18 en 19 Augustus Duitsland Rally en Nürburgring
Vrijdagmiddag
heb ik vrijgenomen. Na een lange lunch afspraak kom ik tegen tweeën terug op
mijn werk en log ik af om richting huis te gaan. Daar bereid ik me voor op het weekend.
De laatste dingen worden bij elkaar gezocht en ik neem even een moment voor
mezelf. De week is erg druk geweest met zeer veel leuke dingen, klein minpuntje
is dat dit meestal ten koste van mijn nachtrust gaat en daar kan ik niet zo
heel goed tegen. Eigenlijk zijn de voorbereidingen van dit weekend al veel
eerder begonnen. Op woensdag en donderdagavond heb ik staan sleutelen aan Lila
omdat de pakking van het uitlaatspruitstuk “los” was. Helaas,
helaas brak bij het verwijderen van het uitlaadspruitstuk een bout af en blijft
deze achter in de kop…… nu eerst dus maar provisorisch gemaakt. De
nieuwe pakking zit erin en het geluidsniveau is al een aardig eind gereduceerd.
Goed is het nog niet maar daar gaan we later aan verder.
De nieuwe pakking
De oude pakking
Ik weet nu ook waar je spierpijn van
achter in je benen krijgt….
Rond
vier uur rij ik naar Theo om die op te halen, zijn Lotus staat tenslotte nog in Duitsland. We rijden in één ruk door naar
Victoria Station. We eten bij Christoph op de camping en zetten daarna onze
tenten op. Dan is het tijd voor rosé J. Iets later zit ik met een laptop op mijn schoot mijn
verslag van het weekend ervoor te typen. In het half donker is dit nog niet
echt makkelijk…. Christoph komt langs rijden en vraagt: “wat ben je nu aan het
doen?” Daarna verhuist naar de veranda en daar de laptop lekker op tafel gezet
en gebruik gemaakt van het aanwezige licht. Na een tijdje begon de batterij van
de laptop moeilijk te doen en na wat speurwerk was een stopcontact gevonden. De
tafel verhuist en daar verder gegaan.
Inmiddels heeft JP gebeld en hij is ook onderweg. Tegen 11 uur komt deze
aan op Victoria en dan is ook mijn verslag af. Gezamenlijk zetten we snel de
tent van JP op die ook de vuurkorf al aangemaakt heeft. Nadat ik het vorig
weekend zo koud had gehad heeft hij deze nu ook ingepakt….. Al vlot daarna is
het voor mij tijd om mijn bedje op te zoeken.
Zaterdagochtend hebben we afgesproken om vroeg op te staan om
te gaan kijken bij de Duitsland Rally (WRC). Dus al om 8:30 zitten we aan het
ontbijt!! Wat een tijd voor een marmot in het weekendL. Onderweg naar Baumholder maak ik gebruik van de reistijd
door nog wat te slapen, het blijkt een voorbode voor de rest van de dag. Tegen
half 11 zijn we ter plaatse. Daar kopen we een kaartje en kunnen vanaf de
parkeerplaats met de bus dichter bij “Dikke Berta” komen. In Duitsland noemen
ze deze jump overigens “Gina”. Nadat we de bus uit zijn mogen we nog even
lopen, onderweg komen we langs een kraam met vette happen. Het tijdsstip weerhoudt
Jean-Pierre er niet van om een warm broodje te scoren. We staan te kijken vanaf
het eerste punt waar je uitzicht hebt op “Dikke Berta” het is hier erg druk. Na
wat rondkijken vinden we uit dat we ook aan de andere kant kunnen kijken. Daar
is het een stuk rustiger en al snel staan we daar direct aan het lint van de
proef.
Het publiek beoordeeld elke jump, is het ver of spectaculair
dan wordt er gereageert. Is de jump niet spectaculair genoeg dan blijft het
publiek lauwtjes. Na een tijdje heb ik het wel even gezien en zoek ik een
lekkere plek om in de zon te kunnen genieten op afstand met een boek onder
handbereik. Na enige momenten blijkt dat ik een prima plek heb en kan dus
steeds de jumps kijken en tussendoor lezen. Daarna volgen de historische
rijders. Na deze doorkomst slapen beide heren binnen no-time om me heen….. Ze zijn beide op tijd wakker om vervolgens te
kijken naar de top van de “gewone” rally. Ik ben daar in tegen wat te
laat….Tegen kwart over vijf houden we het voor gezien en gaan we onderweg naar
de bus. Terwijl we die kant oplopen hoor ik ineens “hé hallo” (of iets van die
strekking), ik kijk verbaast naast me en zie Sven lopen met Danny en een dame.
Hoe krijg je het voor elkaar zoveel mensen en dan elkaar toevallig zien. Al
babbelent lopen we gezamenlijk op richting de bussen. Sven dient een andere bus
te nemen dan wij om bij zijn camping te komen dus daar nemen we weer afscheid.
Wij denken de goede bus te hebben maar helaas reed deze stug door daar waar wij
eruit wilden. Dus iets later uitgestapt en terug gelopen, gelukkig was dit niet
zo ver.
De omgeving waarin
al het autogeweld plaatsvind is ook erg mooi
Op onderstaande
foto is een beetje te zien hoever sommige auto’s “springen”
Als
we de polo bereikt hebben gaan we onderweg voor een
supermarkt om inkopen te doen voor de geplande bbq. We hopen ergens een bbq te
kunnen scoren met vlees en brood. In de eerste supermarkt is geen bbq nog
kooltjes en ook geen lekker uitziend vlees te verkrijgen… L Dus op naar de volgende, daar kopen we een soort alumilium
bakken die we op de vuurkorf gaan bevestigen als alternatieve bbq. Tevens doen
we daar de overige inkopen om vervolgens de Polo weer aan te trappen voor te
terugreis naar Victoria Station. Tegen negen zijn we terug en dan steekt JP de
vuurkorf aan. In combinatie met verlengstukken van de doppensets wordt er
vervolgens een bbq van gemaakt. De eerste rosé werd opgetrokken en al snel is
het behagelijk rond de korf. Na wat eten besluit ik mijn bedje op te zoeken.
Morgen heb ik immers niet zoveel tijd voor tussendoor slaapjes, dan mag er
gereden worden op de ring J.
Zondag ben ik iets voor half 9 wakker, de tijd die we
afgesproken hadden om op te staan. Ik kruip mijn tent uit en vertrek met mijn
spullen richting douche. Dit echter niet voordat ik Jp dag zeg die naar de beek
staat te kijken, hij registreerd echter niks van mijn tekst… JP maakte iets
later Theo wakker en zo zaten we gezamenlijk iets later aan het ontbijt. Met
ons waren meerdere nurburgringers aan het ontbijten. Ook Marco was inmiddels
geariveert met zijn gerepareerde golf, hij komt om hem ff te testen.
Ondertussen was er ook via sms contract geweest met Mark en deze ging zo
onderweg naar de ring. De wielen van Lila worden gewisseld zodat zij weer op
haar Toyo’s staat. Ik tank Lila af bij Breidscheid terwijl Theo en JP
doorrijden naar boven om Mark dag te zeggen. Ik draai de baan op en rij mijn
eerste 2.5 ronden van de dag. De eerste ronde echt verkennend en vervolgens
wordt het tempo weer opgebouwd.
Boven parkeer ik Lila op de achterste parkeerplaats, het is
aardig druk daar. Niet veel later komen de mannen naar me toegelopen. Eerst
Mark dagzeggen en daarna wat drinken. Ik verneem ook direct dat Frans en
Manuela in aantocht zijn met open kap J. Na het nodige
vocht wil ik nog wel een ronde rijden. Theo besluit bij mij in te stappen en
Mark wil graag een keer achter mij aanrijden en neemt JP mee. Achteraf hoor ik
dat ik wel vroeg rem….. Op zich wel grappig om te zien; een Seat Ibiza TDI die
met vlagen sneller en dan weer iets minder snel is (of lag dat er nu aan omdat
ik ervoor zat….). Het aantal pk’s van de auto’s is bijna identiek. Daardoor
zijn we ongeveer even lang onderweg. Ik rij direct nog een ronde. Als ik
terugkom voel ik een knorrend gevoel en stel ik voor om naar Hannes te gaan
voor de lunch. Na wat coördinatie zijn we met zijn allen op weg naar Hannes,
Frans en Manuela komen ook maar deze komen via de baan. Voor dat zij arriveren
kijken we nog even naar Lila, inmiddels was ik twee keer mijn aandrijving kwijt
geweest….. Dit is niet prettig en het was beide keren in de derde versnelling.
Na wat onderzoek lijkt één van de achterste bakrubbers niet meer helemaal
jofel. Niet veel later zitten we met de hele club in het zonnetje bij Hannes.
Na de lunch schroeft Frans de koplampen van de Mazda naar beneden en gaat hij
samen met Manuela de baan op. JP wil nog wel met mij meerijden over de baan.
Dit is akkoord mits hij de drie van Lila tegenhoud zodat deze er niet uit kan
schieten wat mij betreft. JP vraagt na de eerste ronde of ik wel geconcentreerd
ben, ik rij wat minder netjes…. Ik ben wat meer aan het spelen met Lila en laat
hierdoor het diff ook meer werken. Met wat aanwijzingen ga ik Brunchen uit
anders nemen, dit gaat sneller en levert een vierwieldrift op. Dit alles gaat
gecontroleerd dus dat is erg leuk om te merken. Het tempo is hierdoor hoger bij
het aankomen op Eiskurve. Bij de poortjes sta ik achter Frans en Manuela met de
Mazda, ze rijden lekker met de kap open. Grappig ik zie mijn eigen haarelastiek
rijden, die heeft Manuela geleend omdat ze die van haar is vergeten J. Ik rij Hatzenbach achter Frans aan om even te kijken hoe
hij deze sectie neemt. Iets later tijdens de tweede ronde zien we Marco met de
golf staan (steilstrecke curve), zijn golf doet het niet meer en hij wacht op
de afsleepdienst. Dit is erg jammer want hij had hem net gemaakt L.
Wij draaien boven van de baan af en gaan onderweg naar
Hatzenbach/Hocheichen om aan te sluiten bij Mark en Theo. Zij staan daar
inmiddels te kijken. Theo heeft ook nog een filmpje van me gemaakt terwijl ik
door Hatzenbach kom, dit zal ik later toevoegen. Na een tijdje gaat de baan
dicht en is er niks meer te kijken op de Schleife. Er is een auto afgegaan bij
Flugplatz.
Wij besluiten richting camping te gaan om de tenten af te
breken en Lila weer te voorzien van haar straatbanden. JP rijdt gezellig met
mij mee, Theo rijdt de Polo en ook Mark volgt met zijn Ibiza. Met dat we bij de
camping zijn laat de dreigende lucht helaas ook druppels naar beneden komen, in
de drup verwisselen we de banden van Lila nog daarna gaan we eerst schuilen.
Nadat het weer even droog is beginnen we ook aan de tenten helaas zijn deze dus
niet echt droog als we ze inpakken. Tevens wordt er nog even naar de Lotus
gekeken of deze eventueel ook terug te rijden is, helaas is dit niet mogelijk
en mag Theo morgen terug om deze op te halen met een trailer. We zeggen dag
tegen Christoph en Marco en wensen de laatste succes met zijn reparatie. Daarna
lopen we naar het restaurant net buiten de camping om daar gezamenlijk nog even
gezellig te eten. Veel inhoudelijke rally dingen en technische autozaken gaan
tijdens dit eten langs me heen. Dan is het tijd om richting Nederland te
rijden. We spreken af bij Venlo bij de benzinepomp te stoppen. De diesels
hebben een iets betere start waardoor ze wat makkelijker door het verkeer komen
dan ik. Met dat ik Venlo inrij zie ik dat JP nog maar een auto of vijf voor me
zit dus de achterstand hebben we aardig ingelopen. Bij de pomp drinken we wat
en nemen afscheid van Mark. Daarna onderweg naar huis, met een tussenstop bij
Theo om nog wat na te kletsen en JP een nekmassage te geven. Deze heeft nog
last van de klapper van vorige week. Tegen 23 uur ben ik thuis en leg ik mijn
spullen uit Lila om vervolgens, terugkijkend op een goed weekend, te gaan
slapen.
De komende drie weken zal ik hoogst waarschijnlijk niet op de
ring zijn, dat wordt wel even afkicken na de frequentie van de afgelopen wekenL. Maar géén nood, als ik ontwenningsverscheinselen krijg is
er nog de mogelijkheid om het eerste weekend van september te gaan….. heel lief
gaf Marco al aan dat als er problemen zouden ontstaan met Lila ik bij hem mocht
aankloppenJ. Jp en Theo zijn namenlijk dat weekend in ieder geval naar
de Rally Sprint in Amsterdam. Zonder enige back up qua techniek vind ik het
toch niet echt relaxed/lekker rijden…..
Hieronder nog enkele plaatjes van het weekend:
Van Sven ontving ik
onderstaande twee plaatjes J
Willemfotografie.nl
leverde onderstaande foto op