie tijd om wat te gaan eten zodat ik in
ieder geval weer wat warm kan worden J. We eten bij het zelfde locale tentje in Oschersleben
en het eten is weer super even als de service. Gisteren vroeg ik hier om een
cola light en die hadden ze niet, nu bestelde ik dus wat anders en toen werd er
gezegd: “we hebben ook cola light hoor”, een dikke 10 voor service! Na het eten
begint de schemer echt in te vallen en gaan we terug naar het circuit. We
buurten eerst even bij het team jaguar die op dat moment 9e liggen.
Daarna gaan we buiten in het donker kijken. Als we er nog niet zo lang zijn
volgt er een code 60 er blijkt iemand van het circuit af te liggen. Gelukkig is
er alleen materiele schade.
De
maan staat mooi boven het circuit en het is nog steeds droog. In je winterjas uit
de wind is het daardoor goed uit te houden. We kijken hoe iedereen rondrijdt en
genieten met volle teugen. Het is frappant om te zien dat ze maar zo’n 2
seconden langer doen over een ronde dan overdag bij licht. Bijna elke auto
heeft wel iets van speciaal licht zodat ze te onderscheiden zijn.
We
zitten grote tijd ook tegen over de pits. Je ziet dan van alles gebeuren in de
boxen tegen over je. Zo werd de auto met schade binnen gebracht en passeerde
verschillende reguliere stops en wissels voor onze neus.
Tegen
11 uur houden we het voor gezien en gaan we naar het hotel. We drinken daar nog
gezellig wat en zoeken dan onze bedjes op, morgen mogen we tenslotte weer terug
rijden.
Tijdens
het ontbijt zeggen we dag tegen Frans, Mieke en Marcel die zich ook gereed
maken voor de terugrit. Wij gaan eerst naar het circuit om onze be combi op te
halen. Eerst nog even de auto’s vastzetten en dan kunnen we los. We rijden een
andere weg terug naar de snelweg welke erg leuk is.
We
draaien snelweg op en rijden op de 2 richting Nederland. Onderweg zien we nog
wat oude controle poorten staan van het
oude splitsing oost-west Duitsland.
Het
weer onderweg is nog steeds super. Niet veel later zijn we daar helemaal blij
mee omdat Dennis en ik met de bus een klapband krijgen. Hier zaten we
natuurlijk niet op te wachten. De bus wordt grotendeels uitgepakt en ik ben
blij dat we zoveel gereedschap bij ons hebben waardoor de wissel soepeler
verloopt dan met het standaard pakketje wat in de bus zit J. Na een pitstop van 45 minuten zijn
we weer onderweg. Als we Nederland binnen rijden gaan we eerst op zoek naar een
tankstation, de be combi lust ondertussen wel weer wat. We eten nog wat en ik
rij het laatste stukje met Dik mee in de be combi. Als we aankomen zetten we
alles achter slot en grendel en gaan lekker naar huis. Morgen afladen en de
be-combi terug brengen. En zo komt er een einde aan een zeer geslaagd
raceweekend.