Monte Carlo Rally
24-27 januari 2008
Donderdag
24 januari.
Theo
ging naar de Rally van Monte Carlo
en eigenlijk had ik zelf ook wel zin in een break dus besloot ik begin dit jaar
om met hem mee te gaan. En zo komt het dat ik vanochtend na de spits met Theo
richting Montélimar vertrek. Onderweg lekker rustig
zitten kletsen en wat tijdschriften door zitten bladeren. Twee keer gestopt
voor een korte pauze. En dan tegen 8 uur zijn we in het hotel, dan is tom tom
toch wel een heerlijkheid. We checken in en vertrekken vrij vlot daarna om op
zoek te gaan naar wat te eten. We belanden bij de locale pizzeria en genieten
van een heerlijke pizza. Voldaan gaan wij terug naar het hotel waar ik spoedig
mijn bedje opzoek, heerlijk vroeg.
Vrijdag
25 januari.
Om half 8 loopt de wekker af en sta
ik op. Daarna
heerlijk ontbijten en langs de supermarkt om wat te eten voor overdag te
scoren. Daarna onderweg naar proef 5. Onderweg rijden we door
een mooie omgeving en zien we o.a. een vervallen brug, een ruïne, historische
brug met bogen en heel veel mooie vergezichten tussen de bergen. Tegen
half 11 komen we in de buurt en dan blijkt dat we tussen de parkerende auto’s
van proef 4 zitten….. toch lastig zonder goede gedetailleerde kaart. Na een handen en voeten gesprek in het mengel frans engels gaan wij onderweg om toch naar proef 5 te
komen. Geklooi met de tom tom, alternatieve route met
Na
de hairpin lopen we richting een brug waar ze ook
overheen komen, we lopen nog iets verder de proef op. We lopen richting start zeg maar in grote lijnen. Iets verderop zit een mooie bocht.
Theo spot daarboven een mooi plekje, hoog en veilig en heerlijk in de zon. We
installeren ons en rond half 1 ben ik broodjes aan het maken en geniet ik van
een heerlijk zonnetje.
Tegen
drie uur zullen hier pas de eerste “echte” rijders langskomen dus tijd zat om
even te relaxen. Ik pak heerlijk mijn nieuwe boek en lees de eerste hoofdstukken.
Zo af en toe opgeschikt door een heli die verkenningsrondjes draait.
De tijd gaat zo nog best snel en daar komen de
eerste rijders. Het geluid klinkt super die berg op J.
Nadat de top voorbij is volgt nog een groot deel franse rijders die “gewoon” voor de franse competitie rijden. Daar zitten een paar hele snelle en scherper rijders bij. Een van de Subaru rijders doet het iets té en die botst met zijn rechter achterwiel tegen een hard stuk heuvel, daarna raakt hij de auto een beetje kwijt….een verloren achterwiel is het gevolg. Snel wordt er een ander wiel gemonteerd en twee auto’s later vervolgens zij rustig hun weg weer. Mooi werk van deze equipe!
Hier reed hij tegenaan met zijn achterwiel
Het gevolg …., rechtdoor geschoten
En hier zijn ze aan het repareren op de proef.
Hieronder
nog wat mooie plaatjes van de omgeving waarin wij deze middag bivakkeren.
En
dan loopt het tegen vieren en begint iedereen te lopen, de proef is afgelopen.
Wij klauteren naar boven om vervolgens “veilig” af te kunnen dalen. Tegen half 5 zijn we bij de auto en besluiten we om te wachten tot
de proef open gaat zodat wij zelf ook nog een deel van de proef kunnen rijden.
Om half 6 is het zo ver en draaien wij de proef op J. Ter
hoogte van
Zaterdag
26 januari.
Na
het ontbijt stappen wij de auto in om onderweg te gaan naar proef 12. We hebben
een leuke binnendoor route uitgezocht om zo naar de proef te komen. Hierdoor
kunnen we ook heerlijk van de omgeving genieten, het is hier erg mooi! Ons idee
was om via de D214 naar les Chabannes, of zoveel
verder als mogelijk was, te rijden en vanaf daar naar de hairpin
te lopen. Echter in Rochepaule stikt het al van de
auto’s en al snel blijkt dat we daar niet verder komen. Dus auto geparkeerd en
wandelschoenen aan en lopen.
Na
twee bordjes nog twee km, samen dus vier, komen wij aan bij de proef. We zijn
niet in de bocht die we in gedachten hadden maar ook hier is het zeer mooi. De
vier kilometer naar beneden waren erg stijl, wij schatten een procent of 7, dat
kan dus nog leuk worden als we vanmiddag weer omhoog mogen ;-).
Het loopt inmiddels tegen 12 uur en de proef gaat zo
starten. Als ervaren rallysupporters speuren we snel om ons heen waar we het
beste kunnen staan. We hebben nog wel wat eisen…….goed
foto’s kunnen maken, het overzicht kunnen zien en natuurlijk wil ik graag in de
zon. Afijn na een klein beekje over gestoken te zijn,
staan onze stoelen en liggen onze spullen klaar. Met dat we alles in orde
hebben komt de dubbel nul-auto
voorbij, precies op tijd dus J. En dus staan wij op scherp om de eerste auto’s vast
te gaan leggen. Later tijdens de proef film ik ook nog wat met de video camera.
Ik ben toch niet zo handig met zo’n apparaat.
Eigenlijk ook niet zo gek als je hem zelf alleen gebruikt om in je auto te
hangen als je zelf rijdt, oeps.
speciaal voor Mark J
Tegen een uur of één is het hele
circus weer voorbij en is het voor ons tijd om een broodje te eten. We maken heerlijke stokbroodjes voor
onszelf en genieten in het zonnetje hiervan. De proef begint ondertussen al
aardig leeg te lopen en er ontstaan leuke opstoppingen voor onze neus op het
smalle weggetje van de proef. Wij lezen beide nog lekker een uur in de zon in
onze boeken en rond half drie ruimen we op en gaan we aan onze tocht naar boven
beginnen. Dit valt knap tegen, de ring lopen is één maar dit, pfff. Het is alsof je continue fuchrühre
op moet klimmen. Met enkele breaks onderweg komen we het eerste bordje nog twee
kilometer tegen, dus we zijn op de helft. Als we weer op het asfalt staan zijn
we blij eindelijk weer normaal lopen, wat een verschil! Als we bij de auto zijn
ploffen we lekker neer op het muurtje, de schoenen worden weer gewisseld en we
gaan op weg naar de proef. In tegen gestelde richting rijden we niet veel later
over proef 12. Deze proef is ook schittert om te rijden, twee smalle bruggen in
dit gedeelte en veel bochtenwerk. Het blijft continue opletten want breed is
het lang niet overal. En dan zijn we bij het eind punt, de proef is over L. Gelukkig hebben we ook voor de
terug weg een mooi route langs kleine wegen uitgezocht
en zo gebeurt het dan we tegen half 7 weer in Montélimar
arriveren en lekker gaan eten. Terug in het hotel besluiten we morgen naar de
Col de Turini te gaan. Deze proef rijden ze de tweede
keer tegen 12 uur en dat betekent dat we toch zeker om half 7 hier weg moeten
rijden willen we op tijd aan de proef staan. Dus dat wordt straks op tijd naar
bed. Slapen zal waarschijnlijk geen probleem zijn voor me aangezien we de hele
dag in de buitenlucht hebben gebivakkeerd en ook aan de conditie hebben
gewerkt.
Zondag
27 januari.
Deze dag rijden de deelnemers net
boven Monaco en dus hebben wij vanaf Montélimar een
goed ritje voor de boeg. Helaas
nog niet de wijsheid dat je beter de nacht van zaterdag op zondag daar in de
buurt kan slapen. Afijn zo leer je elke keer weer wat
bij. Dus de wekker op 5:30!!!!!!! En al om 6:30 onderweg richting de Col de Turini. Na bestudering van de kaart en waar de proeven
lagen uitgedokterd hoe we het beste konden rijden. Toen we schuin boven Nice de B54 op wilden draaien bleek echter dat ze deze ook
afgesloten hadden, shit shit shit.
Na wat handen en voeten gepraat met de gendarmerie omdat mijn Frans ver onder de maat
is uitgevonden dat we nog tot 11 uur over de proef konden rijden naar de Col. Dus als een haas weer alle haarspeldbochten naar beneden en om
10:40 stonden we netjes in de rij om de proef op te mogen, althans dat dachten
wij. Met de volgende gendarmerie in
overleg daar ter plaatse, nee hoor u mag de proef niet meer op. Uitgelegd
dat zijn vrouwelijke collega bij de B54 wat anders zei veranderde de situatie
niet. En zo staan wij rond 11 uur met lege handen, we kunnen op geen enkele
wijze meer bij de proef komen L.
De
auto iets later aan de kant gezet en samen overlegt wat te doen, we kiezen
ervoor om ff een break te nemen en daarna via mooie binnendoor weggetjes in de
alpen richting Nederland te rijden. De omgeving is werkelijk waar schitterend.
We
genieten van de omgeving en dan komt de tweede grote tegenvaller van de dag, de
col waar wij over willen is afgesloten in verband met sneeuwgang. Aangezien we
dit niet verwacht hadden kwamen we hier pas achter toen we voor een grote hoop
sneeuw stonden………
Teleurgesteld
beginnen we aan de weg terug, ongeveer anderhalf uur later zijn we terug op de
plek waar we begonnen waren L. Ik ben het op dat moment helemaal zat en wil naar
huis, dus tom tom ingesteld en gaan. Ook dat viel nog knap tegen want we
zaten dus danig in de binnenladen dat we nog tot 19:00 uur nodig hadden om op
een fatsoenlijke snelweg te komen en pas tegen een uur of negen waren we op de
route de soleil. Uiteindelijk zijn we 5:30 in de
ochtend thuis en ben ik gebroken en bekaf. Tijd om te gaan slapen. Al met al kijk
ik terug op een aantal mooie relaxte dagen met leuk rally spektakel.
Hieronder
nog wat extra foto’s:
Vrijdag:
Zaterdag: