2 en 3
oktober 2009, wedstrijd DNRT, Oschersleben
(Duitsland)
Op
donderdagochtend is het al heel vroeg dag en kunnen we na de vele
voorbereidingen eindelijk vertrekken. Reeds om 5 uur s
ochtends staan Rudy en Dennis bij Dik en mij voor de deur
om te vertrekken richting Duitsland. Tegen half 6 ontmoeten we de rest van de
groep Geert, Sandy en Ruud langs de A50. Vanaf daar vertrekken we in een mooie
colonne richting Motorsport Arena, Oschersleben. Wat
ging er deze keer allemaal vooraf, ten eerste waren daar banden problemen, Dik
was gewisseld van merk en was niet geheel tevreden.
Super plus punt is dat een en ander goed werd opgelost en begeleid door Remola Autosport. Ten tweede was ik in de gelukkige
omstandigheid om een andere frisse motor te krijgen in mijn racer. Er zijn vele
avonden voorafgaand aan ons vertrek gesleuteld om deze in de auto te krijgen.
Uiteraard verder de normale voorbereidingen die nu toch iets preciezer omdat je
niet zo iets kan ophalen vanuit Duitsland J.
Afijn we waren onderweg en iedereen had
goede zin en daar gaat het om! Onderweg stoppen we uiteraard voor koffie. De
combinatie trekt de nodige belangstelling onderweg en zeker als we stil staan.
En
zo tegen de middag zien we de eerste herkenbare tekenen van het oude oost-duitsland voorbijtrekken.
En
niet veel later zien we het silhouet opduiken van de motorsport arena!
Zoals elk jaar mag je pas om 6 uur
de paddock op, wat er dan ontstaat voor de poort is file.
Vlot
daarna hebben wij de sleutel van de pitbox bemachtigd en kunnen we lekker eten.
Daar kan een mens toch echt van opknappen ;-). De
laatste zaken worden s avonds nog aan de auto s gedaan zodat ze klaar zijn voor
de keuring morgen ochtend.
Als
we daar mee klaar zijn wordt het al snel tijd om onze slaapplekken op de
paddock op te zoeken, we mogen tenslotte morgen al om
half 7 inschrijven en keuren! De inschrijvingen en keuringen verlopen vlotjes
de volgende ochtend, de laatste zaken worden gecheckt en de banden op spanning
gezet. Om 9 uur is het zo ver, we mogen weer los op Oschersleben!
Na twee ronden begin ik het circuit weer te herkennen en de kleine zaken met o
ja zo zat dat hier weer op de rij te krijgen. Het is echt Dik zijn circuit en
die is ook al meteen goed onderweg (1.49). Ook ik ben niet ontevreden met mijn
1.59, 1 seconde langzamer dan mijn snelste tijd vorig jaar hier. Geert heeft
deze vrije training met name gebruikt om weg wijs te
worden op het circuit omdat hij hier voor het eerst rijdt.
Na de vrije training wordt Geert
zijn auto met de autoambulance binnen gebracht. Gelukkig is er niks raars gebeurd,
zijn brandstofpomp heeft het begeven. Geert gaat dan
ook direct bij terugkomst aan het sleutelen om alles gereed te hebben voor de
tijdtraining. Ook Dik zijn auto staat omhoog, het diff
begint nu wel heel veel geluid te maken. Bas helpt mee en schroeft samen met de
anderen aan de auto van Dik.
En
ja hoor alles is weer op tijd klaar om alle drie gewoon te starten bij de
tijdtraining. We gaan gedrieen naar buiten wat leuke
plaatjes oplevert voor het team! De tijdtraining verloopt goed. Geert staat
tweede en ik achtste in de toerklasse. Dik is tweede in de sportklasse. We
hebben dus alle drie een mooi positie om de eerste wedstrijd mee aan te vangen.
Om
13 uur is het dan tijd voor de rijdersbriefing.
Gezien het aantal rijders bij groep A wordt de sportklasse over gezet naar
groep B. Hierdoor rijden Dik en Geert/ik niet meer tegelijk, maar na elkaar.
Na
een hele lange middagpauze mogen Geert en ik als eerste weer de baan op. Om
half drie staan we dan ook de popelen om los te gaan.
Enige wat minder is, is het weer. Het is weer waarbij je niet weet welke band
te kiezen. Geert is op zijn intermediates gaan staan.
Ik sta nog op mijn slicks omdat het echt niet nat
genoeg is voor regenbanden. Gedurende de wedstrijd lijkt mijn keuze niet de
juiste geweest te zijn L.
Resultaat, in de eerste ronde in turn 4 dwars en later in ronde 7 weer dwars
maar nu in de Shell kurve. Al met al kom ik in het
Volvo veld terecht waar je niet makkelijk uit komt
omdat deze ook allemaal, en terecht, aan het strijden zijn. Dik was niet zo
blij met mijn laatste actie want daardoor werd hij met modder op de baan
geconfronteerd, oeps. Gelukkig heeft dit verder geen gevolgen gehad. Dik heeft
een leuke wedstrijd gereden en behield zijn tweede positie. Ik viel compleet
terug naar de 12e positie. Geert mocht race 2 starten vanaf een
vierde positie.
Ook
als we richting race 2 gaan blijft het weer kwakkelen, na veel vieren en vijven
ben ik op regenbanden weg gegaan. Achteraf was het hier te droog voor, de
banden hebben dus aardig wat slijtage opgelopen. Geert deed het prima met zijn intermediate. Dik heeft alle races op zijn slicks gereden en dat is super gegaan.
En
dan is het al snel tijd voor de derde en laatste wedstrijd van deze eerste dag
in Oschersleben. Dik eindigt de dag met wat later
blijkt te zijn, zijn snelste rondetijd 1.47! Vanwege de uitloop die is ontstaan
wordt deze race van 8 naar 6 ronden ingekort. Dik en de praxis Alfa van Mark
strijden al hevig gedurende de wedstrijden, het wordt spannend wie van hen
straks aan het langste eind gaat trekken, de overall punten lopen nagenoeg
gelijk op. Na de tweede wedstrijd stond ze gelijk qua punten voor de eerste
plaats. Nu staat Mark net een puntje voor.
Om
iets over half 7 is iedereen terug in de pitbox. Ik kleed me snel om, zodat ik
samen met Sandy snel boodschappen kan gaan doen. Morgen is het een feestdag in Duitsland
en zijn alle winkels dicht. We doen een race tegen de klok en we redden het om
voor acht uur alle boodschappen en jerrycans gevuld te hebben. Iedereen is
redelijk af na deze eerste dag en we maken het dan ook met zijn allen niet
laat. Morgen start tenslotte om 8 uur al de warming up
voor Geert en mij.
Zaterdag
3 oktober, Geert en ik starten om 8 uur met een warming-up sessie, mijn hemel
dit is wel vroeg om al hard rond te gaan. Ik rij boven de twee minuten en dit
bevestigd dat ik nog niet goed op streek ben. Dik gaat al heerlijk rond tijdens
zijn warming up na ons. Geert rijdt keurig zijn tijd van gisteren.
Om
9:10 gaan Geert en ik onderweg voor onze vierde race. Ik ga deze keer erg goed en
rij een 1:53! Meer dan 5 seconden sneller dan vorig jaar, yes
yes yes, dit gaat goed. Het
enthousiasme is ook langs de pitmuur te zien waar Dennis en Rudy
mij aan staan te moedigen en trots het pitbord laten
zien ronden na ronden met een afbouwende tijd. Wat super. Bij terugkomst hoorde
ik dat ze Dik ook nog snel even gebrieft hadden voor hij het circuit op draaide
voor zijn vierde race. Hij zet de strijd met Mark voort en ze gaan er beiden
voor. De wedstrijd komt Dik als winnaar over de streep en pakt het maximaal
aantal punten, Mark volgt op de tweede plaats. En ja nu staan ze weer gelijk en
komt het echt op de laatste wedstrijd aan! Geert verstevigd zijn nummer 1
positie die nu zo ongeveer niet meer verloren kan gaan.
Hoezo druk in de eerste bocht op Oschersleben?
Start bij de Toerklasse, mijn start
is prima J
Niet
veel later is het voor ons allemaal tijd voor de laatste race. Ik ben inmiddels weer terug op de achtste plaats maar ja ik heb echt
twee wedstrijden onder niveau gepresteerd door de banden keus, jammer maar
helaas. Geert gaat richting zijn overwinning en bij Dik spant het erom, zoals
gezegd de vijfde wedstrijd is beslissend. Bij gaande plaatjes zeggen denk ik
genoeg.
Helaas gaat de herstart naar een
code 60 niet geheel volgens plan en ligt Mark voor
Dik.
Hieronder nog wat series van Dik
tijdens de laatste race.
Uitgeput
maar zeer voldaan vallen we allemaal na de laatste race in een stoel, we
proosten met zijn allen op een geslaagd weekend voor we ons vervoegen in de
toren voor de prijsuitreiking.
Geert haalt zijn eerste prijs op.
Mark en Dik naast elkaar de nummer 1 en
5 van de top 6 rijders uit de
sportklasse.
Na
alle festiviteiten pakken we de bus in en ruimen we de box uit. Daarna wordt er
nog wat gesleuteld aan de oprij-wagen en lezen mensen
relaxed een boek. De inwendige mens wordt vandaag op
tijd gerust gesteld zodat we daarna als de duisternis invalt kunnen gaan kijken
bij de 24-uurs race. Tegen zeven uur lopen we dan ook in pitstraat in om daar
wat te kletsen en langs de baan te kijken. De laatste nacht slapen op Oschersleben en dan morgen naar huis. Maar voordat we weg
gaan kijken we nog snel even hoe het bij de 24 uur
gaat en welke teams er nog rijden. We kunnen terug kijken op een zeer geslaagd
weekend. Huub, Ria en alle andere mensen van de DNRT die het ook dit jaar nog
mogelijk hebben gemaakt dat we konden rijden op Oschersleben,
dank voor jullie organisatie! Besluit begrijpelijk maar jammer, we zijn
benieuwd naar jullie alternatieven voor volgend seizoen!