Moordrecht, Traffic Control (Ferrari rijden)

8 maart 2008

 

Van een zakenrelatie hadden Igor en ik een leuk dagje gekregen. Wij konden een bon

inleveren zodat wij een uur konden slippen, een half uur Quad rijden, Sandbuggy, Karten,

Off-road rijden en als klap op de vuurpijl met een helikopter omhoog. O ja en niet te

vergeten 15 min rijden in een Ferrari en 15 minuten in een Porsche. Na nog al wat heen en

weer bellen hadden Igor en ik een dag waarop het meeste kon. Helaas kon er die dag niet

met de helikopter gevlogen worden. Wij konden hier later voor terug komen maar om nu

terug te gaan naar Moordrecht om 7 minuten in een helikopter te vliegen vonden wij ook

wat overdreven. Dus in de onderhandeling. Aangezien Porsche rijden niet een echt

speciaal fenomeen is voor ons, de deal gesloten om 3/4 uur met de Ferrari te mogen rijden

en niet met de Porsche of de lucht in met de heli.

 

De hele week ziet het er dreigend uit voor het weekend, dus duimen dat het toch in ieder

geval droog gaat worden zaterdag. Als ik zaterdag ochtend vertrek richting Moordrecht ziet

het er redelijk goed uit en zijn de voorspellingen dat het tot de middag droog zal blijven en

gelukkig komt deze voorspelling ook uit.

 

Nadat alle formaliteiten geregeld zijn kunnen we nog even wat drinken voor dat het theorie

deel van de slipcursus begint. Vele bekende zaken komen weer  aan de orde. Na een

kwartiertje is het tijd om de baan op te gaan. Met 3 man in één auto met één instructeur.

En natuurlijk is het een voorwielaandrijver!! De eerste oefening, de noodstop is niet al te

lastig en ook vanaf de eerste keer goed bij mij. Tijdens de oefeningen kletsen we wat met

de instructeur en wat blijkt deze bemoeit zich met de reglementen omtrent de 325i

challenge in de rally. Er worden wat namen uitgewisseld en het blijkt weer eens waar de te

 zijn, de race wereld in Nederland is niet zo groot.

 

 

 

Na deze activiteit is het tijd voor het Quad rijden. Nu pas blijkt goed hoe krachtig de wind

 is. Na enkele rondjes op het kleine baantje welke geheel verhard is door middel van die

 "open" gras tegels blijkt goed hoe koud het is. Mijn handen zijn veranderd in ijspegeltjes.

 Dan is het tijd voor een lange break voordat we weer een activiteit gepland hebben staan.

 

 

 

 

Wij gaan is even op onderzoek uit, hoe ziet de Kart baan eruit en welke apparaten zijn de

 Sandbuggy's. Beide activiteiten hebben zeer kleine baantjes, wat erg jammer is. Igor en ik

besluiten de stoute schoenen aan te trekken om te kijken of er nog wat aan ons

programma veranderd kan worden.

 

 

 

 

 

Na wat heen en weer babbelen mogen we nu nog aansluiten bij het Off-road rijden. Wij

 krijgen even een spoedcursusje en volgen de groep snel. Igor rijdt de eerste ronde en dat

is best grappig dwars door de modder en door kuilen heen, de kleine jeep houdt zich

kranig. Dan is het mijn beurt, Igor komt naast me niet meer bij, die heeft nu pas goed door

wat er gebeurt. Met het stuur in de hand lijkt het allemaal wat normaler dan dat je er naast

zit. Kortom wij vermaken ons prima in de Jeep. De tweede ronde gaan we over een grote

heuvel heen en zijn er ook wat zaken waarbij je lekker op één oor hangt doordat je één

kant van de Jeep ergens overheen laat rijden. Prima actie:-). Igor rijdt daarna nog een

ronde waarna de tijd er al weer op zit.

 

 

 

 

Tijd voor een lunch break. En dan is het tijd om te gaan rijden met de Ferrari's. Igor zit al

snel in de 328 waardoor ik in de 348 ga rijden, het maakt me niks uit dus helemaal prima.

Nadat er allerlei papieren zijn ingevuld en is aangegeven wat er allemaal niet mag, mag ik

onderweg. De Ferrari heeft een sportbak en een open haak wat er leuk uitziet. Basis vind ik

de auto maar kaal. Je hebt echt het idee dat je op de motor zit en het geluid (met name

rijwind) in de auto is erg aanwezig. We gaan na een stukje binnendoor te hebben gereden

de a12 op richting Utrecht. Bij Montfoort draaien we weer om richting Moordrecht. Op de

oprit vraag ik of ik hem door mag trekken om even het geluid van de Ferrari te horen bij

hogere toren, dit is akkoord. En dus voegen we vlot in en hoor ik het jankgeluid van de

Ferrari de auto in komen. Het geluid is speciaal maar geef mij maar een boxer brom  ;-) . De

snelheid is niet echt iets heel speciaals en dus als ik bij de afslag Moordrecht nog wel een

afrit verder mag rijden vraag ik of er ook een binnendoor weg is zodat ik het bochtenwerk

van de Ferrari meer kan voelen. Verbaast kijkt de instructeur opzij en knikt, ga er hier maar

af. Igor rijdt ondertussen door op de snelweg. Dat is wel erg leuk met twee van die auto's

een beetje om elkaar heen draaien tussen het gewone verkeer. Het binnendoor stukje vind

ik een stuk leuker dan het rechtuit op de snelweg. Ik merk dat de auto erg neutraal is in de

bochten en dat de staartlastigheid van deze auto ten opzichte van een Porsche echt te

verwaarlozen is. Al vlot daarna is het tijd om de auto terug te sturen naar het Traffic centre.

Igor staat bij terugkomst te stuiteren, wat een snelheid echt super! Erg mooi om te zien.

 

 

 

 

 

 

Wij vinden dit eigenlijk wel een hele mooie afsluiting van de dag en besluiten niet meer op

 het onderdeel sandbuggy rijden te wachten. Arnold bedankt, we hebben een super-dag

gehad!

 

Onderweg terug zet ik de auto op zijn cruise control om de snelheid onder controle te

 houden. Op de A2 blijkt dit ook geen onverstandig keuze te zijn geweest  ;-) .

 

Home 2008