Nürburgring
19-08--2006
Mijn
technische verslag over de voorbereidingen voor Scuderia sloot ik af met de
volgende alinea:
De komende week gaan er nog wat zaken aangepakt worden zodat alles wat nu beschikbaar is ook gebruikt wordt.
Enkele Powerflex rubbers, nieuw luchtfilterhuis, spoorverbreders waarvoor ik nu
eindelijk de moeren heb gehaald. De remmen zullen nog even gecontroleerd worden
waarna de anti-rolkit afgesteld kan worden voor Scuderia.
Blijkbaar
heb ik met deze alinea de goden verzocht en liep alles iets anders dan
gepland………… Doordat Lila de respectabele leeftijd van 20 heeft bereikt en
sommige onderdelen nog nooit los zijn geweest levert dit soms problemen op.
Heel veel dank ben ik verschuldigd aan Steve en Theo die donderdag en vrijdag
avond en nacht aan Lila hebben staan werken. Op onderstaand plaatje zie je hoe
de onderdelen eruit gekomen zijn en ik kan je verzekeren dat is niet
zachtzinnig gegaan. Dit is een helse klus geweest en dus was het zeer de vraag
of ik zaterdag wel naar de ring zou kunnen. Aernoudt was heel aardig door te
zeggen “dan ga je niet achter de geraniums zitten dit weekend ik heb een
bijrijderstoel en je gaat gewoon mee”, uiteindelijk niet ingestapt bij Aernoudt
op vrijdag omdat er nog geklust werd aan Lila en ik ergens nog stiekem hoopte
op een wondertje dat ik toch nog zou kunnen rijden. Zaterdag morgen heel erg
vroeg werd Lila bij mij afgeleverd en kon zij getest worden overdag op de ring,
mannen dank dank dank, grandioos! Zoals verder op onderstaande foto te zien is
zijn ook de verdelerkap en de sensor van het koelvloeistoftankje vervangen. Het
is echt waar ik heb nu een boardcomputer zonder lampjes die “standaard”
branden. J
Afijn,
Lila is beschikbaar en zaterdagochtend om 10 uur vertrek ik dan ook richting de
Ring om Lila te testen. De eerste 5 ronden ben ik geen vriendjes, op zijn
zachts gezegd, met Lila. Ik vind haar verschrikkelijk rijden L Het is leuk dat de motor beter
trekt en je beter Ex-mule opkomt maar verder vind ik de balans in de auto verre
van fijn. O nee hé nu is er zoveel aan Lila gedaan en ik vind haar minder
prettig rijden……. Het hopt en het stuitert achter me zoals ik alleen ken uit de
begin tijd van Lila toen zij als een dweil was, oei oei oei, het tempo ligt
laag en het vertrouwen mist. Tijdens een baansluiting tref ik Aernoudt en
Paskal op het grasveld tegen over de ingang, het is heel erg vol. Als de baan
weer open gaat staat er vanaf alle kanten files richting de rotonde. Voor ons
een signaal om nog even een klein rondje te lopen alvorens de baan op te gaan.
In mijn vijfde ronde, in de motregen, met vele motoren in de vangring om me
heen zakt de moed me echt in de schoenen, na die ronde wil ik ook eigenlijk
direct naar huis….
Steve,
die met me mee was gegaan, heeft zin om wat te eten en dus vertrekken we
richting Hannes, de baan zal toch voorlopig wel dicht zijn. Onderweg zien we
Marius met zijn Renault 5 de ringmini slepen en gaan daar even met
knipperlichten achter hangen zodat het opkomend verkeer weet dat het allemaal
wat langzamer gaat. De ringmini “thuis” gebracht en even een zet zijn garage
ingegeven om vervolgens kennis te maken met Marius. Marius ging weer naar
“boven” want de baan was gewoon weer open (? Dat hadden wij niet verwacht na al
die motorrijders in de kant).
Bij
Hannes praat ik over mijn ervaringen met de auto en dat ik het eigenlijk
helemaal niks vind, hoe zeg je dat tegen iemand die twee avonden voor je heeft
staan beulen? Steve stelt voor dat hij Lila nog even mee neemt over de ring en
dat we dan nog even verder praten over het gedrag van Lila. Na één ronde komt
Steve binnen en geeft aan dat ik even mee moet rijden, ik stap in en ben
verbaast bij Steve in de auto dezelfde dingen te voelen als ik zelf rij alleen
dat hij daar “niks” mee doet en gewoon verder stuurt. Hmm dat kan dus blijkbaar
“gewoon”, de eerste wiebel is geen begin van het uitbreken maar gewoon het gaan
“hangen” van Lila (of hoe moet je dat zeggen?). Na deze zeer leerzame ronde
voor mij neem ik zelf het stuur weer over en heb de eerste goede ronde van deze
dag te pakken. Wat een verademing weer vertrouwen in Lila en weer weggedrag
waar ik wat mee kan. Blij stap ik na deze ronde uit en geniet na van deze ronde
op de altijd magnifieke baan.
Op
het terrein zie ik Andre en Henry staan die met Paskal praten. Henry mist zijn,
voor mij bekende, auto en is er met een BMW CSL. Hij is er niet helemaal
content mee, hij heeft hem nog niet zo lang. Ik vind het erg leuk om te horen
dat ook hij dit jaar in september weer bij Scuderia mee gaat rijden. Dus wij
gappen al met zijn tweeën; dit jaar zijn we echte BMW fans bij Scuderia. Om
iets over zevenen stappen wij allemaal nog de auto in om een laatste ronde te
doen. Deze ronde gaat net als de vorige weer stukken beter en ik heb mijn
vertrouwen weer volledig terug in Lila. Na de ronde gaan we naar Hannes waar we
nog wat eten met Harald, Marius, Paskal, Aernoudt en een stel met een e30
touring (ben helaas de namen kwijt…..). Om 9 uur is het tijd om de terugreis
aan te vangen en weer richting Nederland te gaan. Eerst nog even langs de
camping waar de laatste zaken door Aernoudt opgepikt worden om vervolgens met
elkaar op te rijden. Ik breng Steve thuis en kruip uiteindelijk zeer moe maar
voldaan mijn bedje in na weer een enerverende dag am Ring.
Onderstaande
foto’s, van internet, zijn weer het levende bewijs dat ik geweest ben. Vooral
de serie van “ring-bunny” in de
carrousel vind ik zelf erg leuk, dit was overigens mijn 5e ronde,
die ik zelf helemaal pet vond. Koen ook dank voor je foto’s even als Ronald,
BMW team holland en Christiaan Norden.