Formule
1 en Porscheforum meet Nordschleife
Zondag
22-07-07 & Maandag 23-07-2007
Zondag 22 juli:
Zondagochtend
vroeg liep mijn wekker af. Snel onder de douche en dan de auto in onderweg naar
de Ring. En deze keer niet om zelf te rijden maar om te kijken bij de Formule
1. Het is inmiddels een jaar of drie geleden dat ik bij een race geweest ben en
ook de wedstrijden heb ik dit jaar niet gevolgd. Maar het geluid van de wagens
is dusdanig dat dit het zo wie zo waard maakt om aanwezig te zijn bij zo'n
race.
De rit naar de
Ring verloopt vlot en natuurlijk wordt er bij Bedburgerland gestopt voor wat te
drinken en te eten. We gaan verder onderweg en tot vlak voor de Ring rijdt het
goed door. Dan is het de vraag: waar is het handig om te parkeren en waar kan
je nog komen. Uiteindelijk worden we bij FSZ1 van de weg geleid en kunnen we
wat verder naar beneden de auto parkeren. Dus eerst een klim omhoog om onze
kaarten op te halen bij de ticketbox, deze zit tegen Erlebnis-Welt aan. Kaarten
zijn redelijk vlot verkregen en dus onderweg naar onze plaatsen. We zitten in
de bocht naar beneden toe na de Mercedes Arena. Je ziet ze mooi aankomen van
boven en dan een links, rechts combinatie draaien alvorens zij op het gas gaan
naar beneden toe.
Nadat we onze
plaatsen gevonden hebben, kijken we ondertussen naar de Porsches die daar aan
het rijden zijn. Na een ronde of 8 is deze race afgelopen en heeft Jeroen
Bleekemolen de race gewonnen. Chauvinistisch als we zijn vinden we het
uiteraard leuk dat een Nederlander deze race wint.
Daarna volgt de
rijdersparade en de officiële opening van de Schumacher bocht. Michael komt hiervoor
zelf over het circuit in een Ferrari. Bij de bocht brabbelen allerlei
hotemetoten over wat zaken, daarna valt er een doek waardoor de bocht geopend
is.
Voor dat de
wedstrijd begint willen we nog wat eten dus verlaten we onze plaatsen en gaan
opzoek. De rijen zijn niet te missen..... Blijkbaar zijn we niet de enige die
nog wat willen eten voor die tijd, alle mensen dit is echt niet gezond.
Uiteindelijk het stuk waarvoor je kaartjes nodig hebt verlaten en iets
daarbuiten wat te eten gezocht, na een wachttijd van een dik half uur scoren we
een broodje met vlees. Dan is het al bijna twee uur, dus tijd om onze plaatsen
weer op te zoeken.
Inmiddels is het
lekker vol gelopen op de tribune daarom zoeken we onze plaatsen weer op, nu
kunnen we niet ruim zitten maar gewoon op ons eigen "stukje". De
lucht begint er dreigend uit te zien voor de zoveelste keer vandaag, nu maar
hopen dat de beslissing om de paraplu in de auto te laten de goede is geweest.
Kort daarop begint de omroeper iedereen op te zwepen, de rijders gaan de auto’s
in om uiteindelijk op de startgrid te verschijnen. Daarna start het veld, wat
een immens mooi geluid J. De wagens komen langs voor de
opwarmronde, sommige half stilstaand, dan weer wegtrekkend, al slingerend om de
banden warm te krijgen alle rijders zijn er druk mee. Weldra is het aftellen
begonnen....., de vlag valt en daar zijn ze los. Onderweg voor 60 ronden op de
Grand Pix Strecke van de Nürburgring. De eerste doorkomst ziet er goed uit.
Maar waar is die Spyker nu.... o, daar komt hij op intermediates, zal de wolk
dan toch water gaan geven. Nog geen twee ronden later weten we het zeker,
binnen twee minuten ben ik totaal doorweekt, Eiffelwetter op zijn eigen manier.
Nog een ronde later besluiten we toch maar even te gaan schuilen want de
hemelpoort blijft openstaan. Met de wind erbij is het niet echt aangenaam voor
een koukleum zoals ik L. Tijdens het schuilen bellen we
even met Nederland om te horen wat er allemaal gaande is. Het blijkt dat men
onderaan met meerdere auto's op elkaar is gedoken en dat Spyker op 1 ligt. De
herstart gaat volgen over een minuut of 20. We blijven nog even schuilen tot de
ergste regen over is en gaan dan weer naar buiten om de zon op te zoeken om op
te drogen....... We staan bij het hek
maar op het moment dat de herstart gaat volgen worden we daar weggestuurd,
terug naar onze plaatsen. Iedereen staat inmiddels, niemand zit op de natte
plekken dus kunnen wij gelukkig ook blijven staan.
De herstart volgt
achter de safety car, als eerste daarachter een Spyker, drie ronden lang ligt
deze dan ook op kop. Dan verdwijnt de safety car en is de eerste plaats
vergeven aan de snellere op de aarde...... De race is aangenaam om te kijken.
Het veld ligt uit elkaar en daardoor zijn er bijna continue F1 wagens op het
stuk dat wij kunnen overzien, erg leuk! In de laatste fase van de wedstrijd
wordt het nog nat waardoor er een goede inhaalactie uitgehaald zodat Alonso de
nummer één positie pakt. Deze houdt hij vast tot het einde van de wedstrijd. De
laatste bui was gelukkig een stuk minder heftig dan de eerste!
Op naar de auto
om weer onderweg te gaan. Op de terugweg horen wij dat er 30 kilometer file
staat op de 61 richting Nederland, dus via online tom tom (of te wel de
telefoon) een alternatieve route uitgevonden en met wat omrijden naar Nederland
gegaan, zonder noemenswaardig oponthoud J. Dan is het tijd
voor een lekker hapje, beter dan het vlees in Duitsland, om het laatste stukje
te rijden. Inmiddels loopt het tegen 12 en wil ik mijn bedje in want morgen is
het weer vroeg dag om wederom richting de ring te gaan, dit keer om zelf te
rijden in combinatie met mensen van het Porsche-forum.
Maandag 23 juli:
Om 7:45 sta ik
klaar om te vertrekken, wederom richting de Ring J. Samen met Theo
rijden we naar Kees omdat deze ook mee gaat kijken waar wij zo enthousiast over
zijn. Nu gaat Kees waarschijnlijk ook wat mee rijden. Na van een kop koffie en
thee bij Kees te hebben genoten gaan we gedrieën onderweg naar Bedburgerland
waar we Jean Pierre zullen ontmoeten. Onderweg zijn de verhalen natuurlijk niet
van de lucht en babbelen we vrolijk terwijl Theo de Lotus richting de ring
stuurt. Op Bedburgerland staat Jean Pierre al te wachten en dus gaan we direct
naar binnen voor de nodige koffie en andere zaken. Jean Pierre heeft Dirk ook
al gezien bij Bedburgerland maar die is inmiddels al door naar de Ring en TTE
om te kijken hoe het met zijn Audi staat.
Ik vervolg mijn
weg bij Jean Pierre in de auto richting Victoria Station. Daar aangekomen staat
er ook een smurf klaar op een trailer en de grijze e34 van Paskal wordt ook
gespot. Als wij binnenlopen is er een
soort Nederlandse invasie daar zo op een " gewone" maandag J. We maken ons
klaar om richting ring te gaan en laten Lila nog even op haar Toyo’s staan. Het
weer is zo wisselvallig, eerst maar eens kijken hoe het boven is. We vervolgen
onze weg met drie auto's richting de ring, Paskal was net iets sneller weg en
ook de smurfen, Marco en Patrick zijn al gevlogen. We komen aan op de
Parkplatz, waar het drukker is dan ik had gedacht. De trailer van de smurfen
staat keurig aan de overkant dit in tegenstelling tot sommige anderen.... We
spotten nog maar een enkele Nederlandse Porsches. Ik spreek de groep van drie
aan en ja hoor zij zijn van het forum. Zij hebben contact met de groep die uit
Venlo is vertrokken maar die komen wat later, zal iets van 1 uur worden,
uiteraard geen enkel probleem. De eerste Porsche die ik overigens zie is de 968
van een Belgische deelnemer.
Na verloop van
tijd komt de Venlo groep ook aan en dan hebben we opeens 14 Porsches staan,
helaas kunnen ze niet allemaal bij elkaar staan maar dat mag de pret niet
drukken. Sommige leden kennen elkaar maar ook vele elkaar niet. De groep is aangenaam
en heeft er zin in. Paskal en ik doen in de Grüne Hole een poging wat
instructies en ideeën van de dag door te geven, wat ook lukt, iedereen luistert
aandachtig. De eigenaar van de Grüne Hole komt bijna direct aangelopen dat het
geen conferentieruimte is.... pffff. Als of er niks voor en na dit verhaal
gekocht gaat worden daar, nou ja ieder zijn ding. Het weer blijft spetteren en
het is onduidelijk hoe de baan er bij ligt. Jean Pierre maakt met Kees als
bijrijder een verkenningsrondje en komt terug met het advies: over naar
straatbanden. Op het moment dat het advies wordt uitgevoerd volgt ook de eerste
naar wat later blijkt ook de enige baansluiting van de dag. Sommige mensen van
het Porsche forum staan vermakelijk te kijken hoe wij met zijn allen banden
staan te wisselen van Lila. Als de baan weer open is draai ik voorzichtig mijn
eerste twee ronden, heerlijk in mijn eentje, voelen wat de auto doet. Ik mis de
grip van de Toyo's en sommige plekken zijn akelig glad. Een zeer verraderlijke
baan zo half nat en half droog L. Na deze twee
ronden zet ik Lila weer even stil om wat te kletsen en rond te lopen.
Er staan weer
genoeg extreme machines hier en daar op de parkeerplaats inclusief leuk
Nederlands speelgoed. De Noorse omega met dik 1000 pk is ook indrukwekkend
zeker om te horen, de bestuurder rijdt hem met zijn hele familie erin (3 kids
op de achterbank) met redelijk hoge snelheid voor de weersomstandigheden over
de baan. Helaas blijkt dit aan het einde van de dag fout te gaan en staan Jean
Pierre en Theo te vlaggen, na Wehrseifen, de omega is rond gegaan en zit goed
in elkaar.
Ik vind het tijd
om een paar ronden te draaien. Theo stapt bij me in, de bocht voor Kallenhard
voel ik mijn achterkant glijden, niks ergs maar toch even zo van "het is
echt glad" op de baan. Ik rij de ronden rustig door en rij netjes mijn
lijnen. Brunchen uit maakt Lila een echte zwieper en met wat corrigeer werk hou
ik haar op de baan en rij rustig weer verder. Een duidelijk momentje...... Als
we op het rechte eind zijn geef ik aan dat ik nog een ronde wil rijden en dus
weer door de poortjes en de baan weer op. In Hatzenbach staat een e36 compact
omhoog geparkeerd, door naar later blijkt de bestuurder die een schakel fout
heeft begaan. Terug naar zijn 1 in plaats van naar zijn 3..... Iets later bij
Bergwerk zien we een motorrijder zwaaien, links ligt er dan ook een motor in de
vangrail. Theo en ik stoppen om te vlaggen, de man die stond te zwaaien gaat
naar zijn compagnon. Het blijkt dat hij de instructeur is en zijn leerling
onderuit is gegaan, oeps. Ik sta daar geruime tijd te zwaaien te proberen
iedereen naar de binnenkant te krijgen wat aardig lukt. Zodoende hebben ze geen
last van de los liggende onderdelen op de baan. Een man van de Streckesicherung
komt later aangereden om bij de motor te kijken, nog wat later komt de
afsleepwagen die de motor voor de e36 plaatst op zijn aanhanger. Ruim drie
kwartier later zijn we weer onderweg om onze ronde af te maken. Terug op de
parkplatz hebben we zin in wat drinken.
Onderweg naar de Grüne Hole wordt ik aangesproken door Mikey, of ik een ronde
mee wil. Geen probleem en leuk dus stap ik in terwijl hij zijn eerste ronde
ring gaat doen. De smurfen rijden voor, wij volgen. Onderweg geef ik hier en
daar nog wat aanwijzingen, voor een eerste ronde gaat het best prima. Een
andere rijstijl is het zeker, meer rally dan circuitachtig maar dat mag de pret
niet drukken. Mikey schrijft er zelf het volgende over op Porscherforum.nl:
"Ik
weer uitgestapt loop ik daar tegen een mazzeltje aan kon ik van een ander
duiveltje bedankt
nog son weer z,n kaart overnemen voor weinig met nog 2 ritten erop. Ze moesten me
met geweld allemaal tegenhouden ik was niet te stoppen ik moest en zou met alle
geweld die baan op . ik
m,n auto in en net voor ik weg wil rijden ziet ik nynke staan , vraag ik aan
haar heb jij zin om ff mee te rijden, zei ja leuk, ik nou heel graag.
wij de baan op ik voor het eerst zei
vd tigste keer. Het fijne was dat zei mij alle kneepjes vertelde van hoe en
waar en wat, waar te remmen waar ik vol kon gaan en waar ik zus en zo moest
rijden, helemaal fantastico dus voor dr knaufie nog
bedankt nynke Schijn ik zo tekeer gegaan te zijn dat toen
ik klaar was en uitstapte ik pas begon te trillen van genot en m,n remmen lichtelijk
in de fik stonden dak nog een rondje buiten het circuit moest na rijden om uit
te roken "
Op het forum zijn
trouwens veel meer positieve reacties op de dag te vinden in het volgende
draadje:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=13231&postdays=0&postorder=asc&start=150
Terug
op de parkplatz loop ik ff binnen voor wat drinken, aan tafel zaten nog ander
Porsche forum leden en ook Henk die mee was, hij wilde graag nog met mij
meerijden. Na het drinken, Henk in Lila meegenomen op een tempo waarover niet
geschreven kan worden.... gat wat haat ik het als het zo nat en onvoorspelbaar
is op de Ring. Kortom twee rustige ronden gedraaid en onderweg lekker zitten
kleppen over rijden en de Schleife, prima dus! Tijdens onze ronden zijn we ook
twee keer langs Theo met gele vlag gereden die stond te vlaggen bij de Omega.
Inmiddels liep het tegen zessen en werd de regen weer meer, vele forummers
gingen eten of onderweg naar huis. Ik wachtte tot Kees, Jean Pierre en later
ook Theo van de baan zouden zijn in verband met het vlaggen. Strada van het
forum had helaas met zijn Porsche een moment gehad in Hatzenbach en hiermee de
kont van zijn 911 gerestyled. We hebben gezamenlijk even gekeken hoe het ging
met de losse onderdelen en hem daarna uitgezwaaid zodat hij zoveel mogelijk bij
licht thuis kon komen. Jammer en zonde maar helaas het risico van rijden met
een mooie auto. Wij vonden het ook mooi geweest en zijn naar de Pistenklause
gegaan om te eten, Dirk gaat ook gezellig mee. Daarna door naar Victoria
Station want daar wilde we nog even dag zeggen, maar Christoph was er niet dus
door naar Nederland. De terugweg verliep vlot, volgens sommige heb ik de
topsnelheid van een polo getest terwijl ik in Lila reed, oeps.... Terug thuis
nog even wat gedronken met Jean Pierre en Theo daarna lekker mijn bedje in.
Morgen mijn auto naar de keuring en 's avonds vliegen naar Edinburgh naar mijn
zus om daar een mini M5 meet te doen. Auto's, volgens mij kom ik er nooit meer
los van.......