31 maart 2011 BMWDriversClub/VrijRijdenDagen,
Spa Francorchamps (België)
Afgelopen zondag nog aan de auto gesleuteld en de
remmen meer malen ontlucht. Het resultaat is nog niet wat we willen.
Uiteindelijk de hoofdremcilinder vervangen en nu kijken of dit brengt wat we
verwachten.
Dik is bezig een nieuwe motor in zijn auto te
krijgen, dit project verloopt niet zoals het zou moeten. Op maandagavond
vertrekt hij nog richting Zeeland om een andere computer voor de auto op te
halen. Deze mag daarna nog weg gebracht worden. Rond half 1 word ik gebeld dat
de auto loopt. Tegen drie uur komt Dik thuis, morgen de racer ophalen en dan
snel klaarmaken voor donderdag. Donderdag wordt de grote testdag.
Op woensdag ochtend vertrekken Dik en ik richting
het verhuurbedrijf van de BE-combinatie die we hebben
gehuurd. We gaan met drie WGB Racers op één trailer onderweg. Arno is
ondertussen naar de uit-lijner om zijn auto nog goed
te laten zetten voor Spa. Als wij terug zijn is Arno nog niet terug maar volgt
niet veel later. Bij het opladen zien we vloeistof onder de BE-Combi
liggen. Bellen maar en bijna direct kunnen we terecht bij een bedrijf in de
buurt voor een check. Het blijkt allemaal goed te zijn maar beter nu een keer extra
gecheckt dan straks op de berg bij Spa stil komen te staan. Al snel komen ook
Andre en Rudy bij ons aan en is het koppel waarmee we onderweg gaan compleet.
Onderweg naar spa is het een mooi gezicht wat voor
reacties een oplegger met drie zelfde gekleurde racers voor reacties geven op
de weg. Tegen vier uur arriveren we in Spa en treffen daar direct Luco en Jolanda. Wij melden ons eerst even bij de
organisatie om de sleutel van de pitboxen te krijgen en dag te zeggen. We gaan
vervolgens op zoek naar een eettent zodat we weer terug kunnen zijn als
iedereen komt om in te schrijven en de auto’s af te laden. Al snel vinden we
een friet tent in Malmedy. De patates zijn goed en we
genieten er met zijn allen van. Sandy en Geert hebben zich ook bij de groep
gevoegd.
Tegen zeven uur zijn we terug op het circuit en
zien we de eerste vroeg inschrijvers al staan. Iets na achten zijn we gereed
voor de inschrijvingen en hangt ons hele pitboxen systeem op de muur. Al snel
beginnen we met inschrijven en zorgen we dat de pitboxen open gaan voor een
ieder. Tegen half 11 houden we het met het inschrijven voor gezien en hebben we
de eerste 50 auto al ingeboekt en de nodige auto’s gekeurd. Daarna snel naar
het hotel en tegen half 12 drinken we daar een laatste borrel en zoeken daarna
onze bedden op.
Om 6 uur zitten we al weer met de hele ploeg aan
het ontbijt. Iets voor zeven uur zijn we op het circuit. We gaan verder met
inschrijven en keuren. Tot half 9 blijft het doorlopen. Dan stoppen we even om
de briefing te doen. Om 9 uur stipt draaien de eerste auto’s de baan op. De dag
loopt en tot ongeveer half 11 blijft het doorlopen met administratieve zaken.
Daarna wordt het rustig. Even niks, na de lunchpauze maar de auto klaar maken
en gaan kijken op de baan. Dik zijn gasten zijn gearriveerd maar zijn auto
voelt niet zo aan zoals hij verwacht had. Hij is nog druk in de weer met de
programmeur maar het lijkt nog niet naar zijn zin. Om een uur of vier zijn we
eigenlijk beide wel uitgereden. De baan is aan het opdrogen en eigenlijk te
droog voor full wets maar te nat voor slicks. Na een tijdje houd ik het voor gezien en besluit ik
niet meer te gaan rijden. Dik doet eigenlijk het zelfde rond dezelfde tijd. Ik
wilde graag nog even voelen hoe de nieuwe motor het doet maar helaas gaat dat
vandaag niet meer lukken.
De dag verloopt voor de rest rustig en iedereen
loopt ondanks het druilerige weer vrolijk rond. Tegen zes uur beginnen we met
inpakken. Dat gaat wel super snel met zo’n mooie grote be-combi.
We rijden met een kleine benzinestop tussendoor in een keer terug. We parkeren
de auto’s en storten daarna neer op de bank na een mooie eerste circuitdag op
Spa Francorchamps!