Nürburgring 5-10
september 2006
Dinsdag
5 september is het dan zo ver, de ring reis met de Scuderia Hanseat training
daarin gaat nu echt beginnen. ’s Middags kan er ingeschreven worden op de GP strecke
en ’s avonds is de baan open van 17:15 tot 19:30 dus vroeg hoef ik er niet te
zijn. Uiteindelijk rij ik iets voor énen weg. De auto is er klaar voor, alle
spullen zijn ingeladen dus “loss getz”. Iets voor vieren arriveer ik op de GP
strecke, na aangehouden te zijn met de vraag wat ik kom doen. Het antwoord
inschrijven voor Scuderia opent de poort J. Ik krijg de stickers en de hanger
zodat ik herkenbaar ben. Lila wordt voorzien van haar nummers en befaamde
Scuderia sticker. Daarna ga ik op zoek naar het gastenverblijf waar ik ga
verblijven. Dit wordt snel gevonden en ik check in om wat later mijn schoenen
te wisselen en naar de ingang van de
Nordschleife te rijden. Rond 17:30 gaat het kaartje in het apparaat en
gaat de slagboom open, ik rij voor het eerst de baan weer op, Hatzenbach gaat
niet naar mijn zin maar bij Flugplatz lijkt het ritme weer terug te komen,
heerlijk. Er rijden al vele dure exclusieve auto’s rond, nog zonder Scuderia
nummers maar die zullen vast nog komen. Na deze ronde rij ik door naar
Pflanzgarten om daar even te kijken naar andere rijders.
Rond
half 7 kriebelt het weer zo dat Lila gestart wordt en ik naar de ingang terug
rij. En daar gaan we dan voor de tweede ronde van dit mammoet bezoek aan de
Ring. Ik laat op het rechte stuk wat snelle auto’s voorgaan echter na
Hatzenbach kan ik ze weer inhalen. Blijft toch leuk om met zo’n lila bmw-tje
dikke Porsches in te halenJ. Het ritme zit er goed in en de
ronde loopt goed. Remmen worden gekoeld onderweg naar Brünnchen waar ik nog tot
half 8 blijf kijken naar al het moois wat langskomt. Als ik daar uitstap roept
een man naar mij “gut gefahren!” (of iets van die strekking). Erg
leuk als wilt vreemden dit je terugkoppelen op deze wijze! Ik zoek mijn “thuis”
op en zet mijn bandenspanning nog wat terug omdat die mij te hoog aanvoelde.
Met dat ik dat sta te doen hoor ik Dick H., “Hallo en dag, Ik ben weer weg
vergaderen, morgenochtend 8 uur ontbijt. Oké?” “Ja, dat is goed” en zo komt er
rustig een einde aan de eerste Tag am Ring.
Woensdag
6 september, kwart over 7 loopt de wekker af en stap ik uit bed om een hele dag
met Lila te mogen spelen. Om 8 uur tref ik Dick aan de ontbijttafel en praten
we wat over de dagen die komen gaan en het weer dat er toch wel heel erg goed
uitziet. Rustig start zo een dag die nog veel actie momenten gaat kennen. Om 10
uur meld ik mij bij het FSZ-1 om daar les te krijgen in wagenbeheersing. Lila
valt hier aardig op tussen alle mooie en net gepoetste mededeelnemers. De
oefeningen vallen nog knap tegen. Onder andere een plaat die je achterkant een
zwieper geeft die je op nat weer op moet vangen, uitwijken van asfalt met grip
naar “sneeuw” en meer van dit soort spelletjes volgen.
Na
deze training is het tijd om naar de ingang van de Nordschleife te rijden. Dit
nadat ik de losliggende krik achter in mijn auto weer stevig vastgezet heb,
deze is bij de oefeningen los gekomen…… Omdat ik nu 6 dagen achter elkaar met
de auto aan het rijden ben heb ik achterin de auto een kistje met wat gereedschap
en een goede krik geplaatst zodat ik kleine zaken zelf zou kunnen maken, ook
als ik op de ring ben.
In
de middag rij ik een aantal ronden waarna ik Dick, Pascal, later Maurice en nog
later Willen Jan tegen het lijf loop op de parkeerplaats. Nog wat ronden rijden
en toen 3 ronden mee met Willem Jan. Erg leuk om te zien hoe iemand met een e30
met een andere rijstijl over de ring gaat. Daarna is het weer hoog tijd om iets
te drinken, zweten leer je wel bij deze temperaturen in een auto op de ring!
Daarna gaat Willem Jan nog drie ronden met mij mee om te kijken hoe ik het doe.
Dit is echt leuk omdat hij net de BMW-M-club training op de Nordschleife heeft
gedaan en mij dus goede inhoudelijke aanwijzingen kan geven. Dit gaat prima en
ik leer al weer mijn eerste verkeerd aangeleerde bochten herkennen.
met dank voor de foto’s aan Bernd
Schweigert
Tijd
voor afkoeling en een ijsje, terwijl Willem Jan en ik daar relaxed van
genieten, buiten bij de Grüne Hölle, hoor ik opeens een bekende stem “Goedemiddag!”
zeggen. En daar is Steve, die “even” komt kijken hoe het gaat en hoe Lila zich
gedraagt na de laatste sleutelacties van maandagavond. Lila doet het goed en
voelt goed aan dus daarover niks dan lof. Inmiddels loopt het tegen 5 uur en
besluiten we nog even te gaan rijden want om 6 uur sluit de baan. Steve stapt
bij mij in en na anderhalve ronden stoppen we bij mis/hit/mis omdat daar een
motorrijder onderuit is gegaan en er nog geen vlaggen aanwezig zijn (Jorrit’s
vlag wordt voor het eerst gebruikt…). Als de situatie overgenomen is door de
profs hebben we de rest van de ronde vrijbaan en is er bij het afkomen van de
baan code rood. Omdat het tegen zessen loopt en ik om half 7 aan het
openingsdiner verwacht wordt neem ik even snel een douche om vervolgens naar
het Dorint te vertrekken voor het openingsdiner. Aan tafel tref ik voornamelijk
Zweden en nog drie Nederlanders. Henry, die er vorig jaar ook bij was, is nog
met André onderweg omdat de gaskabel van André’s beroemde Banaan gebroken is.
Na het diner is het tijd voor de groepsbijeenkomst, om door te spreken hoe het
deze week zal gaan. Dick staat hier voor het eerst samen met zijn assistent
Stefan vol in de belangstelling en dat gaat hem goed af. De groep kent vele
rijders die zonder partners gekomen zijn, waardoor bijna de hele groep voor
gezamenlijke avondmaaltijden kiest. Dit is goed voor de groepsband en het
onderling contact, en natuurlijk ook gewoon gezellig als je zelf ook alleen
gekomen bent J.
Ik klets nog wat bij met Henry en zijn zoon Henry-Max, en tegen 11 uur is het
tijd om richting hotel te vertrekken. Morgen worden we om 7:45 tenslotte op de
GP strecke verwacht…..
Donderdag
7 september, wat mij betreft de eerste echte dag van de Scuderia training. Het
weer ziet er weer veelbelovend uit, zelfs op dit vroege tijdstip!
Door
alle acties gisteren ben ik er niet aan toe gekomen om mijn auto af te tanken.
Na deze actie kan ik mij op de GP strecke opstellen. Op de GP strecke kan ik
mijn ogen (weer) uitkijken, er doen weer allerlei exclusieve auto’s mee. De
groep staat al uitgebreid onderling te kletsen.
Wij
zijn groep zeven en na een tijdje worden wij, via de speaker, verzocht plaats
te nemen in onze auto’s. Op naar onze eerste sectie: Wehrseifen - Breidscheid.
We krijgen ter plekke onze instructies en kunnen met tussenruimtes van ongeveer
10 seconden één voor één de sectie rijden. Het snel keren met de groep vergt
nog wat aandacht maar na wat instructies van co-coach Stefan gaat dit een stuk
beter.
Na
1.5 uur oefenen met individuele feedback is het tijd voor de tweede sectie,
Bergwerk - Kesselchen. Bij Bergwerk krijg ik de eerste keren totaal geen
commentaar over hoe ik de bocht rij. Vanaf de vierde doorkomst krijg ik toch
wat verbeteringen mee waarna na mijn idee de bocht niet lekker meer loopt, alle
doorgangen daarna blijf ik aanvullingen ontvangen, uiteindelijk begint de bocht
weer wat te lijken…… Ik leer op Kesselchen dat de Angstkurve zonder remmen
genomen kan worden. Ik ga nog wel terug van 5 naar 4 om aandrijving te houden
maar remmen is niet meer nodig J. Het lopen over sommige secties geeft je pas echt een
goed gevoel bij de baan, Bergwerk blijft gewoon schitterend en de klim die in
Kesselchen zit is te voet toch echt een stuk heftiger dan dat je daar met je
auto doorheen komt in een fractie van de looptijd.
Al
weer op weg naar de derde sectie van de dag; Karussell - Hohe Acht. Beide zeer
lastige en precieze bochten. De Karussell mag ik niet harder nemen en moet in
drie genomen worden, verder gaat die helemaal oké. Met Hohe Acht heb ik
beduidend meer moeite, ik krijg het niet voor elkaar om de lijn zo te krijgen
zoals gevraagd…… Lijn is wel oké maar kan gewoon beter. Het grappige van dit
stukje is dat je via de Steilstrecke terug gevoerd wordt waardoor je rondjes
kan rijden. Na de uitleg en feedback mogen we even vrij spelen op dit traject
en mag er ingehaald worden, dit is natuurlijk feest. Enkele mederijders in
dikkere auto’s met meer pk’s staan even te kijken hoe dit lila monstertje zich
houdt tussen al dit geweld… Kortom heerlijk even uitleven J
Na
nog wat woorden van de instructeurs van deze sectie vertrekken we richting de
GP strecke voor de lunch-break. Deze is leuk want de klassieke auto’s en de deelnemers
die er voor de eerste keer zijn mogen van 1 tot 2 vrij rijden over de GP
strecke en de Nordschleife en de “Sportfahrer” en “Routiniers” van 2 tot kwart
voor drie waarna in de middag nog twee instructie secties zullen volgen. De
sleep die op Döttinger höhe ontstaat is op zijn minst indrukwekkend te noemen,
er gaan een kleine 400 auto’s dan richting de GP strecke…… (helaas is
fotograferen en rijden niet echt makkelijk te combineren waardoor op de foto
niet helemaal uitkomt hoe indrukwekkend de sleep is)
Tijdens
de pauze rij ik 2 ronden, die weer leuk gefilmd kunnen worden! Lang leve
Scuderia ten opzichte van de gewone TF!!. In de middag starten we met de sectie
Wipperman - Brünnchen. Hier leer ik hoe ik ook zonder over de kerbs te klunen
Wipperman kan nemen, dat is lang geleden dat ik dat gedaan heb! Brünnchen -uit
blijft lastig en na allerlei verschillende manieren van nemen en andere
versnellingen begint het er een beetje op te lijken maar lekker zit die bocht
er nog niet in, dat is duidelijk. Halverwege deze sessie komt er ineens echt
Eiffel-wetter langs, vreemde wolken met regen die erg laag hangen. Op Wipperman
is het nat en na Brünnchen -uit is het bijna droog. Blijft altijd vreemd maar
wel mooi om te zien!
Daarna
vertrekken we naar één van mijn favorieten delen van de Nordschleife,
Pflanzgarten! De groep wordt hier in tweeën gedeeld, waardoor de ene helft van
de ploeg naar de andere kan kijken. De eerste en tweede doorgang is voor mijn
groep wat nattig, daarna is de baan droog en kan het gas erop. Wat een
heerlijke bochtencombinatie is dit toch!!! Ik krijg in deze bocht erg goede
feedback van de instructeur (H.G. Müller) waar ik erg blij mee ben. Dick’s
vertaling hiervan zal ik hier niet herhalen maar het leek erop dat HGM aardig
stond te stuiteren over hoe ik Pflanzgarten nam…. Bij de Abschlußprufung word
dit dan ook gewaardeerd met een 2! (excellent)
Inmiddels
loopt het al tegen zessen en is het tijd om weer richting GP strecke te gaan.
Nu rijden de beginners van kwart over zes tot 7 en ik van 7 tot 8. Tijdens mijn
tweede ronde verschijnt er opeens een Z3 achter me. Het is de auto van co-coach
Stefan. Ik wil hem voorbij laten maar hij blijft achter me hangen en dus na
enige twijfel ga ik weer verder met mijn eigen lijn, en Stefan volgt om te
kijken (blijkt achteraf). Na deze ronde wisselen we van positie op de GP
strecke en gaat Stefan mij voor gedurende een ronde als gids. Dit is echt luxe!
Daarna gaat Stefan in zijn eigen tempo verder, en draai ik ook nog een ronde.
Het is echt vlak voor achten als ik de baan afdraai, in de paddock loop ik Dick
en Stefan tegen het lijf waarna wij gezamenlijk met de “vrachtwagen” van Dick
richting Bahrweiler vertrekken om te gaan eten in Die Alte Schöne. Na een
heerlijke pizza en een hele boel geklets vertrekken we richting onze auto’s bij
het circuit, echter het hek is dicht en dus kan Lila niet meenemen naar het
hotel. Ze slaapt deze nacht naast haar grote zus (de “dikke dame”). Dat wordt
morgen extra vroeg op en met Dick mee naar de GP strecke. Hij dient er als
coach eerder te zijn dan wij als rijders…. Inmiddels is het echt slaaptijd
geworden maar ben ik nog klaar wakker. Alle indrukken en er raast nog veel
adrenaline door mijn lijf. Eerst een korte douche en dan mijn bedje in waar het
lang duurt voor ik de slaap kan vatten.
Vrijdag
8 september, zoals gemeld is het vandaag extra vroeg opstaan om mijn lift naar
de GP strecke niet te missen, Dick en ik ontbijten en vertrekken vlot daarna.
Doordat ik nu om ongeveer kwart over 7 aanwezig ben heb ik tijd om even Lila na
te lopen; olie, koelwater en ruitensproeierwater wordt gecontroleerd en de
wielen nagetrokken. En om kwart voor acht ben ik er klaar voor, precies op
tijd, om me op te stellen bij de groep. Onze eerste sectie van de dag is
Schwalbenschwanz, de kleines Karussell en Galgenkopf. De eerste twee onderdelen
gaan redelijk vlot goed maar de lijn in Galgenkopf blijft zoeken. Lastig om de
zaak precies goed te krijgen.
Na
deze sectie wordt de groep in tweeën gesplitst, één deel naar FSZ II en één
deel naar een offroad terrein. Ik laat me niet verleiden te gaan spelen op het
offroad terrein maar ga met mijn wagenbeheersing aan de gang op het FSZ. Alle
mensen wat kan je daar gefrustreerd van raken L, dit is echt een onderdeel waar ik
niet van hou! Op naar de sectie GP Strecke, we doen wat rondes achter de
instructeurs. En oefenen vervolgens de “rollende” en “staande” start. Erg leuk
om te doen en ook grappig dat de GT3 die voor me staat bij de start dusdanig
langzaam reageert dat ik hem voor de Mercedes Arena heb ingehaald evenals nog
wat mensen die per se de bocht vanaf links willen starten J. Uiteindelijk heeft de GT3 er 5
rondes voor nodig om mij uiteindelijk op het rechte stuk in te halen….
Na
de lunch op naar de volgende sectie; Slalom in de Dunlop-kehre en de
Müllenbachschleife. Hier worden we wederom in twee groepen gedeeld waardoor je
leuk kan kijken naar je medecursisten. De slalom doen met een auto waarbij je
het minder erg vindt als er een band tegen aankomt maakt het een stuk relaxter.
Aan
het einde van het oefenen geven de instructeurs nog wat prijzen weg, nummer 1
van de nieuwkomers, routiniers en de sportfahrers. Tot mijn verbazing maken de mannen
mij nummer 1 van de Sportfahrers!!!! En warempel ik krijg ook nog een kleine
beker van ze. Volgens vele groepsgenoten dient deze ergens op de motorkap van
Lila gemonteerd te worden J
Al
weer op naar de laatste sessie voor deze dag, Hatzenbach I en II en Hocheichen.
Het stukje voor Hatzenbach I levert nog wat aanstuur problemen op en de
instructeur van Hatzenbach I vindt mijn tempo te hoog en wil dat ik langzamer
ga rijden omdat ik volgens hem op de grens zit. De instructies voor Hocheichen
helpen me enorm en de bocht gaat elke ronde beter. Moe maar zeer voldaan
sluiten we tegen zessen deze sectie af.
Tijd
voor het avonduurtje vrij rijden, voordat we daaraan kunnen beginnen dient Lila
eerst weer eens van benzine voorzien te worden. Het beeld bij het tankstation
is toch elke keer weer indrukwekkend J. Na de vrije rondes is het tijd om een hapje te gaan
eten met de groep. Tegen half 9 treffen we elkaar en praten we over de dag.
Tijdens het eten komen Marnix en later ook André binnen. Erg leuk om deze
groepsgenoten van vorig jaar weer te zien. Om 11 uur vind ik het mooi geweest
en ga ik naar mijn hotel.
Zaterdag
9 september, al weer de laatste dag van de officiële training op de
Nordschleife. Vanochtend staan er nog twee secties op het programma en in de
middag de befaamde abschlußprufung, tussendoor mogen alle deelnemers tegelijk
nog een uurtje oefenen.
In
alle vroegte zijn we allemaal weer aanwezig op de GP Strecke, klaar voor onze
secties. We starten bij de sectie Flugplatz / Schwedenkreuz en Aremberg.
Aangezien de sectie voor de heuvel op bij Flugplatz start dien je de met je
auto op te schakelen om boven te komen voordat je aan Flugplatz kan beginnen,
dit is een raar gevoel aangezien ik hier normaal van 5 naar 4 terugschakel en
nu net in 4 kom. Daarna kan ik lekker gas geven. Ik leer dat de bocht vanuit
Schwedenkreuz linksaf naar Aremberg anders genomen kan worden. Normaliter kom
ik hier aan in 5 en schakel terug naar 4 om vervolgens de auto naar het
instuurpunt van Aremberg te laten lopen. Dit is niet correct, na het
terugschakelen “gewoon” weer gas geven om de aandrijving te houden en dan weer
remmen om Aremberg te starten. Oh o, dat is best lastig en uitdagend! Het lukt
na twee keer oefenen en we kunnen weer aan de laatste centimeters hier gaan
werken, nog net 20 centimeter verder nog net iets naar links zodat ik de hele
baan gebruik. Aremberg draai ik te vroeg ik en het kost me 4 doorgangen voor ik
de juiste lijn te pakken heb. Maar uiteindelijk zijn alle bochten redelijk goed
J
Op
naar de laatste sectie van de Scuderia training, Fuchsröhre / Adenauer-Forst /
Metzgesfeld en Kallenhard. Voordat de Sportfahrers en Routiniers mogen starten
sta ik wat te kletsen op de baan met Marnix, erg leuk om even te horen wat zijn
plannen zijn en dat het wel erg kriebelt om hier te staan zonder auto!!!
Fuchsröhre wordt niet beoordeeld, Adenauer-Forst leverde mij de laatste tijd
veel problemen op en ik ben dus erg blij dat ik deze nog een keer goed
uitgelegd krijg. Ook hier de neiging te vroeg in te willen sturen maar na wat
herkenningspunten te hebben gaat het een stuk beter.
Op
Metzgesfeld krijg ik wederom de kleine stukken mee die niet goed gaan en
co-co-coach André, die deze ochtend ook mee is met Dick, geeft mij zelf
feedback J. Dit kan met één stuurbeweging! Ik denk ondertussen “Alle
mensen kan dat echt ???”. Ik denk dat ik
dat nog een tijdje mag oefenen, gelukkig gaan de hoofdlijnen wel goed maar de
details zitten er hier nog niet goed in. Kallenhard wordt gedurende de eerste
twee doorkomsten voorzien van commentaar daarna is hij goed, tijdens de abschlußprufung blijkt dit ook echt goed te zijn want op deze bocht
scoorde ik ook een 2!!!!!
De sectie is ten einde en we gaan op weg naar de GP Strecke, daar
wordt nog even druk overlegd hoe het vanmiddag allemaal gaat lopen en wat er
van ons verwacht wordt. Ik ga Lila vervolgens tanken en haal een lekker broodje
voor de inwendige mens. Na de derde ronde zie ik Steve en Theo op de GP Strecke
lopen, ik meld ik kom zo, ik wil nog een ronde doen en weg ben ik weer…… echter
aan het einde van het rechte stuk plaatsen ze net het einde bord en dus mag ik
terug naar mijn plaats ter voorbereiding op de abschlußprufung. Ik eet
mijn lunch en praat nog even met Theo en Steve totdat de eerste groep zich gaat
opstellen, wij zijn de derde groep die gaat rijden. Henry-Max gaat met de
mannen mee naar Pflannzgarten om te kijken naar de abschlußprufung, Henry en ik zullen daar ook heen komen nadat wij
gereden hebben. Nog even langs het toilet en dan start het circus, opstellen in
de startvolgorde van de abschlußprufung.
Op donderdag is deze bepaald zodat er zo min mogelijk door auto’s op elkaar
ingelopen wordt tijdens de alschlußprufung. Ik sta direct achter een Alfa GTA
met 250 pk daarvoor de Porsches, M3 en de CSL. We worden één voor één
omgeroepen door de spreekstalmeester, wat voor auto en de naam van de berijder.
Op het moment dat Lila aan de beurt is volgt er een teruggehouden oplezing van
de gegevens op het blaadje….. géén idee hoe dat nu komt. En dan sta ik met Lila
te kijken naar een Duitse vlag die gebruikt wordt om ons af te vlaggen. Nu komt
het erop aan, als eerste die K… Mercedes Arena bocht, vorig jaar scoorde ik
hier mijn hoogste punt een 7, die wil ik echt niet weer scoren!!! De vlag valt
en we mogen gaan, gas erop en goed aansturen op het eerste aanrempunt, dit gaat
beste goed mooi de bocht door niet de hard de linkse draaier in want anders kom
ik niet binnen en dan door laten lopen van binnen naar buiten voor de laatste
combi. De kop is eraf en dit viel zeker niet tegen, op naar de Nordschleife!
Op de GP Strecke zie ik de Alfa nog rijden. Op advies van
coach Dick gas terugnemen als dit gebeurt om afstand te creeren. Het gas gaat
eraf en we laten de Alfa de Strecke aflopen om vervolgens niet vol gas richting
het beginpunt van de Nordschleife te rijden. De kadans moet nog in de auto
komen. Flugplatz loopt niet helemaal lekker en ik krijg het niet voor elkaar om
deze met één stuurbeweging te nemen. Op Bergwerk raak ik aan de binnenkant de
kerb gelukkig niet te hard maar toch hij wordt geraakt. Op Kesselchen houden ze
auto’s tegen voor een stop en go als ze te veel inlopen op hun voorgangers. Op
het moment dat de mannen van de slalom mij zien gaat de rode vlag omhoog als
teken dat ik dien te wachten, ik laat Lila rustig naar hen toelopen, er komt
een blik van herkenning en ze tellen weer af voor me. Het tempo komt weer terug
in de auto en daar gaan we weer. In de Karussell raakt ik voor het eerst de
binnenkant, dit is me nog nooit gebeurd. Niet te lang over nadenken en
concentreren op de volgende bocht. De volgende bochten gaan redelijk naar mijn
zin vooral Pflanzgarten vraagt extra aandacht voor me. Ik wil hier graag goed
scoren omdat het in de training zo goed ging en ik weet natuurlijk ook dat hier
een aantal nederlanders staan toe te kijken, extra spannend dus!!! En het gaat
goed, we snellen door richting Schwalbenschwanz en voordat ik het in de gaten
heb rij ik alweer op de Döttinger Höhe. De
abschlußprufung en dus Scuderia zit er al weer
op, qua rijden dan. Je kunt de abschlußprufung meebeleven, klik hier
voor de film vanuit Lila (kies svp voor opslaan, het betreft namelijk 140mb)!
Met dat ik van de GP Strecke afdraai rij ik tegen een aantal
groepsgenoten aan, Henry staat hier ook met zijn CSL, “to
Pflantzgarten””Allright I will follow” en daar gaan we dan met 6 auto’s opweg
naar Pflantzgarten. Op de B258 gillen Henry en ik nog even onderling over hoe
het gegaan is, handig dan zo’n engels stuur J. Op Pflantzgarten tref ik Henry-Max, Steve, Theo, Jorrit en
later ook Andre. Aernoudt heeft het niet gered om met de Clio op tijd hier te
zijn en ook Marius heeft enige vertraging opgelopen. Op het moment dat de heer
Muller mij doorheeft gaan er 2 vingers omhoog als teken dat ik een 2 heb
gescoort, dit wordt beantwoord door 2 duimen door mij, hier ben ik echt blij
mee!!!! We kijken naar de andere deelnemers en de “winnersgroup”.
Klik hier om Lila
Pflantzgarten door te zien gaan dmv een foto serie (Steve dank daarvoor)
Daarna is het de hoogste tijd om weer een ronde te rijden op de
Nordschleife. Ik rij nog één ronde tegen half 6, boven bij Pflanzgarten stop ik
Lila om te gaan vlaggen voor een onderuit liggende motorrijder. Woensdagmiddag
had ik dit ook al samen met Steve staan doen. Nu wederom de vlag uit de auto en
vlaggen maar. De profs komen naar mijn beleving pas na 15 minuten of zo
waardoor ik sommige auto’s twee keer langs zie komen voor zij er zijn. Ik krijg
ook een gele vlag in mijn handen om vervolgens te vlaggen tot half 7. Dit is
ook de tijd waarop ik op het dinee in het Dorint hoor te zijn, Steve rijdt de
ronde af en ik bel met Dick en leg uit dat ik onderweg ben maar nog even wil
douchen….. Up tempo dus onder de douche door en naar het dinee.
De ceromonie start en het eten vangt aan, uiteindelijk is dit
rond 10 uur afgelopen. Nu krijgen we dan ook eindelijk onze punten, hieronder heb ik ze ook opgenomen. Tot mijn
grote verbazing zie ik dat de vrouwelijke nummer 1, 92 punten heeft gescoord en
ik 84, dus ik had nummer 1 moeten zijn J. Ik geeft dit bij
Dick aan en hij onderneemt direct actie. Er wordt toegezegd dat de prijs
opgestuurd gaat worden en dat het inderdaad niet correct is. We kletsen nog wat
en dan vertrek ik met Theo en Steve naar de camping om daar Jorrit, Aernoudt en
Pascal en vriendin nog even te treffen. Onderweg rijdt Theo met zijn Lotus
Omega zijn rechter voorband kapot op een grote kei, dus nog even actie. Ieder
doet zijn deel en korte tijd later gaan we weer verder. Nadeel van zo’n
thuiskomer is natuurlijk wel dat je daarmee niet op de Nordschleife kan rijden L. Op de camping kletsen we nog even wat en na een uurtje
vertrekken we richting onze hotels. In de nurburgring tent tref ik trouwens ook
Fabian en een andere motorrijder waarvan me zijn naam is ontschoten…. L, sorry!
Bocht |
score |
|
Score |
vertaling |
Mercedes Arena |
3 |
|
1 |
Schumacher |
Hatzenbach I |
4 |
|
2 |
Excellent |
Hatzenbach II |
3 |
|
3 |
Very Good |
Flugplatz |
5 |
|
4 |
Good |
Schwedenkreuz |
4 |
|
5 |
Satisfactory |
Aremberg |
4 |
|
6 |
Adequate |
Fuchsröhre |
4 |
|
7 |
Sufficient |
Adenauer-Forst |
4 |
|
8 |
Inadequate |
Kallenhard |
2 |
|
9 |
Complete misperformance |
nach Kallenhard |
4 |
|
|
|
Wehrseifen |
4 |
|
|
|
Breidscheid |
3 |
|
|
|
Bergwerk |
3 |
|
|
|
Klostertal Kurve |
3 |
|
|
|
Karussell |
4 |
|
|
|
Höhe Acht |
5 |
|
|
|
Wipperman |
3 |
|
|
|
Eschbach |
4 |
|
|
|
nach Eschbach |
5 |
|
|
|
Brünnchen |
4 |
|
|
|
Ausgang Brünnchen |
5 |
|
|
|
Pflanzgarten |
2 |
|
|
|
Schwalbenschwanz I |
4 |
|
|
|
Schwalbenschwanz II |
3 |
|
|
|
Totaal |
84 |
|
|
|
Zondag 10 september, veel en veel te vroeg voor mijn gevoel
dien ik wakker te worden omdat het ontbijt om 9 uur is afgesproken. Bij het afspreken
wist ik natuurlijk niet dat het de avond ervoor 2 uur zou worden voordat ik
mijn bedje in zou stappen. Ik ontbijt met Francisco en vriendin, Steve en later
haakt Dick ook nog even aan (die heeft al gegeten maar kletst nog even mee). Ik
ruim mijn kamer op, pak mijn tassen in, Lila wordt getankt en op weer naar de
Nordschleife. Op de parkeerplaats zie ik de Lotus al staan en met dat ik de
auto parkeer komt een motorrijder op mij af. Het blijkt Onno te zijn met een
vriend van hem. Naast mij staan Aernoudt en Robert geparkeerd en na enige tijd
gaan we alle drie richting de poortjes om een ronde te rijden. Het voelt vreemd
aan voor het eerst sinds tijden weer met een passagier te rijden. Het gaat
redelijk en Onno lijkt naast mij te genieten van zijn ronde. Hierna parkeer ik
Lila weer en klets verder met Aernoudt en Onno. Theo en Steve zijn ondertussen
een vervangende band voor de Lotus aan het regelen.
Ik ben in de tussentijd met Robert en Aernoudt wat gaan wandelen
langs de ring, schieten wat foto’s, remmen auto’s af voor Aremberg omdat er een
BMW is rondgegaan. Aernoudt en ik gaan volgens Robert terug naar onze
kindertijd maar al met al hebben we het gezellig met heerlijke hapjes en
drinken ter ondersteuning van de feestvreugde. Daarna haak ik aan bij Steve en
Theo om te lunchen bij Hannes en dan weer terug naar de baan om te rijden.
Klik hier om alle foto’s te zien
die ik langs de baan heb geschoten.
Tijdens de baansluiting praten we met een GT3 rijder die de
weg nog niet echt lekker weet op de Nordschleife. Na wat geklets bied ik hem
aan mij te volgen zodat hij de ideale lijn zo’n beetje kan zien. De man komt
later die dag met twee duimen voorbij als teken dat hij toch wel veel geleerd
heeft tijdens dit rondje, een negatieve opmerking van één van zijn vrienden
over Lila wordt beantwoord met dat die toch echt wel de lijn weet J. Ik rij nog een ronde mee met Paskal, grappig om te zien dat
de 205 ongeveer even hard rond gaat maar toch echt anders aanvoelt. Paskal dank
voor de ronde, erg leuk!!! Vervolgens rij ik nog een ronde met Theo als
passagier en één alleen. Dan rij ik nog twee ronden met Steve en dan is het 20
over zeven als we terugkomen en is het écht afgelopen met de pret, 6 tagen am
Ring zijn voorbij gevlogen. We rijden voor de laatste spullen naar het hotel en
vertrekken richting nederland, tegen 11 uur ben ik thuis en stuiter ik nog na
van de afgelopen dagen. Tegen twee uur lijkt het toch echt tijd om mijn bed in
te gaan en morgen weer terug te keren in de “normale” wereld. Onderweg laat
Lila zien wat nieuwe spullen in haar motorruimte voor effect genereren……
Terugkijkend op de afgelopen dagen kan ik maar één ding
zeggen, het was FANTASTISCH. Meer foto’s van Lila vind je hier.
Dick je bent een geweldige coach; sociaal, correct,
hulpvaardig, vriendelijk en op de groep gericht. Ook je co-coach heeft een
prima bijdrage geleverd. Dank jullie wel!!! Mede hierdoor is de training bij
Scuderia voor mij weer een onvergetelijke belevenis geworden.
Update
Op
3 oktober komt de buurman met een groot pakket bij me aan de deur: “heb je auto
onderdelen in Duitsland gekocht, gapt hij naar me” maar nee ik weet van niks, helemaal
niks bestelt of wat dan ook…. Toen ik de doos openmaakte zag ik het, het is
mijn eerste prijs van Scuderia van de “Coupe des Dames”. Erbij tref ik een echte Duitse brief aan met daarin het
verhaal dat het hen zeer spijt dat een en ander op de uitreiking niet goed is
gegaan.