18 en 19 Augustus Duitsland Rally en Nürburgring

                                                               

Vrijdagmiddag heb ik vrijgenomen. Na een lange lunch afspraak kom ik tegen tweeën terug op mijn werk en log ik af om richting huis te gaan. Daar bereid ik me voor op het weekend. De laatste dingen worden bij elkaar gezocht en ik neem even een moment voor mezelf. De week is erg druk geweest met zeer veel leuke dingen, klein minpuntje is dat dit meestal ten koste van mijn nachtrust gaat en daar kan ik niet zo heel goed tegen. Eigenlijk zijn de voorbereidingen van dit weekend al veel eerder begonnen. Op woensdag en donderdagavond heb ik staan sleutelen aan Lila omdat de pakking van het uitlaatspruitstuk “los” was. Helaas, helaas brak bij het verwijderen van het uitlaadspruitstuk een bout af en blijft deze achter in de kop…… nu eerst dus maar provisorisch gemaakt. De nieuwe pakking zit erin en het geluidsniveau is al een aardig eind gereduceerd. Goed is het nog niet maar daar gaan we later aan verder.

 

De nieuwe pakking

De oude pakking

Ik weet nu ook waar je spierpijn van achter in je benen krijgt….

 

Rond vier uur rij ik naar Theo om die op te halen, zijn Lotus staat tenslotte nog in Duitsland. We rijden in één ruk door naar Victoria Station. We eten bij Christoph op de camping en zetten daarna onze tenten op. Dan is het tijd voor rosé J. Iets later zit ik met een laptop op mijn schoot mijn verslag van het weekend ervoor te typen. In het half donker is dit nog niet echt makkelijk…. Christoph komt langs rijden en vraagt: “wat ben je nu aan het doen?” Daarna verhuist naar de veranda en daar de laptop lekker op tafel gezet en gebruik gemaakt van het aanwezige licht. Na een tijdje begon de batterij van de laptop moeilijk te doen en na wat speurwerk was een stopcontact gevonden. De tafel verhuist en daar verder gegaan.  Inmiddels heeft JP gebeld en hij is ook onderweg. Tegen 11 uur komt deze aan op Victoria en dan is ook mijn verslag af. Gezamenlijk zetten we snel de tent van JP op die ook de vuurkorf al aangemaakt heeft. Nadat ik het vorig weekend zo koud had gehad heeft hij deze nu ook ingepakt….. Al vlot daarna is het voor mij tijd om mijn bedje op te zoeken.

 

Zaterdagochtend hebben we afgesproken om vroeg op te staan om te gaan kijken bij de Duitsland Rally (WRC). Dus al om 8:30 zitten we aan het ontbijt!! Wat een tijd voor een marmot in het weekendL. Onderweg naar Baumholder maak ik gebruik van de reistijd door nog wat te slapen, het blijkt een voorbode voor de rest van de dag. Tegen half 11 zijn we ter plaatse. Daar kopen we een kaartje en kunnen vanaf de parkeerplaats met de bus dichter bij “Dikke Berta” komen. In Duitsland noemen ze deze jump overigens “Gina”. Nadat we de bus uit zijn mogen we nog even lopen, onderweg komen we langs een kraam met vette happen. Het tijdsstip weerhoudt Jean-Pierre er niet van om een warm broodje te scoren. We staan te kijken vanaf het eerste punt waar je uitzicht hebt op “Dikke Berta” het is hier erg druk. Na wat rondkijken vinden we uit dat we ook aan de andere kant kunnen kijken. Daar is het een stuk rustiger en al snel staan we daar direct aan het lint van de proef.

 

 

 

 

 

Het publiek beoordeeld elke jump, is het ver of spectaculair dan wordt er gereageert. Is de jump niet spectaculair genoeg dan blijft het publiek lauwtjes. Na een tijdje heb ik het wel even gezien en zoek ik een lekkere plek om in de zon te kunnen genieten op afstand met een boek onder handbereik. Na enige momenten blijkt dat ik een prima plek heb en kan dus steeds de jumps kijken en tussendoor lezen. Daarna volgen de historische rijders. Na deze doorkomst slapen beide heren binnen no-time om me heen…..  Ze zijn beide op tijd wakker om vervolgens te kijken naar de top van de “gewone” rally. Ik ben daar in tegen wat te laat….Tegen kwart over vijf houden we het voor gezien en gaan we onderweg naar de bus. Terwijl we die kant oplopen hoor ik ineens “hé hallo” (of iets van die strekking), ik kijk verbaast naast me en zie Sven lopen met Danny en een dame. Hoe krijg je het voor elkaar zoveel mensen en dan elkaar toevallig zien. Al babbelent lopen we gezamenlijk op richting de bussen. Sven dient een andere bus te nemen dan wij om bij zijn camping te komen dus daar nemen we weer afscheid. Wij denken de goede bus te hebben maar helaas reed deze stug door daar waar wij eruit wilden. Dus iets later uitgestapt en terug gelopen, gelukkig was dit niet zo ver.

 

De omgeving waarin al het autogeweld plaatsvind is ook erg mooi

Op onderstaande foto is een beetje te zien hoever sommige auto’s “springen”

 

Als we de polo bereikt hebben gaan we onderweg voor een supermarkt om inkopen te doen voor de geplande bbq. We hopen ergens een bbq te kunnen scoren met vlees en brood. In de eerste supermarkt is geen bbq nog kooltjes en ook geen lekker uitziend vlees te verkrijgen… L Dus op naar de volgende, daar kopen we een soort alumilium bakken die we op de vuurkorf gaan bevestigen als alternatieve bbq. Tevens doen we daar de overige inkopen om vervolgens de Polo weer aan te trappen voor te terugreis naar Victoria Station. Tegen negen zijn we terug en dan steekt JP de vuurkorf aan. In combinatie met verlengstukken van de doppensets wordt er vervolgens een bbq van gemaakt. De eerste rosé werd opgetrokken en al snel is het behagelijk rond de korf. Na wat eten besluit ik mijn bedje op te zoeken. Morgen heb ik immers niet zoveel tijd voor tussendoor slaapjes, dan mag er gereden worden op de ring J.

 

Zondag ben ik iets voor half 9 wakker, de tijd die we afgesproken hadden om op te staan. Ik kruip mijn tent uit en vertrek met mijn spullen richting douche. Dit echter niet voordat ik Jp dag zeg die naar de beek staat te kijken, hij registreerd echter niks van mijn tekst… JP maakte iets later Theo wakker en zo zaten we gezamenlijk iets later aan het ontbijt. Met ons waren meerdere nurburgringers aan het ontbijten. Ook Marco was inmiddels geariveert met zijn gerepareerde golf, hij komt om hem ff te testen. Ondertussen was er ook via sms contract geweest met Mark en deze ging zo onderweg naar de ring. De wielen van Lila worden gewisseld zodat zij weer op haar Toyo’s staat. Ik tank Lila af bij Breidscheid terwijl Theo en JP doorrijden naar boven om Mark dag te zeggen. Ik draai de baan op en rij mijn eerste 2.5 ronden van de dag. De eerste ronde echt verkennend en vervolgens wordt het tempo weer opgebouwd.

 

 

Boven parkeer ik Lila op de achterste parkeerplaats, het is aardig druk daar. Niet veel later komen de mannen naar me toegelopen. Eerst Mark dagzeggen en daarna wat drinken. Ik verneem ook direct dat Frans en Manuela in aantocht zijn met open kap J. Na het nodige vocht wil ik nog wel een ronde rijden. Theo besluit bij mij in te stappen en Mark wil graag een keer achter mij aanrijden en neemt JP mee. Achteraf hoor ik dat ik wel vroeg rem….. Op zich wel grappig om te zien; een Seat Ibiza TDI die met vlagen sneller en dan weer iets minder snel is (of lag dat er nu aan omdat ik ervoor zat….). Het aantal pk’s van de auto’s is bijna identiek. Daardoor zijn we ongeveer even lang onderweg. Ik rij direct nog een ronde. Als ik terugkom voel ik een knorrend gevoel en stel ik voor om naar Hannes te gaan voor de lunch. Na wat coördinatie zijn we met zijn allen op weg naar Hannes, Frans en Manuela komen ook maar deze komen via de baan. Voor dat zij arriveren kijken we nog even naar Lila, inmiddels was ik twee keer mijn aandrijving kwijt geweest….. Dit is niet prettig en het was beide keren in de derde versnelling. Na wat onderzoek lijkt één van de achterste bakrubbers niet meer helemaal jofel. Niet veel later zitten we met de hele club in het zonnetje bij Hannes. Na de lunch schroeft Frans de koplampen van de Mazda naar beneden en gaat hij samen met Manuela de baan op. JP wil nog wel met mij meerijden over de baan. Dit is akkoord mits hij de drie van Lila tegenhoud zodat deze er niet uit kan schieten wat mij betreft. JP vraagt na de eerste ronde of ik wel geconcentreerd ben, ik rij wat minder netjes…. Ik ben wat meer aan het spelen met Lila en laat hierdoor het diff ook meer werken. Met wat aanwijzingen ga ik Brunchen uit anders nemen, dit gaat sneller en levert een vierwieldrift op. Dit alles gaat gecontroleerd dus dat is erg leuk om te merken. Het tempo is hierdoor hoger bij het aankomen op Eiskurve. Bij de poortjes sta ik achter Frans en Manuela met de Mazda, ze rijden lekker met de kap open. Grappig ik zie mijn eigen haarelastiek rijden, die heeft Manuela geleend omdat ze die van haar is vergeten J. Ik rij Hatzenbach achter Frans aan om even te kijken hoe hij deze sectie neemt. Iets later tijdens de tweede ronde zien we Marco met de golf staan (steilstrecke curve), zijn golf doet het niet meer en hij wacht op de afsleepdienst. Dit is erg jammer want hij had hem net gemaakt L.

 

 

 

 

 

 

Wij draaien boven van de baan af en gaan onderweg naar Hatzenbach/Hocheichen om aan te sluiten bij Mark en Theo. Zij staan daar inmiddels te kijken. Theo heeft ook nog een filmpje van me gemaakt terwijl ik door Hatzenbach kom, dit zal ik later toevoegen. Na een tijdje gaat de baan dicht en is er niks meer te kijken op de Schleife. Er is een auto afgegaan bij Flugplatz.

 

Wij besluiten richting camping te gaan om de tenten af te breken en Lila weer te voorzien van haar straatbanden. JP rijdt gezellig met mij mee, Theo rijdt de Polo en ook Mark volgt met zijn Ibiza. Met dat we bij de camping zijn laat de dreigende lucht helaas ook druppels naar beneden komen, in de drup verwisselen we de banden van Lila nog daarna gaan we eerst schuilen. Nadat het weer even droog is beginnen we ook aan de tenten helaas zijn deze dus niet echt droog als we ze inpakken. Tevens wordt er nog even naar de Lotus gekeken of deze eventueel ook terug te rijden is, helaas is dit niet mogelijk en mag Theo morgen terug om deze op te halen met een trailer. We zeggen dag tegen Christoph en Marco en wensen de laatste succes met zijn reparatie. Daarna lopen we naar het restaurant net buiten de camping om daar gezamenlijk nog even gezellig te eten. Veel inhoudelijke rally dingen en technische autozaken gaan tijdens dit eten langs me heen. Dan is het tijd om richting Nederland te rijden. We spreken af bij Venlo bij de benzinepomp te stoppen. De diesels hebben een iets betere start waardoor ze wat makkelijker door het verkeer komen dan ik. Met dat ik Venlo inrij zie ik dat JP nog maar een auto of vijf voor me zit dus de achterstand hebben we aardig ingelopen. Bij de pomp drinken we wat en nemen afscheid van Mark. Daarna onderweg naar huis, met een tussenstop bij Theo om nog wat na te kletsen en JP een nekmassage te geven. Deze heeft nog last van de klapper van vorige week. Tegen 23 uur ben ik thuis en leg ik mijn spullen uit Lila om vervolgens, terugkijkend op een goed weekend, te gaan slapen.

 

De komende drie weken zal ik hoogst waarschijnlijk niet op de ring zijn, dat wordt wel even afkicken na de frequentie van de afgelopen wekenL. Maar géén nood, als ik ontwenningsverscheinselen krijg is er nog de mogelijkheid om het eerste weekend van september te gaan….. heel lief gaf Marco al aan dat als er problemen zouden ontstaan met Lila ik bij hem mocht aankloppenJ. Jp en Theo zijn namenlijk dat weekend in ieder geval naar de Rally Sprint in Amsterdam. Zonder enige back up qua techniek vind ik het toch niet echt relaxed/lekker rijden…..

 

Hieronder nog enkele plaatjes van het weekend:

 

Van Sven ontving ik onderstaande twee plaatjes J

 

Willemfotografie.nl leverde onderstaande foto op

 

 

 

Home