Zolder 12 oktober
2007
Georganiseerd door de: BMW DRIVERS CLUB
Deze
vrijdag ging de wekker heel vroeg af, om 7:30 mocht ik in Zolder zijn om te
helpen met de inschrijvingen. Tegen 5:30 arriveert Rudy bij mij om mee te gaan
naar Zolder, die verwelkom ik buiten met twee messen in mijn hand omdat ik de
afwasmachine aan het uitruimen was, oeps. Jean-Pierre was er ook al en na een
gezamenlijk ontbijt klimmen we de auto’s in. Twee van mijn Toyo’s liggen weer
achter in de polo en de andere twee liggen achter in Lila evenals de jerrycans
die in kleur zijn met Lila J. Op naar Zolder!
Tegen
half 8 arriveren we dan ook keurig netjes op tijd (wat voor mij redelijk uniek
is) op Zolder. In de Otobar tref ik Arno en Roy. We stellen de tafels goed op
en daar komen de eerste inschrijvers al. Tijdens het inschrijven zeg ik deze en
gene gedag en verzorg ondertussen samen met de mannen de inschrijvingen.
Ondertussen komt Jean-Pierre de sleutel van Lila halen om haar vast door de
keuring te halen. Het loopt goed en tegen negen uur wordt het rustiger en
besluit ik naar de briefing te gaan zodat ik ook mijn transponder kan ophalen.
Ondertussen verwisselen Rudy en Jean-Pierre de wielen van Lila en staat zij als
ik met de transponder aankom keurig klaar op haar Toyo’s, wat een service TOP
TOP TOP gewoon J.
Dan
is het tijd om de banden op spanning te zetten en de pitstraat op te zoeken. Na
een ronde of twee heb ik het circuit weer terug. De grote “ruggen”in de
chicanes vind ik niet echt fijn die zijn erg hoog en kan je beter niet
meenemen. De gladde stukken bij de achterste chicane levert ronde na ronde een
mooi gepiep op wat niet echt duidt op veel grip….. De ochtend verloopt verder
rustig en dan is het tijd voor de lunch.
Alle fotografen weer bedankt voor
het nemen van de foto’s!!!
Na
de lunch voelt Lila nog minder lekker aan dan in de ochtend, zij heeft erg veel
last van onderstuur en ik krijg haar niet goed gezet voor een bocht. De ruimere
bochten gaan nog wel maar de krappere zijn echt een ramp om te nemen. Niet veel
later kom ik dan ook weer binnen met dit signaal. Hij zou aan mijn banden
liggen, dat geloof ik zelf niet dus Theo rijdt een ronde in de auto maar blijft
bij de analyse. Rij dan zelf even mij en dat doe ik, dezelfde bochten leveren
problemen op en in de chicane bij het rechte stuk gaan we dan ook rond.
De
ophanging wordt aan de bestuurderskant los gehaald en wat blijkt de fuseekogel
heeft een enorme speling, dit verklaart veel van het gedrag van Lila. Gelukkig
klopte mijn gevoel dus bij de auto. Ik heb het op dat moment wel gezien en zet
Lila na deze constatering terug op straatbanden zodat ik ook nog fatsoenlijk
terug kan komen naar Nederland. Het loopt inmiddels ook al tegen vieren en de
dag duurt tot 5 uur. Ik rij nog wat ronden met Dik mee in de m3, de controle
van de auto is groter maar hij loopt minder, er blijkt zo’n 20 pk te missen
door de aangepaste uitlaat om zo de geluidsnorm niet te overschrijden J. Tijdens de dag had Kees met zijn
Porsche hier ook al goed last van. De gehaalde schuursponzen brachten helaas
niet de demping die er van gehoopt werd en helaas was voor Kees de dag zeer
vroeg afgelopen. Het is overigens een zeer mooie en nette Porsche, complimenten
Kees. Ik ben erg benieuwd hoe je hem echt gaat vinden als je de tijd krijgt om
hem de sporen te geven! Gedurende de dag klets ik ook met vele nürburgringers
die aanwezig zijn: Frans, Manuela, Mike, Maurice, Patrick en Martijn om er maar
een aantal te noemen. We kunnen weer een paar auto’s in het topic ringsticker
gespot plaatsen J.
Kortom een geslaagde dag met wat weinig circuitkilometers.
Hieronder nog wat foto’s van de dag.