Nordschleife

26-28 mei 2007

 

Zaterdag 26 mei 2007

Rond de klok van 9 vertrek ik samen met Theo in de Lotus richting de ring. Op Venlo hebben we afgesproken met Jean Pierre, deze is hier natuurlijk vroeger…. We treffen elkaar daardoor bij het tankstation aan de 61 voor een kop koffie, thee, choco en wat lekkers. Gezamenlijk rijden we verder naar Vicotia Station. Onderweg wordt er al gebeld waar we nu blijven. Op de camping aangekomen zien we de tent van Robert en Frederique al staan en wordt er druk gewerkt aan de tent van Frans. Iedereen maakt met elkaar kennis en ook de drie tenten van ons worden snel bij het kamp gevoegd. Voor het eerst op DE camping, ik ben benieuwd! Het weer is op dat moment veel beter dan voorspelt en dat stemt hoopvol voor het weekend.

 

 

 

Daarna even overleggen, hoe we het doen. Al vlot daarna zijn we onderweg naar TTE Racing in Zermüllen. Ik neem van dit ritje even plaats achter het stuur van de Lotus J Theo, Robert en Jean Pierre rijden met me mee. Frans en Frederique genieten zichtbaar achter ons van het mooie weer in de cabrio mazda van Frans. Robert en ik halen vrij vlot daaarna samen met Theo de e30’s op uit de stalling. Dit was iets ingewikkelder dan gedacht…. Lila blijkt geen stroom meer te hebben en moet dus opgestart worden. Onder de motorkap lijkt het er anders uit te zien maar helaas laten wij het bij deze constatering. Bij TTE wordt nog even met Mark gepraat over allerlei zaken en spreek ik af dat ik Lila mee neem naar Nederland na het weekend voor de BMW-promotiedag. Ik ben gevraagd of ik met Lila ook de BMW Drivers Club daar wil vertegenwoordigen, dit lijkt mij wel leuk met Lila tussen alle mooie auto’s J

 

Er worden nog wat laatste boodschappen gehaald voor de BBQ en de rest van de stoet gaat onderweg naar de camping. Op de camping aangekomen worden de geleende schokbrekers (met dank aan Dik) voor achter gemonteerd en daarna even getest op de openbare weg. Het monteren van de schokbrekers wil ik graag zelf doen met hulp en dat lukt nog aardig ook, hiervoor moet je dan wel soms in je eigen auto kruipen…. De wegligging is beduidend anders, een stuk straffer dan de laatste tijd in ieder geval. Na terugkomst wordt Lila voorzien van nieuwe stickers. Mijn eigen website komt er weer op, op beide deuren en op de achterruit. Ook de stickers van het e30 ringteam worden bevestigd, het geheel ziet er goed uit, mooi in kleur met de auto en netjes. Robert dank voor het regelen van alle stickers! We hebben extra stickers gekregen omdat de wachttijd wat langer was dan normaal J

 

 

 

 

En dan is het tijd om naar de Ring te vertrekken met Lila, een aantal mensen zijn er al heel en laten weten dat het weer er goed is. Dus vertrekken we naar de Ring voor de eerste ronden. Bij Breidscheid draaien we de baan op en maken zo de eerste halve ronden met Lila, het is redelijk rustig op de baan.

 

Roland Bosch spot me en maakt een foto, thanks!

 

Als we op het rechte eind komen bij de ingang blijkt hoe druk het werkelijk is. Na de wachttijd om van de baan te komen besloten direct nog een ronden te rijden. De schokbrekers maken de auto anders, Lila is achter instabieler en daardoor onrustiger. Ik schakel in deze ronden twee keer fout naar zijn drie wat mij verbaast. Door Kallenhard zonder aandrijving is niet echt leuk….. Afijn het is bij aankomst op het rechte stuk ongeveer 19:10 en ik besluit nog een ronden te rijden als ik op tijd bij de poortjes kan komen. Op tijd voor de laatste ronden arriveer ik bij de poortjes en draai dus voor de laatste maal deze dag de baan op. Deze ronden loopt niet echt lekker, buiten dat ik nog geen echt goed gevoel bij de achter schokbrekers heb schakel ik nu meerdere malen mis bij zijn drie en lijkt de versnellingsbak de drie zelf weer los te gooien….. Weer in Kallenhard maar nu ook in Wehrseifen zonder aandrijving. Theo rijdt met me mee en die houdt de rest van de baan, de versnelling tegen als deze in zijn drie staat. Om iets voor half acht draaien we boven van de baan af. Op de parkeerplaats kom ik John tegen van het M5Board, ik klets heel kort met hem en spreek af dat ik zondagavond graag met ze mee eet. Vervolgens door naar de rest van de Nederlandse groep. Er wordt gevraagd hoe is het gegaan en ik ben niet echt blij. Na mijn verhaal gedaan te hebben wordt er geroepen, dan is je motorsteun kapot niet je bak. Dus motorklep eraf en kijken, en ja hoor inderdaad dwars door midden…..

 

 

 

Lila wordt weer dichtgemaakt en we gaan met zijn allen onderweg naar de camping, ik rij nu toch wat minder prettig in Lila. Telkens als ik Frans voor of achter me zie rijden moet ik denken aan de film Cars, hierin zijn namelijk twee mazda’s die grote fan zijn van Lighting Mcqueen. Terug op de camping zijn we druk aan het praten over hoe en waar we eventueel een motorsteun vandaan kunnen halen. Dit omdat op deze wijze terug rijden naar Nederland ook niet echt een optie is. We besluiten morgen naar TTE te gaan om te kijken of zij er één hebben en anders mag ik hem van Frans lenen uit zijn e30. De e30 van Frans was helaas nog niet klaar en kan dus op dit moment niet zelf met zijn e30 rijden. We steken de BBQ aan onder de partytent omdat het inmiddels aardig regent. Aernoudt, Jorrit en Rob en later ook de Smurfen komen buurten bij ons. Ook een ander stel dat bij ons staat haakt nog even aan, helaas ben ik hun namen vergeten (sorry!). Na enige tijd horen we een hard gesnurk en weten we dat onze motor rijdende tukker die ook in ons cirkeltje staat hele bossen omzaagt gedurende de nacht, één keer raden wie zijn tent hiernaast staat….. Afijn ook voor ons tijd om naar bed te gaan. Het ontbijt hebben we niet al te vroeg afgesproken wat ik prima vind.

 

Na het ontbijt vertrek een deel van de groep naar de ring en gaan Robert en ik samen onderweg naar TTE om te kijken of er een motorsteun is. Helaas ze hebben er geen een los liggen. Dus maak ik gebruik van het aanbod van Frans om hem onder zijn auto uit te halen. Frans heel erg bedankt!!! Door jou heb ik nog kunnen rijden dit weekend!!! Met de motorsteun bij ons vertrekken we een uurtje later weer bij TTE onderweg naar de camping waar Lila staat. Het regent nog steeds, dit is niet fijn maar ergens ben ik er wel blij mee omdat ik dan minder het gevoel heb ik echt het rijden mis. Ik ben toch meer een mooi weer rijder dan een regen rijder. Op geïmproviseerde wijze maken we onder de partytent een soort verhoging zodat het wiel omhoog komt en daardoor kan de motor ondersteund worden en komt deze los te staan. De kapotte motorsteun wordt verwijderd en de nieuwe wordt aangebracht. Lila zakt daarna weer op haar eigen wielen. Het regent nog steeds dus de Toyo’s worden onder Lila uit gehaald en de straatbanden worden eronder gezet. Inmiddels is het weer wat beter aan het worden en lijkt het droog te zijn op de Nordschleife. Robert dank voor al je acties in deze!

 

 

 

 

Op de Nordschleife aangekomen draai ik twee ronden zelf in de auto en merk ik dat deze toch wel heel erg springerig is achter. Het is ook erg glad op de baan, veel zooi en vloeistoffen zwerven er rond. De baan is nu dicht en ik praat voor het eerst even met de mannen van het M5 board (Farrell, David & Simon). En dan gaat de baan eindelijk weer open, na dat de eerste rijen vertrokken zijn draai ook ik de baan op. Theo rijdt met me mee en na een ronde stapt Simon bij me in. Lila loopt niet lekker en de swing zit er niet in. Op Aremberg gaat het niet goed. Ik wil aanremmen voor de bocht maar er ligt iets op de baan waardoor ik doorglijd en niet vertraag. Heel snel later ben ik bij de grindbak en is de snelheid nog te hoog om de bocht in te sturen. Ik kom de grindbak in en stuur naar rechts om er voor te zorgen dat ik de vangrail niet raak. Ik hobbel door de grindbak richting de vangrail, net voor ik er ben draai ik aan mijn stuur en kom rechts naast de vangrail met Lila tot stilstand. Mijn linker zijraam is eruit getikt door mijn elleboog en deze is dan ook gesneuveld. Ik laat nadat ik Simon heb gevraagd of hij Oké is Lila doorrijden door de bocht heen zodat ik buiten de gevaren zone sta voor andere bestuurders die eventueel last krijgen van de koelvloeistof, want dat blijkt het te zijn. Ik bel de ring marshalls en meld dat ik er naast sta op Aremberg, ze gaan de streckeschiechuring sturen. Ik bel snel met Theo die op de parkplaats is zodat men weet dat ik verder oké ben. Daarna ga ik vlaggen zodat het duidelijk is dat er iets aan de hand is. Na een korte periode wordt het stil, het lijkt of de baan gesloten is. Dit blijkt inderdaad het geval te zijn. Samen met de streckeschiechuring check ik de vangrail, hieraan is niks kapot dus dat is mooi. Het is op dit moment niet duidelijk of ik een afsleepdienst nodig heb. Ik dacht namelijk dat ik nog kon rijden, echter nadat ik de fuchsröhre door ben, dit is allemaal naar beneden, blijkt dat ik geen aandrijving meer te hebben. De afsleepdienst komt terug en laat Lila op. Simon en ik maken de ronden af tot breidscheid daar draaien we met de afsleepdienst de baan af. Onderaan tref ik Michiel en deze vraagt direct heel erg aardig of ik hulp heb of dat hij wat voor me kan doen. Ik laat Simon uit de auto en rij met de afsleepdienst naar TTE. Daar komen ook Robert, Frederique, Theo en wat later ook Jean Pierre en Frans. In eerste instantie lijkt het diff kapot te zijn gegaan. Dit wordt dus meer gedoe dan even repareren. Na kort onderzoek wordt duidelijk ik heb een keuze te maken, Lila daar laten maken of Lila meenemen naar Nederland voor reparatie. We vertrekken eerst met zijn allen terug naar de camping om een  plan de campagne op te stellen.

 

 

 

 

 

Big Thanks to Simon for being there and the pictures! Much appreciated.

 

De bbq gaat aan en er worden frietjes gehaald. Mijn hersenen zeggen dat ik moet eten maar eigenlijk kan het me helemaal niks schelen. Na een hapje ben ik eruit. Ik wil nog even dag zeggen in de Pistenklause bij de mannen van het M5 board en daarna door naar Nederland om de dag erna Lila op de halen met de trailer. Theo wil hierbij helpen en gezamenlijk vertrekken we naar de Pistenklause om daarna door te rijden naar Nederland. De mannen van het M5 board onthalen me heel warm zelfs met applaus J. Met Simon is het gelukkig goed en dat doet me goed. Ik klets nog even met de mannen en iedereen is benieuwd naar het verhaal. Om 23 uur besluit ik richting Nederland te willen. Ik rij het eerste stuk met de Lotus omdat ik moet rijden…. Dit is niet zo’n straf in die auto.

 

De volgende de dag na een korte nacht om 9 uur weer onderweg met trekauto en trailer naar de Nordschleife. De auto ophalen. Op breidscheid zien we Simon nog even en eten we wat met Michiel, daarna na een tussenstop op de camping weer terug naar Nederland.

 

 

 

 

 

In de weken hierna wordt duidelijk wat er mis is met Lila. De linker aandrijfas is gesneuveld omdat blijkbaar het linkerachterwiel stil heeft gestaan tegen de vangrail. Verder zijn de linker draagarm en alle rubbers van de bak en motor gescheurd. O ja ook een velg overleefd dit avontuur niet….  Inmiddels zijn alle onderdelen vervangen. De neus zal nog wat rechter getrokken worden en de fin zal nog vervangen worden. Via Dik en (B)ruud krijg en kom ik aan verschillende onderdelen. Door dit circuit en de sleutel acties van Theo is Lila voor niet al te veel geld weer on the road. Aankomende zondag met Lila naar de BMW promotiedag.

 

 

 

 

 

 

 

We zijn klaar met Lila!! Inmiddels is zij recht getrokken en heeft zij twee nieuwe velgen met banden achter. Ook nieuwe schokbrekers achter, heerlijk weer deze vertrouwde sprintjes van Bilstein J. Lila voelt weer vertrouwd aan.

 

 

 

 

Home 2007