Moordrecht, Traffic
Control (Ferrari rijden)
8 maart 2008
Van
een zakenrelatie hadden Igor en ik een leuk dagje gekregen. Wij konden een bon
inleveren
zodat wij een uur konden slippen, een half uur Quad rijden, Sandbuggy, Karten,
Off-road
rijden en als klap op de vuurpijl met een helikopter omhoog. O ja en niet te
vergeten
15 min rijden in een Ferrari en 15 minuten in een Porsche. Na nog al wat heen
en
weer
bellen hadden Igor en ik een dag waarop het meeste kon. Helaas kon er die dag
niet
met
de helikopter gevlogen worden. Wij konden hier later voor terug komen maar om
nu
terug
te gaan naar Moordrecht om 7 minuten in een helikopter te vliegen vonden wij
ook
wat
overdreven. Dus in de onderhandeling. Aangezien Porsche rijden niet een echt
speciaal
fenomeen is voor ons, de deal gesloten om 3/4 uur met de Ferrari te mogen
rijden
en
niet met de Porsche of de lucht in met de heli.
De
hele week ziet het er dreigend uit voor het weekend, dus duimen dat het toch in
ieder
geval
droog gaat worden zaterdag. Als ik zaterdag ochtend vertrek richting Moordrecht
ziet
het
er redelijk goed uit en zijn de voorspellingen dat het tot de middag droog zal
blijven en
gelukkig
komt deze voorspelling ook uit.
Nadat
alle formaliteiten geregeld zijn kunnen we nog even wat drinken voor dat het
theorie
deel
van de slipcursus begint. Vele bekende zaken komen weer aan de orde. Na een
kwartiertje
is het tijd om de baan op te gaan. Met 3 man in één auto met één instructeur.
En
natuurlijk is het een voorwielaandrijver!! De eerste oefening, de noodstop is
niet al te
lastig
en ook vanaf de eerste keer goed bij mij. Tijdens de oefeningen kletsen we wat
met
de
instructeur en wat blijkt deze bemoeit zich met de reglementen omtrent de 325i
challenge
in de rally. Er worden wat namen uitgewisseld en het blijkt weer eens waar de
te
zijn, de race wereld in Nederland is niet zo
groot.
Na
deze activiteit is het tijd voor het Quad rijden. Nu pas blijkt goed hoe
krachtig de wind
is. Na enkele rondjes op het kleine baantje
welke geheel verhard is door middel van die
"open" gras tegels blijkt goed hoe
koud het is. Mijn handen zijn veranderd in ijspegeltjes.
Dan is het tijd voor een lange break voordat
we weer een activiteit gepland hebben staan.
Wij
gaan is even op onderzoek uit, hoe ziet de Kart baan eruit en welke apparaten
zijn de
Sandbuggy's. Beide activiteiten hebben zeer
kleine baantjes, wat erg jammer is. Igor en ik
besluiten
de stoute schoenen aan te trekken om te kijken of er nog wat aan ons
programma
veranderd kan worden.
Na
wat heen en weer babbelen mogen we nu nog aansluiten bij het Off-road rijden.
Wij
krijgen even een spoedcursusje en volgen de
groep snel. Igor rijdt de eerste ronde en dat
is
best grappig dwars door de modder en door kuilen heen, de kleine jeep houdt
zich
kranig.
Dan is het mijn beurt, Igor komt naast me niet meer bij, die heeft nu pas goed
door
wat
er gebeurt. Met het stuur in de hand lijkt het allemaal wat normaler dan dat je
er naast
zit.
Kortom wij vermaken ons prima in de Jeep. De tweede ronde gaan we over een
grote
heuvel
heen en zijn er ook wat zaken waarbij je lekker op één oor hangt doordat je één
kant
van de Jeep ergens overheen laat rijden. Prima actie:-). Igor rijdt daarna nog
een
ronde
waarna de tijd er al weer op zit.
Tijd
voor een lunch break. En dan is het tijd om te gaan rijden met de Ferrari's.
Igor zit al
snel
in de 328 waardoor ik in de 348 ga rijden, het maakt me niks uit dus helemaal
prima.
Nadat
er allerlei papieren zijn ingevuld en is aangegeven wat er allemaal niet mag,
mag ik
onderweg.
De Ferrari heeft een sportbak en een open haak wat er leuk uitziet. Basis vind
ik
de
auto maar kaal. Je hebt echt het idee dat je op de motor zit en het geluid (met
name
rijwind)
in de auto is erg aanwezig. We gaan na een stukje binnendoor te hebben gereden
de
a12 op richting Utrecht. Bij Montfoort draaien we weer om richting Moordrecht.
Op de
oprit
vraag ik of ik hem door mag trekken om even het geluid van de Ferrari te horen
bij
hogere
toren, dit is akkoord. En dus voegen we vlot in en hoor ik het jankgeluid van
de
Ferrari
de auto in komen. Het geluid is speciaal maar geef mij maar een boxer brom ;-) . De
snelheid
is niet echt iets heel speciaals en dus als ik bij de afslag Moordrecht nog wel
een
afrit
verder mag rijden vraag ik of er ook een binnendoor weg is zodat ik het
bochtenwerk
van
de Ferrari meer kan voelen. Verbaast kijkt de instructeur opzij en knikt, ga er
hier maar
af.
Igor rijdt ondertussen door op de snelweg. Dat is wel erg leuk met twee van die
auto's
een
beetje om elkaar heen draaien tussen het gewone verkeer. Het binnendoor stukje
vind
ik
een stuk leuker dan het rechtuit op de snelweg. Ik merk dat de auto erg
neutraal is in de
bochten
en dat de staartlastigheid van deze auto ten opzichte van een Porsche echt te
verwaarlozen
is. Al vlot daarna is het tijd om de auto terug te sturen naar het Traffic
centre.
Igor
staat bij terugkomst te stuiteren, wat een snelheid echt super! Erg mooi om te
zien.
Wij
vinden dit eigenlijk wel een hele mooie afsluiting van de dag en besluiten niet
meer op
het onderdeel sandbuggy rijden te wachten.
Arnold bedankt, we hebben een super-dag
gehad!
Onderweg
terug zet ik de auto op zijn cruise control om de snelheid onder controle te
houden. Op de A2 blijkt dit ook geen
onverstandig keuze te zijn geweest ;-) .