Bladel, Navigatiecursus

20 januari 2008

 


Theo heeft van 18-20 januari een Rally cursus gevolgd bij rallycursus.nl. Lila was hiervoor uitgeleend en is dus twee dagen samen met Theo op stap geweest. Ze heeft zich keurig als circuitauto gedragen tussen de rally auto’s. Dus wat te stijf en slecht in drift te krijgen….. Op zondag was de dag gericht op het leren navigeren en notes maken, omdat dat vrij lastig is in je eentje (zeg maar onmogelijk) had Theo mij gevraagd of ik mee wilde gaan om dit onderdeel met hem te doen. Uiteraard vond ik dat geen probleem J.

 

 

Op zondag wordt dan ook op een niet zondagse tijd opgehaald. We vertrekken vandaag met de Lotus omdat de “proef” stukken gewoon openbare weg zijn. Tegen 10 uur zijn we in Bladel bij Camping De Achterste Hoef en zie ik voor het eerst de rest van de groep. De groep is relaxed en zoals vaak in de autosport gezellig onderling aan de babbel. Eerst wordt ons duidelijk gemaakt wat het belang is van de navigator en wat zijn taken allemaal zijn. Veiligheid staat ook hierbij voorop. Wat leren we allemaal nog meer van de instructeurs? Pacenotes maken en uitwerken, verkeninstructie, bol-pijl routes rijden, in- uitklokken, tripmaster lezen, navigatie tip en trucs, verbindingsroute rijden. Het laatste blijkt in de praktijk bij ons het grootste probleem op te leveren L. Om enkele namen van de instructeurs te noemen; Dirk Gravelink, Anton van Limpt, Martine Kolman en Jasper van de Heuvel. Zij geven ons ook nog enkele trucs en tips, die veelal uit de praktijk kwamen, over op welke zaken je dient te letten. Nooit voor je tijd in klokken en zo…., mooie anekdotes volgen bij de gegeven voorbeelden J.

 

En dan mogen we zelf aan de slag. We krijgen een routeboek en natuurlijk twee bulletins die we daarin mogen verwerken. Na wat navraag om ons heen snappen we nu ook waar alle stippen in de tekeningen voor zijn, blijkt dat de stip in de tekening geplaatst het punt te zijn waar je, je tripmaster op nul moet zetten…..nou ja oké, die hebben we niet dus die kunnen we negeren ;-). Na een heerlijke lunch mogen we op weg om pacenotes te gaan maken. We worden om de paar minuten “gestart” vanaf de camping om via de verbindingsroute die door middel van bol-pijl is aangegeven naar het beginpunt te komen in Asten. De eerste route is een “gewone” rallyproef door landelijk Nederland zullen we maar zeggen. Bij het eindpunt wordt er naar onze notes gekeken en krijgen we feedback van Martine. Ik moet zeggen dat het na een klein tijdje toch makkelijker werd om zaken op te schrijven om de route te bepalen. Martine kon in ieder geval lachen om de hond die wij genoemd hadden van de Dukes of Hazerd. Deze hond stond op de weg en zijn bazin deed reuze haar best om hem van de weg of te krijgen…..dit lukte uiteindelijk wel. Dit bleef bij ons dan ook de boerderij met de Dukes hond ;-). In onze feedback gaf Martine aan dat we op de goede weg waren maar dat er meer genoteerd kon worden, aanknopingspunten en noem maar op.

 

Op naar de tweede “proef” door middel van een bol-pijl systeem. Daar hadden we de industrieterrein proef “Vossenbeemd” in Helmond, die je drie keer moest rijden. Na één klein foutje ging deze goed J. Overigens hebben we op de eerste proef ook maar één keer terug moeten steken dus op zich zit het bol-pijl systeem er wel in. De laatste keer ook op tijd de herhalende cirkel op het industrieterrein verlaten. Er werd gevraagd hoe het gegaan was en we konden weer terug naar de eerste proef om deze nogmaals te rijden. Nou denk je: “dat is geen probleem”, echter de instructies (of liever gezegd het ontbreken van instructies) terug naar deze proef vormden een uitdaging. Ondertussen hadden we Yvette aan de telefoon en die kon op een gegeven moment bevestigen dat we in ieder geval in de buurt zaten….. nou ja zeg, lekker hoor proeven gaan goed maar een stukje zonder instructies, oeps.

 

Voor de tweede keer deze proef rijden gaat veel lekkerder, het tempo gaat iets omhoog, notes worden aangescherpt en ik leer steeds beter wanneer ik de notes moet oplezen. Na de proef krijgen we terugkoppeling van Jasper. Ik schrijf te klein!! Ongelofelijk of toch eigenlijk niet maar ik vond dat ik al zo groot schreef. Ook schrijf ik veel te veel en kan eea korter of door middel van tekens. We nemen alle tips ter harte en proberen deze uit bij het voor de tweede keer rijden van de industrieterreinproef. Deze loopt lekker en als we aan het einde zijn, praten we nog even kort na. Een deel van de groep zal nog terug gaan naar Bladel omdat daar nog auto’s staan. Wij kunnen dus richting huis. Het plan wordt echter vrij vlot gewijzigd en wij besluiten nog even de jerrycan van Mark aan hem terug te brengen nu we toch in de buurt zijn. Uiteraard drinken we daar ook nog wat voor we lekker gaan wokken. Daarna vangen we de terugweg echt aan en komt er een einde aan een leuke leerzame dag. Ik vond het zeer verbazend hoe goed je de weg eigenlijk kent na één keer pacenotes maken. En daarbij hoe goed je daar dan op kan rijden.

 

Rally ik ga het nog eens begrijpen ;-)

 

Home 2008