6 april DNRT wedstrijd
Circuit Park Zandvoort
Het voorbereiden van de
dag begint al op tijd. Zaterdag 30 maart bouwt Ruud een korter diff onder mijn auto. Dit is het oude diff
van Dik, dan kunnen we kijken of dit werkt. Als Ruud klaar is met de ombouw wil
de auto niet meer lopen…. Op zondag kijkt Dik naar de auto en ondersteun ik met
wat hand en span dingen, al snel is de conclusie daar, de benzinepomp krijgt
geen stroom en daardoor loopt deze niet. Een andere zekering maakt de zaak weer
lopend. Ruud komt later die dag nog om alle gereedschapsspullen weer in de
karren te krijgen zodat we volgende week zo kunnen laden en naar Zandvoort af
kunnen reizen.
Vrijdag 5 april, Dik
haalt stickers die nog op mijn auto mogen komen. Ik laad ondertussen de bus en
zoek de laatste zaken bij elkaar. Rond het middag uur denken wij de auto “even”
op de kar te zetten. Helaas blijkt na een tijdje lopen de auto spontaan te
stoppen, grr. Oké het euvel is dus niet verholpen met
de nieuwe zekering. We (Dik) voorziet de auto van een bypass en zo krijgt de
brandstofpomp toch voeding. Hierna wordt de auto even getest en deze blijft
lopen dus klaar om op de kar gereden de worden. Alles staat klaar om morgen
vroeg richting Zandvoort te gaan.
Zaterdag 6 april onze
wekker loopt al vroeg af en om half 6 zitten wij in de auto onderweg naar CPZ.
Niet onze gewone weg want daar zijn werkzaamheden dus via de andere kant, daar
aangekomen hebben ze de oprit naar de A15 afgesloten! Lekker handig dus eerst
de verkeerde kant op, keren bij een afslag verder (10 km), en weer terug
rijden. Afijn we zijn onderweg en zonder veel vertraging komen we rond 7 uur
aan op CPZ. Ik stap na de tunnel direct uit en schrijf me in. Bij de
inschrijftafel kom ik al de eerste bekenden weer tegen. Het is bitter koud maar
we hebben er zin in.
We staan vandaag in de
box bij Bas Roos. We pakken samen met Ruud de bus uit en al snel staat alles
gereed. De auto staat op semi’s en daar laten we hem
op staan voor de vrije training. En al snel is het tijd om aan te treden. De
vrije training verloopt redelijk vlot en bij de audi
S uitkomen word ik even duidelijk herinnerd aan mijn kortere overbrenging, even
kwispelen en weer verder. Als ik terug kom in de pitstraat blijk ik een 2:00
gereden te hebben met zijn semi’s, dat is een nieuw
persoonlijk record J.
Uiteindelijk 7e van de 12 supersport rijders vandaag.
De stemming is positief
en de slicks worden onder de auto gemonteerd, benzine wordt aangevuld en klaar
staan we voor de tijd training. De tijd training verloopt niet zoals ik hoopte.
Na Hugenholtz richting het Scheivlak komt de auto al
in zijn begrenzer wat erg snel is. Na bos uit, waar ik nu in 5 uit kom, ben ik
bij de ingang van de pitstraat wederom al in mijn toerenbegrenzer. De afgelezen
top voor aan-remmen Tarzan is 195 zo’n 15 km langzamer dan met mijn oude diff. Met de semi’s is de
topsnelheid gelijk alleen komen die doordat ze iets hoger zijn niet richting
Scheivlak en “pas” bij de finishvlag plek in de begrenzer. Afijn mijn ronde
tijd word er niet sneller door dus we blijven op 2:00 hangen. Ik vecht meer met
de auto dus dat is op zich niet fijn en ook niet goed te verklaren.
Tijdens de pauze krijg
ik andere achterwielen te leen van Jan, deze zijn iets hoger waardoor in minder
snel in de begrenzer zou moeten lopen. Voor mijn eigen slicks en achter nieuwe
Dunlops van Jan, tijdens de opwarm ronde hoor ik de banden bij de bochten
linksaf aanlopen, aangezien ik de spullen te leen heb besluit ik niet op te
stellen maar voor een snelle pitstop te gaan. De mannen schroeven binnen no
time de slicks van Jan eronder uit en zetten de spacers weer terug gevolgd
door mijn eigen slicks. Na twee ronden duik ik net voor de kop van het veld
weer naar buiten. Oefenen en voelen hoe krijg ik mijn auto weer onder de
magische grens van 2:00, ik vecht en boender rond maar kom niet aan een tijd
onder de twee minuten. Ik ben en zal laatste blijven dus als ik een groep 944
voor me op zie duiken besluit ik naar binnen te gaan, ik kan hier niks meer
winnen voor deze wedstrijd mijn voorganger is al tijden buiten zicht verdwenen.
Teleurgesteld en enigszins boos kom ik terug in de pit, deze setup werkt niet
met wat we aan spullen hebben.
We hebben nog een wedstrijd
te gaan, gaan we voor een Coronel (voor slicks achter
semi’s om zolang mogelijk uit de toeren te blijven)
of gaan we voor rond op semi’s. Ik besluit tot het
laatste. De auto word weer klaar gezet en nu wachten tot de start van de
laatste wedstrijd. De zon komt terug en nemen dus met zonnebril plaats in de
auto, kijken of dit het gaat brengen…..
De start, ook nu merk
ik het diff goed, gedoseerd terug met het gas anders
staan we direct in de muur, dit kost me een plek maar ala
nu blijft de auto heel. Maar dan gas erop ik sta op semi’s
dus moet nu mijn voordeel pakken ten opzichte van de slicks rijders die de
eerste ronde meestal toch net iets minder grip hebben. Ik ga ervoor en al snel
heb ik de eerste rijders ingehaald. Ik ben de rest van de wedstrijd in gevecht
met een seat leon supercupra, en ben bij binnenkomst blij dat ik voor hem heb
kunnen blijven.
We gaan aan de gang met
de auto om de zaken weer beter op elkaar afgesteld te krijgen. Overall 9e
was niet de plek waar ik op gehoopt had en ook voelt de auto aan als of er meer
uit te halen is. Op 26 april maar goed testen en nog wat zaken proberen
hopelijk komen we dan de volgende wedstrijd beter uit de verf. Iedereen die er
was, dank voor de gezelligheid en graag tot een volgend keer!