2 en 3 oktober 2009, wedstrijd DNRT, Oschersleben (Duitsland)

 

Op donderdagochtend is het al heel vroeg dag en kunnen we na de vele voorbereidingen eindelijk vertrekken. Reeds om 5 uur s ochtends staan Rudy en Dennis bij Dik en mij voor de deur om te vertrekken richting Duitsland. Tegen half 6 ontmoeten we de rest van de groep Geert, Sandy en Ruud langs de A50. Vanaf daar vertrekken we in een mooie colonne richting Motorsport Arena, Oschersleben. Wat ging er deze keer allemaal vooraf, ten eerste waren daar banden problemen, Dik was gewisseld van merk en was niet geheel tevreden. Super plus punt is dat een en ander goed werd opgelost en begeleid door Remola Autosport. Ten tweede was ik in de gelukkige omstandigheid om een andere frisse motor te krijgen in mijn racer. Er zijn vele avonden voorafgaand aan ons vertrek gesleuteld om deze in de auto te krijgen. Uiteraard verder de normale voorbereidingen die nu toch iets preciezer omdat je niet zo iets kan ophalen vanuit Duitsland J.

 

Afijn we waren onderweg en iedereen had goede zin en daar gaat het om! Onderweg stoppen we uiteraard voor koffie. De combinatie trekt de nodige belangstelling onderweg en zeker als we stil staan.

 

 

 

En zo tegen de middag zien we de eerste herkenbare tekenen van het oude oost-duitsland voorbijtrekken.

 

 

 

 

En niet veel later zien we het silhouet opduiken van de motorsport arena!

 

 

 

 

Zoals elk jaar mag je pas om 6 uur de paddock op, wat er dan ontstaat voor de poort is file.

 

 

 

 

Vlot daarna hebben wij de sleutel van de pitbox bemachtigd en kunnen we lekker eten. Daar kan een mens toch echt van opknappen ;-). De laatste zaken worden s avonds nog aan de auto s gedaan zodat ze klaar zijn voor de keuring morgen ochtend.

 

 

Als we daar mee klaar zijn wordt het al snel tijd om onze slaapplekken op de paddock op te zoeken, we mogen tenslotte morgen al om half 7 inschrijven en keuren! De inschrijvingen en keuringen verlopen vlotjes de volgende ochtend, de laatste zaken worden gecheckt en de banden op spanning gezet. Om 9 uur is het zo ver, we mogen weer los op Oschersleben! Na twee ronden begin ik het circuit weer te herkennen en de kleine zaken met o ja zo zat dat hier weer op de rij te krijgen. Het is echt Dik zijn circuit en die is ook al meteen goed onderweg (1.49). Ook ik ben niet ontevreden met mijn 1.59, 1 seconde langzamer dan mijn snelste tijd vorig jaar hier. Geert heeft deze vrije training met name gebruikt om weg wijs te worden op het circuit omdat hij hier voor het eerst rijdt.

 

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

  

 

Na de vrije training wordt Geert zijn auto met de autoambulance binnen gebracht. Gelukkig is er niks raars gebeurd, zijn brandstofpomp heeft het begeven. Geert gaat dan ook direct bij terugkomst aan het sleutelen om alles gereed te hebben voor de tijdtraining. Ook Dik zijn auto staat omhoog, het diff begint nu wel heel veel geluid te maken. Bas helpt mee en schroeft samen met de anderen aan de auto van Dik.

 

 

 

En ja hoor alles is weer op tijd klaar om alle drie gewoon te starten bij de tijdtraining. We gaan gedrieen naar buiten wat leuke plaatjes oplevert voor het team! De tijdtraining verloopt goed. Geert staat tweede en ik achtste in de toerklasse. Dik is tweede in de sportklasse. We hebben dus alle drie een mooi positie om de eerste wedstrijd mee aan te vangen.

 

 

Om 13 uur is het dan tijd voor de rijdersbriefing. Gezien het aantal rijders bij groep A wordt de sportklasse over gezet naar groep B. Hierdoor rijden Dik en Geert/ik niet meer tegelijk, maar na elkaar.

 

 

Na een hele lange middagpauze mogen Geert en ik als eerste weer de baan op. Om half drie staan we dan ook de popelen om los te gaan. Enige wat minder is, is het weer. Het is weer waarbij je niet weet welke band te kiezen. Geert is op zijn intermediates gaan staan. Ik sta nog op mijn slicks omdat het echt niet nat genoeg is voor regenbanden. Gedurende de wedstrijd lijkt mijn keuze niet de juiste geweest te zijn L. Resultaat, in de eerste ronde in turn 4 dwars en later in ronde 7 weer dwars maar nu in de Shell kurve. Al met al kom ik in het Volvo veld terecht waar je niet makkelijk uit komt omdat deze ook allemaal, en terecht, aan het strijden zijn. Dik was niet zo blij met mijn laatste actie want daardoor werd hij met modder op de baan geconfronteerd, oeps. Gelukkig heeft dit verder geen gevolgen gehad. Dik heeft een leuke wedstrijd gereden en behield zijn tweede positie. Ik viel compleet terug naar de 12e positie. Geert mocht race 2 starten vanaf een vierde positie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook als we richting race 2 gaan blijft het weer kwakkelen, na veel vieren en vijven ben ik op regenbanden weg gegaan. Achteraf was het hier te droog voor, de banden hebben dus aardig wat slijtage opgelopen. Geert deed het prima met zijn intermediate. Dik heeft alle races op zijn slicks gereden en dat is super gegaan.

 

 

 

 

 

 

 

En dan is het al snel tijd voor de derde en laatste wedstrijd van deze eerste dag in Oschersleben. Dik eindigt de dag met wat later blijkt te zijn, zijn snelste rondetijd 1.47! Vanwege de uitloop die is ontstaan wordt deze race van 8 naar 6 ronden ingekort. Dik en de praxis Alfa van Mark strijden al hevig gedurende de wedstrijden, het wordt spannend wie van hen straks aan het langste eind gaat trekken, de overall punten lopen nagenoeg gelijk op. Na de tweede wedstrijd stond ze gelijk qua punten voor de eerste plaats. Nu staat Mark net een puntje voor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om iets over half 7 is iedereen terug in de pitbox. Ik kleed me snel om, zodat ik samen met Sandy snel boodschappen kan gaan doen. Morgen is het een feestdag in Duitsland en zijn alle winkels dicht. We doen een race tegen de klok en we redden het om voor acht uur alle boodschappen en jerrycans gevuld te hebben. Iedereen is redelijk af na deze eerste dag en we maken het dan ook met zijn allen niet laat. Morgen start tenslotte om 8 uur al de warming up voor Geert en mij.

 

Zaterdag 3 oktober, Geert en ik starten om 8 uur met een warming-up sessie, mijn hemel dit is wel vroeg om al hard rond te gaan. Ik rij boven de twee minuten en dit bevestigd dat ik nog niet goed op streek ben. Dik gaat al heerlijk rond tijdens zijn warming up na ons. Geert rijdt keurig zijn tijd van gisteren.

 

 

 

 

 

 

 

 

Om 9:10 gaan Geert en ik onderweg voor onze vierde race. Ik ga deze keer erg goed en rij een 1:53! Meer dan 5 seconden sneller dan vorig jaar, yes yes yes, dit gaat goed. Het enthousiasme is ook langs de pitmuur te zien waar Dennis en Rudy mij aan staan te moedigen en trots het pitbord laten zien ronden na ronden met een afbouwende tijd. Wat super. Bij terugkomst hoorde ik dat ze Dik ook nog snel even gebrieft hadden voor hij het circuit op draaide voor zijn vierde race. Hij zet de strijd met Mark voort en ze gaan er beiden voor. De wedstrijd komt Dik als winnaar over de streep en pakt het maximaal aantal punten, Mark volgt op de tweede plaats. En ja nu staan ze weer gelijk en komt het echt op de laatste wedstrijd aan! Geert verstevigd zijn nummer 1 positie die nu zo ongeveer niet meer verloren kan gaan.

 

 

 

 

Hoezo druk in de eerste bocht op Oschersleben?

 

 

 

 

 

 

Start bij de Toerklasse, mijn start is prima J

 

 

 

 

Niet veel later is het voor ons allemaal tijd voor de laatste race. Ik ben inmiddels weer terug op de achtste plaats maar ja ik heb echt twee wedstrijden onder niveau gepresteerd door de banden keus, jammer maar helaas. Geert gaat richting zijn overwinning en bij Dik spant het erom, zoals gezegd de vijfde wedstrijd is beslissend. Bij gaande plaatjes zeggen denk ik genoeg.

 

 

 

 

 

 

Helaas gaat de herstart naar een code 60 niet geheel volgens plan en ligt Mark voor Dik.

 

 

 

 

 

Hieronder nog wat series van Dik tijdens de laatste race.

 

 

 

Uitgeput maar zeer voldaan vallen we allemaal na de laatste race in een stoel, we proosten met zijn allen op een geslaagd weekend voor we ons vervoegen in de toren voor de prijsuitreiking.

Geert haalt zijn eerste prijs op.

Mark en Dik naast elkaar de nummer 1 en 2 in de sportklasse

5 van de top 6 rijders uit de sportklasse.

 

Na alle festiviteiten pakken we de bus in en ruimen we de box uit. Daarna wordt er nog wat gesleuteld aan de oprij-wagen en lezen mensen relaxed een boek. De inwendige mens wordt vandaag op tijd gerust gesteld zodat we daarna als de duisternis invalt kunnen gaan kijken bij de 24-uurs race. Tegen zeven uur lopen we dan ook in pitstraat in om daar wat te kletsen en langs de baan te kijken. De laatste nacht slapen op Oschersleben en dan morgen naar huis. Maar voordat we weg gaan kijken we nog snel even hoe het bij de 24 uur gaat en welke teams er nog rijden. We kunnen terug kijken op een zeer geslaagd weekend. Huub, Ria en alle andere mensen van de DNRT die het ook dit jaar nog mogelijk hebben gemaakt dat we konden rijden op Oschersleben, dank voor jullie organisatie! Besluit begrijpelijk maar jammer, we zijn benieuwd naar jullie alternatieven voor volgend seizoen!