Nordschleife
26-28 mei 2007
Zaterdag
26 mei 2007
Rond
de klok van 9 vertrek ik samen met Theo in de Lotus richting de ring. Op Venlo
hebben we afgesproken met Jean Pierre, deze is hier natuurlijk vroeger…. We treffen
elkaar daardoor bij het tankstation aan de 61 voor een kop koffie, thee, choco
en wat lekkers. Gezamenlijk rijden we verder naar Vicotia Station. Onderweg
wordt er al gebeld waar we nu blijven. Op de camping aangekomen zien we de tent
van Robert en Frederique al staan en wordt er druk gewerkt aan de tent van
Frans. Iedereen maakt met elkaar kennis en ook de drie tenten van ons worden
snel bij het kamp gevoegd. Voor het eerst op DE camping, ik ben benieuwd! Het
weer is op dat moment veel beter dan voorspelt en dat stemt hoopvol voor het
weekend.
Daarna
even overleggen, hoe we het doen. Al vlot daarna zijn we onderweg naar TTE
Racing in Zermüllen. Ik neem van dit ritje even plaats achter het stuur van de
Lotus J Theo, Robert en Jean Pierre rijden
met me mee. Frans en Frederique genieten zichtbaar achter ons van het mooie
weer in de cabrio mazda van Frans. Robert en ik halen vrij vlot daaarna samen
met Theo de e30’s op uit de stalling. Dit was iets ingewikkelder dan gedacht….
Lila blijkt geen stroom meer te hebben en moet dus opgestart worden. Onder de
motorkap lijkt het er anders uit te zien maar helaas laten wij het bij deze
constatering. Bij TTE wordt nog even met Mark gepraat over allerlei zaken en
spreek ik af dat ik Lila mee neem naar Nederland na het weekend voor de
BMW-promotiedag. Ik ben gevraagd of ik met Lila ook de BMW Drivers Club daar
wil vertegenwoordigen, dit lijkt mij wel leuk met Lila tussen alle mooie auto’s
J
Er
worden nog wat laatste boodschappen gehaald voor de BBQ en de rest van de stoet
gaat onderweg naar de camping. Op de camping aangekomen worden de geleende
schokbrekers (met dank aan Dik) voor achter gemonteerd en daarna even getest op
de openbare weg. Het monteren van de schokbrekers wil ik graag zelf doen met
hulp en dat lukt nog aardig ook, hiervoor moet je dan wel soms in je eigen auto
kruipen…. De wegligging is beduidend anders, een stuk straffer dan de laatste
tijd in ieder geval. Na terugkomst wordt Lila voorzien van nieuwe stickers.
Mijn eigen website komt er weer op, op beide deuren en op de achterruit. Ook de
stickers van het e30 ringteam worden bevestigd, het geheel ziet er goed uit,
mooi in kleur met de auto en netjes. Robert dank voor het regelen van alle
stickers! We hebben extra stickers gekregen omdat de wachttijd wat langer was
dan normaal J
En
dan is het tijd om naar de Ring te vertrekken met Lila, een aantal mensen zijn
er al heel en laten weten dat het weer er goed is. Dus vertrekken we naar de
Ring voor de eerste ronden. Bij Breidscheid draaien we de baan op en maken zo
de eerste halve ronden met Lila, het is redelijk rustig op de baan.
Roland Bosch spot me en maakt een
foto, thanks!
Als
we op het rechte eind komen bij de ingang blijkt hoe druk het werkelijk is. Na
de wachttijd om van de baan te komen besloten direct nog een ronden te rijden.
De schokbrekers maken de auto anders, Lila is achter instabieler en daardoor
onrustiger. Ik schakel in deze ronden twee keer fout naar zijn drie wat mij
verbaast. Door Kallenhard zonder aandrijving is niet echt leuk….. Afijn het is
bij aankomst op het rechte stuk ongeveer 19:10 en ik besluit nog een ronden te
rijden als ik op tijd bij de poortjes kan komen. Op tijd voor de laatste ronden
arriveer ik bij de poortjes en draai dus voor de laatste maal deze dag de baan
op. Deze ronden loopt niet echt lekker, buiten dat ik nog geen echt goed gevoel
bij de achter schokbrekers heb schakel ik nu meerdere malen mis bij zijn drie
en lijkt de versnellingsbak de drie zelf weer los te gooien….. Weer in Kallenhard
maar nu ook in Wehrseifen zonder aandrijving. Theo rijdt met me mee en die
houdt de rest van de baan, de versnelling tegen als deze in zijn drie staat. Om
iets voor half acht draaien we boven van de baan af. Op de parkeerplaats kom ik
John tegen van het M5Board, ik klets heel kort met hem en spreek af dat ik
zondagavond graag met ze mee eet. Vervolgens door naar de rest van de
Nederlandse groep. Er wordt gevraagd hoe is het gegaan en ik ben niet echt
blij. Na mijn verhaal gedaan te hebben wordt er geroepen, dan is je motorsteun
kapot niet je bak. Dus motorklep eraf en kijken, en ja hoor inderdaad dwars
door midden…..
Lila
wordt weer dichtgemaakt en we gaan met zijn allen onderweg naar de camping, ik
rij nu toch wat minder prettig in Lila. Telkens als ik Frans voor of achter me
zie rijden moet ik denken aan de film Cars, hierin zijn namelijk twee mazda’s
die grote fan zijn van Lighting Mcqueen. Terug op de camping zijn we druk aan
het praten over hoe en waar we eventueel een motorsteun vandaan kunnen halen.
Dit omdat op deze wijze terug rijden naar Nederland ook niet echt een optie is.
We besluiten morgen naar TTE te gaan om te kijken of zij er één hebben en
anders mag ik hem van Frans lenen uit zijn e30. De e30 van Frans was helaas nog
niet klaar en kan dus op dit moment niet zelf met zijn e30 rijden. We steken de
BBQ aan onder de partytent omdat het inmiddels aardig regent. Aernoudt, Jorrit
en Rob en later ook de Smurfen komen buurten bij ons. Ook een ander stel dat
bij ons staat haakt nog even aan, helaas ben ik hun namen vergeten (sorry!). Na
enige tijd horen we een hard gesnurk en weten we dat onze motor rijdende tukker
die ook in ons cirkeltje staat hele bossen omzaagt gedurende de nacht, één keer
raden wie zijn tent hiernaast staat….. Afijn ook voor ons tijd om naar bed te
gaan. Het ontbijt hebben we niet al te vroeg afgesproken wat ik prima vind.
Na
het ontbijt vertrek een deel van de groep naar de ring en gaan Robert en ik
samen onderweg naar TTE om te kijken of er een motorsteun is. Helaas ze hebben
er geen een los liggen. Dus maak ik gebruik van het aanbod van Frans om hem
onder zijn auto uit te halen. Frans heel erg bedankt!!! Door jou heb ik nog
kunnen rijden dit weekend!!! Met de motorsteun bij ons vertrekken we een uurtje
later weer bij TTE onderweg naar de camping waar Lila staat. Het regent nog
steeds, dit is niet fijn maar ergens ben ik er wel blij mee omdat ik dan minder
het gevoel heb ik echt het rijden mis. Ik ben toch meer een mooi weer rijder
dan een regen rijder. Op geïmproviseerde wijze maken we onder de partytent een
soort verhoging zodat het wiel omhoog komt en daardoor kan de motor ondersteund
worden en komt deze los te staan. De kapotte motorsteun wordt verwijderd en de
nieuwe wordt aangebracht. Lila zakt daarna weer op haar eigen wielen. Het
regent nog steeds dus de Toyo’s worden onder Lila uit gehaald en de
straatbanden worden eronder gezet. Inmiddels is het weer wat beter aan het
worden en lijkt het droog te zijn op de Nordschleife. Robert dank voor al je
acties in deze!
Op
de Nordschleife aangekomen draai ik twee ronden zelf in de auto en merk ik dat
deze toch wel heel erg springerig is achter. Het is ook erg glad op de baan,
veel zooi en vloeistoffen zwerven er rond. De baan is nu dicht en ik praat voor
het eerst even met de mannen van het M5 board (Farrell, David & Simon). En
dan gaat de baan eindelijk weer open, na dat de eerste rijen vertrokken zijn
draai ook ik de baan op. Theo rijdt met me mee en na een ronde stapt Simon bij
me in. Lila loopt niet lekker en de swing zit er niet in. Op Aremberg gaat het
niet goed. Ik wil aanremmen voor de bocht maar er ligt iets op de baan waardoor
ik doorglijd en niet vertraag. Heel snel later ben ik bij de grindbak en is de
snelheid nog te hoog om de bocht in te sturen. Ik kom de grindbak in en stuur
naar rechts om er voor te zorgen dat ik de vangrail niet raak. Ik hobbel door
de grindbak richting de vangrail, net voor ik er ben draai ik aan mijn stuur en
kom rechts naast de vangrail met Lila tot stilstand. Mijn linker zijraam is
eruit getikt door mijn elleboog en deze is dan ook gesneuveld. Ik laat nadat ik
Simon heb gevraagd of hij Oké is Lila doorrijden door de bocht heen zodat ik
buiten de gevaren zone sta voor andere bestuurders die eventueel last krijgen
van de koelvloeistof, want dat blijkt het te zijn. Ik bel de ring marshalls en
meld dat ik er naast sta op Aremberg, ze gaan de streckeschiechuring sturen. Ik
bel snel met Theo die op de parkplaats is zodat men weet dat ik verder oké ben.
Daarna ga ik vlaggen zodat het duidelijk is dat er iets aan de hand is. Na een
korte periode wordt het stil, het lijkt of de baan gesloten is. Dit blijkt
inderdaad het geval te zijn. Samen met de streckeschiechuring check ik de
vangrail, hieraan is niks kapot dus dat is mooi. Het is op dit moment niet
duidelijk of ik een afsleepdienst nodig heb. Ik dacht namelijk dat ik nog kon
rijden, echter nadat ik de fuchsröhre door ben, dit is allemaal naar beneden,
blijkt dat ik geen aandrijving meer te hebben. De afsleepdienst komt terug en
laat Lila op. Simon en ik maken de ronden af tot breidscheid daar draaien we
met de afsleepdienst de baan af. Onderaan tref ik Michiel en deze vraagt direct
heel erg aardig of ik hulp heb of dat hij wat voor me kan doen. Ik laat Simon
uit de auto en rij met de afsleepdienst naar TTE. Daar komen ook Robert,
Frederique, Theo en wat later ook Jean Pierre en Frans. In eerste instantie
lijkt het diff kapot te zijn gegaan. Dit wordt dus meer gedoe dan even
repareren. Na kort onderzoek wordt duidelijk ik heb een keuze te maken, Lila
daar laten maken of Lila meenemen naar Nederland voor reparatie. We vertrekken
eerst met zijn allen terug naar de camping om een plan de campagne op te stellen.
Big
Thanks to Simon for being there and the pictures! Much appreciated.
De
bbq gaat aan en er worden frietjes gehaald. Mijn hersenen zeggen dat ik moet
eten maar eigenlijk kan het me helemaal niks schelen. Na een hapje ben ik eruit.
Ik wil nog even dag zeggen in de Pistenklause bij de mannen van het M5 board en
daarna door naar Nederland om de dag erna Lila op de halen met de trailer. Theo
wil hierbij helpen en gezamenlijk vertrekken we naar de Pistenklause om daarna
door te rijden naar Nederland. De mannen van het M5 board onthalen me heel warm
zelfs met applaus J.
Met Simon is het gelukkig goed en dat doet me goed. Ik klets nog even met de
mannen en iedereen is benieuwd naar het verhaal. Om 23 uur besluit ik richting
Nederland te willen. Ik rij het eerste stuk met de Lotus omdat ik moet rijden….
Dit is niet zo’n straf in die auto.
De
volgende de dag na een korte nacht om 9 uur weer onderweg met trekauto en
trailer naar de Nordschleife. De auto ophalen. Op breidscheid zien we Simon nog
even en eten we wat met Michiel, daarna na een tussenstop op de camping weer
terug naar Nederland.
In
de weken hierna wordt duidelijk wat er mis is met Lila. De linker aandrijfas is
gesneuveld omdat blijkbaar het linkerachterwiel stil heeft gestaan tegen de
vangrail. Verder zijn de linker draagarm en alle rubbers van de bak en motor
gescheurd. O ja ook een velg overleefd dit avontuur niet…. Inmiddels zijn alle onderdelen vervangen. De
neus zal nog wat rechter getrokken worden en de fin zal nog vervangen worden.
Via Dik en (B)ruud krijg en kom ik aan verschillende onderdelen. Door dit
circuit en de sleutel acties van Theo is Lila voor niet al te veel geld weer on
the road. Aankomende zondag met Lila naar de BMW promotiedag.
We zijn klaar met Lila!! Inmiddels is zij recht getrokken en heeft zij twee nieuwe velgen met banden achter. Ook nieuwe schokbrekers achter, heerlijk weer deze vertrouwde sprintjes van Bilstein J. Lila voelt weer vertrouwd aan.