Voorbereidingen Scuderia training

 

Na allerlei overleg en vele overwegingen, hoe lang wil ik nog in Lila rijden en hoe lang is dit verantwoord en leuk zonder hele grote investeringen, neem ik weer één auto voor ring, circuit en woonwerk gebruik of neem ik een degelijke “trek” auto en blijf ik met Lila rijden op circuit en ring? Kortom genoeg om over na te denken met een budget in je achterhoofd. De vele opties en mijn liefde voor auto’s met veel “porrie” maken het verhaal niet makkelijker. Na alle voor- en tegens te hebben geïnventariseerd bedacht dat ik nog minimaal één jaar met Lila wil rijden en zij dus ook tot die tijd goed moet zijn en ik op haar moet kunnen bouwen, ik trailer niet en ik doe mijn woon werk verkeer ermee dus de auto moet betrouwbaar zijn en blijven. Al enige tijd loopt de motor niet meer optimaal, andere 325 e30 lopen bij het acceleren gewoon bij me weg en dat is toch niet helemaal de bedoeling J Volgens de experts was de nokkenas ingesleten waardoor de motor niet meer optimaal liep. Dus wat nu………..

 

Na enkele bel rondes voor een goede tweedehands kop bij een betrouwbare partij de zoektocht gestaakt. Een hele nieuwe kop was ook wat veel van het goede en samen met Bas Roos tot een mooie oplossing gekomen. De kop blijft, deze is ook niet lek maar de onderdelen vervangen we. Dus een nieuwe nokkenas, twee tuimelaarassen en alle tuimelaars komen er nieuw in. Alle onderdelen kunnen direct bij Bas opgehaald worden, dus direct in de auto onderweg naar Oss. Bij Bas aangekomen wederom gepraat over auto’s en motoren en ook nog gevraagd om een riem en een spanrol zodat deze ook vervangen kunnen worden. Deze onderdelen had Bas helaas niet op voorraad, inmiddels 16:45 zaterdagmiddag en dus weinig kans nog om deze onderdelen voor het weekend te scoren. Maar Bas belt nog even met Janssen Motorenrevisie, niemand neemt op maar Alex van Janssen Motorenrevisie belt snel daarna, net voor we weg wilden rijden, terug. Hij heeft de onderdelen liggen en komt ze brengen, wat een service, fantastisch! En zo gaan wij op zaterdagmiddag om 17:00 uur bij Bas vandaan met de benodigde onderdelen om de motor weer “up to spec” te krijgen.

 

Later komen we aan bij de loods waar Lila naar binnen mag en zij uit elkaar gehaald gaat worden. De motorkap, de linker gril en middengril verdwijnen als eerste. En dan nu het echte motor werk…. De ventilator, de radiator en allerlei overkappingen worden snel verwijderd. De kop gaat open en nu wordt het spannend, hoe ziet alles er inmiddels uit, vele circuit en Ring rondes later. De olie ziet er mooi en helder uit, dat stemt hoopvol. De nieuwe olie (20w50) vergt wat meer discipline met warm rijden van mij maar doet zijn werk goed. Nu begint de open hart operatie, daar gaan de tuimelaarassen, tuimelaars en nokkenas. De excenters worden overgezet naar de nieuwe tuimelaars en nu kan één en ander weer in de kop gemonteerd worden. Dit alles klinkt erg simpel maar inmiddels zijn we een aantal uren verder.

 

Dit technische werk gaat mijn kunde te boven dus terwijl dit alles gebeurt verricht ik kleine klusjes aan Lila. De losse draden bij de bijrijderstoel worden netjes ingewikkeld, de dreunplaat (warmtewering) bij de bijrijder wordt verwijderd en ik haal de brandblusser los. Voor een ieder die ooit met me meegereden is, weet hoe irritant dat ding in de weg zat als je als bijrijder mee wilde.

 

Alle onderdelen in de olie en nu de puzzel andersom zonder beschadigingen op te lopen weer in elkaar passen. Het gaat goed, heel erg goed, en om 00:15 wordt voor het eerst kort (enkele seconden) de motor gestart. Lila leeft weer! Haar geluid klinkt nu al anders…. Alle andere onderdelen radiator, snaar, slangen en viscofan worden teruggeplaatst en dan is het tijd om haar wat langer te laten draaien. Eerst klinkt het wat raar, O nee toch niks vergeten…, maar nee gelukkig is het valse lucht. Het gat snel dicht gemaakt en opnieuw luisteren, dit klinkt al anders maar ook goed. De motor draait zo een kwartiertje warm waardoor de loods inmiddels lekker naar uitlaatgassen begint te ruiken, dit alles mag de pret niet drukken van het weer horen lopen van Lila.

 

Tegen één uur is het tijd voor een proefrit, kijken wat er veranderd is, is er weer meer trekkracht? En dan vooral  bovenin? en en en ….. Ik ben razend benieuwd! En dan is het moment daar, instappen, versnelling in zijn één en ruimte zoeken om vaart te maken. Die ruimte is snel gevonden, na het warm rijden van de olie, en Lila wordt getest met haar nieuwe onderdelen. Lila trekt lekker door en je hoort haar de lucht aanzuigen na het overschakelen naar de volgende versnelling (de motorkap ligt er nog af dus weinig demping) en wat schetst mijn verbazing ik krijg nog een trap na ook J (zulke trappen zijn verre van vervelend…)  Dit is goed en dus nog wat verder door en nog een versnelling erbij, ongelofelijk dat dit met nieuwe onderdelen te bereiken is, wat een verschil! Het vermogen is progressief toegenomen met het aantal toeren dat je draait, onderin een beetje meer en bovenin een hele boel meer dan de laatste tijd, ongelofelijk. Als een klein kind zo blij ben ik met mijn speeltje, verbaast en verbluft door het geweld dat Lila nu ten toon spreid. Dit kan echt leuk worden, hoe zal ze nu Ex-mule opgaan? O nee, ik kan bijna niet wachten tot dat de andere zaken gedaan zijn zodat ik Lila in haar “natuurlijke” omgeving kan testen J

 

De komende week gaan er nog wat zaken aangepakt worden zodat  alles wat nu beschikbaar is ook gebruikt wordt. Enkele Powerflex rubbers, nieuw luchtfilterhuis, spoorverbreders waarvoor ik nu eindelijk de moeren heb gehaald. De remmen zullen nog even gecontroleerd worden waarna de anti-rolkit afgesteld kan worden voor Scuderia.

 

 

 

Home 2006