10 Augustus BDC Zandvoort (CPZ)
In
de vroege ochtend van deze vrijdag loopt mijn wekker af. Alle mensen wat is het
vroeg! Maar uit bed want we mogen zodadelijk gaan rijden op
Circuit Park Zandvoort J. Onder
de douche word ik langzaam maar zeker wakkerder maar echt wakker voel ik me nog
zeker niet. De week was druk op het werk en thuis dus het energie level is niet optimaal. Om 6:15 sta ik klaar voor vertrek,
Jean Pierre en Theo die via mij zouden rijden zijn er nog niet…… Iets later bel
ik ze en spreek af dat ik ze op de A2 wel tref. Bij de stoplichten voor de
snelweg bedenk ik me dat ik mijn videocamera en fototoestel nog thuis heb
staan…. Dus Lila omgekeerd en de spullen opgehaald. Op Cpz
kijken de mannen mij vreemd aan, jij zat toch voor ons……. De bestuursleden van
de club kijken op dit vroege uur ook nog niet allemaal even wakker uit hun
ogen, blijkbaar ben ik niet de enige die last heeft van dit vroege tijdstip.
Om
half 8 begint de inschrijving. Ik had afgesproken te helpen dus ik voeg me bij
Arno en Stephanie om de inschrijftafel te bemannen. We moeten er vooral op
letten dat iedereen die de extra snelle sessie wil rijden in zijn auto over een
5 puntsgordel beschikt en een rolkooi heeft. Het begint al vlot door te lopen
aan de inschrijftafel. Pennen zijn nog steeds geliefde objecten en deze beheren
wij dan ook streng. Tegen kwart voor negen worden alle rijders bij elkaar
geroepen voor de briefing. Bas Roos verteld hoe de vlaggen werken en dat we
hier gezellig aan het rijden zijn en dat de heren zich moeten gedragen
onderling. Oké dus als vrouw mag je ………. J Aan de inschrijftafel heb ik geen enkele dame gezien terwijl
die er toch meestal zijn, dus vandaag mag ik alleen tussen alle mannen rijden.
Het is iets na negen en ik verlaat de inschrijftafel om Lila
te voorzien van haar Toyo’s, wel erg makkelijk met mensen die je helpen en
gereedschap op luchtdruk! Niet veel later is zij dan ook klaar voor
circuitgebruik. Het eerste half uur is om te oriënteren op de baan, ik ga even
naar buiten om na dik ander half jaar weer mijn eerste ronde op Zandvoort te
rijden. De baan ligt er goed bij en is mooi schoon, de temperatuur is heerlijk
en de banden worden redelijk vlot warm. Dit beloofd veel goeds voor vandaag. Buiten
een raar geluidje rechtsvoor lijkt Lila ook helemaal top. Samen met Theo
ontlucht ik de remmen en controleer dat wat eventueel invloed kan hebben op het
door mij geconstateerde geluid. Lila lijkt in orde en klaar voor de eerste
echte sessie.
En
deze volgt snel. Nadat de eerste drukte is vertrokken ga ik met Lila terug de
baan op. De swing is er nog niet echt en de bochten lopen nog niet echt lekker.
Echt slecht gaat het niet maar het gevoel is er nog niet. Na
enkele ronden kom ik binnen en merk ik dat mijn banden wel erg warm zijn, het
geluid rechtsvoor is inmiddels verdwenen J. Ik
was gestart met 1.8 en 1.9 respectievelijk voor en achter, nu na de ronden
staan ze rond 2.5 en 2.4. Na wat overleg verlaag ik mijn bandenspanning. De
verlaging blijk na nog geen hele ronde veel te laag te zijn. Lila voelt
hierdoor verschrikkelijk aan op de baanL. De bandenspanning verhoog ik dus
weer, nu naar 2.1 en 2.2. Hierna rij ik nog een aantal ronden, dit voelt een
stuk beter aan. Enig onderstuur is er nog. De auto staat duidelijk afgesteld op
de Ring en is dus eigenlijk te slap om echt goed op Zandvoort te rijden. Als ik
volgend jaar ZAC wil gaan rijden zal hier zeker nog iets aan moeten gebeuren…….
Iets later ga ik weer met Lila
onderweg en rijdt Jean-Pierre met me mee, na een paar bochten komt er een
voorzichtige grijns te voorschijn op zijn gezicht. Als we terug zijn in de pits is hij
enthousiast, jij rijdt hier ook wel lekker door. Jean-Pierre is meestal mee
naar de ring maar had mij nog nooit ergens anders zien rijden. Het doorrijden
was overigens een understatement….. Inmiddels is het zo’n
beetje tijd voor de lunch. De baanposten komen terug in de pits en dus heb ik
even tijd om met Jorrit, Rudy, Stephan en nog vele
andere te kletsen. Al snel krijg ik weer het idee “wanneer mogen we weer”….
oeps….. Gelukkig is de lunch gezellig en schiet de tijd voorbij en mogen we
snel weer rijden.
In
de middag gaat het in eerste instantie iets minder maar al vlot daarna gaat het
beter en beter. Het gevoel en de swing is terug op
Zandvoort. Ik krijg nog wat instructies en daardoor verbeter ik mijn eigen
snelste ronde ooit op Zandvoort met 1 seconde; joehoe
J.
Het is nog absoluut niet voldoende voor de ZAC maar hij is in ieder geval dalende.
Korter remmen en eerder op het gas zijn de technieken die toegepast worden. Ik
ben erg blij met mijn quaiffe diff
want die slaat met enige regelmaat in en help me hierdoor met deze nieuwe
stappen.
Ik
rij in de middag ook een aantal ronden met baanpost Jeroen die met Jorrit mee is
gekomen. Ook deze lijkt het naar zijn zin te hebben en blijft stralen. Volgens
mij moet hij met zijn jas en vestje aan in de auto
echt zo ongeveer gestikt zijn van de hitte….. ik had het al redelijk warm in
mijn T-shirtje….. Iets daarvoor was ik nog even kort mee gegaan met de afsleep wagen om wat te helpen. Ook best leuk om even mee
te kijken met de mannen die daar druk mee zijn.
Er
volgen nog enkele ronden en dan loopt het tegen 5-en en gaat er een BMW in de
Audi S vanaf. Er wordt besloten de baan nadat dit geregeld is niet meer open te
stellen omdat het dan nog om enkele minuten zou gaan. We gaan dus opruimen en
banden weer terug wisselen. Alles bij elkaar genomen is er nauwelijks schade
gereden en was het super weer voor een circuit dag. Nadat alles is ingepakt
eten we met de groep nog bij de Zandvoorter om
vervolgens richting huis te gaan. Spullen herladen en morgen naar de ring J;
wat een verschrikkelijk slecht leven….. Jorrit dank je
wel voor alle foto’s!!!