Voorbereidingen
Scuderia training
Na
allerlei overleg en vele overwegingen, hoe lang wil ik nog in Lila rijden en
hoe lang is dit verantwoord en leuk zonder hele grote investeringen, neem ik weer
één auto voor ring, circuit en woonwerk gebruik of neem ik een degelijke “trek”
auto en blijf ik met Lila rijden op circuit en ring? Kortom genoeg om over na
te denken met een budget in je achterhoofd. De vele opties en mijn liefde voor
auto’s met veel “porrie” maken het verhaal niet makkelijker. Na alle voor- en
tegens te hebben geïnventariseerd bedacht dat ik nog minimaal één jaar met Lila
wil rijden en zij dus ook tot die tijd goed moet zijn en ik op haar moet kunnen
bouwen, ik trailer niet en ik doe mijn woon werk verkeer ermee dus de auto moet
betrouwbaar zijn en blijven. Al enige tijd loopt de motor niet meer optimaal,
andere 325 e30 lopen bij het acceleren gewoon bij me weg en dat is toch niet
helemaal de bedoeling J
Volgens de experts was de nokkenas ingesleten
waardoor de motor niet meer optimaal liep. Dus wat nu………..
Na
enkele bel rondes voor een goede tweedehands kop bij een betrouwbare partij de
zoektocht gestaakt. Een hele nieuwe kop was ook wat veel van het goede en samen
met Bas Roos tot een mooie
oplossing gekomen. De kop blijft, deze is ook niet lek maar de onderdelen
vervangen we. Dus een nieuwe nokkenas, twee tuimelaarassen en alle tuimelaars
komen er nieuw in. Alle onderdelen kunnen direct bij Bas opgehaald worden, dus
direct in de auto onderweg naar Oss. Bij Bas aangekomen wederom gepraat over
auto’s en motoren en ook nog gevraagd om een riem en een spanrol zodat deze ook
vervangen kunnen worden. Deze onderdelen had Bas helaas niet op voorraad, inmiddels
16:45 zaterdagmiddag en dus weinig kans nog om deze onderdelen voor het weekend
te scoren. Maar Bas belt nog even met Janssen Motorenrevisie, niemand neemt op
maar Alex van Janssen Motorenrevisie belt snel daarna, net voor we weg wilden
rijden, terug. Hij heeft de onderdelen liggen en komt ze brengen, wat een
service, fantastisch! En zo gaan wij op zaterdagmiddag om 17:00 uur bij Bas
vandaan met de benodigde onderdelen om de motor weer “up to spec” te krijgen.
Later
komen we aan bij de loods waar Lila naar binnen mag en zij uit elkaar gehaald
gaat worden. De motorkap, de linker gril en middengril verdwijnen als eerste.
En dan nu het echte motor werk…. De ventilator, de radiator en allerlei
overkappingen worden snel verwijderd. De kop gaat open en nu wordt het
spannend, hoe ziet alles er inmiddels uit, vele circuit en Ring rondes later.
De olie ziet er mooi en helder uit, dat stemt hoopvol. De nieuwe olie (20w50)
vergt wat meer discipline met warm rijden van mij maar doet zijn werk goed. Nu
begint de open hart operatie, daar gaan de tuimelaarassen, tuimelaars en
nokkenas. De excenters worden overgezet naar de nieuwe tuimelaars en nu kan één
en ander weer in de kop gemonteerd worden. Dit alles klinkt erg simpel maar
inmiddels zijn we een aantal uren verder.
Dit
technische werk gaat mijn kunde te boven dus terwijl dit alles gebeurt verricht
ik kleine klusjes aan Lila. De losse draden bij de bijrijderstoel worden netjes
ingewikkeld, de dreunplaat (warmtewering) bij de bijrijder wordt verwijderd en
ik haal de brandblusser los. Voor een ieder die ooit met me meegereden is, weet
hoe irritant dat ding in de weg zat als je als bijrijder mee wilde.
Alle
onderdelen in de olie en nu de puzzel andersom zonder beschadigingen op te
lopen weer in elkaar passen. Het gaat goed, heel erg goed, en om 00:15 wordt
voor het eerst kort (enkele seconden) de motor gestart. Lila leeft weer! Haar
geluid klinkt nu al anders…. Alle andere onderdelen radiator, snaar, slangen en
viscofan worden teruggeplaatst en dan is het tijd om haar wat langer te laten
draaien. Eerst klinkt het wat raar, O nee toch niks vergeten…, maar nee
gelukkig is het valse lucht. Het gat snel dicht gemaakt en opnieuw luisteren,
dit klinkt al anders maar ook goed. De motor draait zo een kwartiertje warm waardoor
de loods inmiddels lekker naar uitlaatgassen begint te ruiken, dit alles mag de
pret niet drukken van het weer horen lopen van Lila.
Tegen
één uur is het tijd voor een proefrit, kijken wat er veranderd is, is er weer
meer trekkracht? En dan vooral bovenin?
en en en ….. Ik ben razend benieuwd! En dan is het moment daar, instappen,
versnelling in zijn één en ruimte zoeken om vaart te maken. Die ruimte is snel
gevonden, na het warm rijden van de olie, en Lila wordt getest met haar nieuwe
onderdelen. Lila trekt lekker door en je hoort haar de lucht aanzuigen na het
overschakelen naar de volgende versnelling (de motorkap ligt er nog af dus
weinig demping) en wat schetst mijn verbazing ik krijg nog een trap na ook J (zulke trappen zijn verre van
vervelend…) Dit is goed en dus nog wat
verder door en nog een versnelling erbij, ongelofelijk dat dit met nieuwe
onderdelen te bereiken is, wat een verschil! Het vermogen is progressief
toegenomen met het aantal toeren dat je draait, onderin een beetje meer en bovenin
een hele boel meer dan de laatste tijd, ongelofelijk. Als een klein kind zo
blij ben ik met mijn speeltje, verbaast en verbluft door het geweld dat Lila nu
ten toon spreid. Dit kan echt leuk worden, hoe zal ze nu Ex-mule opgaan? O nee,
ik kan bijna niet wachten tot dat de andere zaken gedaan zijn zodat ik Lila in
haar “natuurlijke” omgeving kan testen J
De
komende week gaan er nog wat zaken aangepakt worden zodat alles wat nu beschikbaar is ook gebruikt
wordt. Enkele Powerflex rubbers, nieuw luchtfilterhuis, spoorverbreders
waarvoor ik nu eindelijk de moeren heb gehaald. De remmen zullen nog even
gecontroleerd worden waarna de anti-rolkit afgesteld kan worden voor Scuderia.