17 oktober
2009, wedstrijd DNRT, Zandvoort
Lees het
verslag van WGB Racing op de site van DNRT, klik hier
Op
vrijdag ga ik in tegenstelling tot normaal nog niet s middags mee naar het circuit.
Geert en Dik vertrekken al wel met de auto s die kant op. Helaas kan ik vanwege
opleiding en examen nog niet weg. Maar als de cursus dan klaar is, is het snel
naar huis en onderweg samen met Dennis. Als wij aankomen op Zandvoort zijn de
auto’s al gekeurd en staan ze in de pitbox, luxe hoor! We laden de bus uit en
dat gaat super met de nieuwe gereedschapskarren. We installeren alles en eten
daarna gezamenlijk. Niet al te laat, na het beplakken van de karren, zoeken we
allemaal ons bedje op zodat we morgen weer fris zijn.
Om
half zeven begint het circuit te ontwaken en staan ook wij op. Eerst een
lekkere douche en daarna met het ontbijt in de hand aan de slag om alle laatste
zaken te checken en in orde te maken. Ik ben erg benieuwd hoe het vandaag zal
gaan op Zandvoort. Op Oschersleben had ik een goede
stap vooruit gezet en ik hoop dat hier ook te kunnen doen, eigenlijk door die
2:10 grens.
Tegen
negen uur is het bijna zover, dus in de auto, gordel om en alle andere zaken en
dan om 9 uur los vanuit de pitstraat. Het is glad op het circuit maar op zich
heb ik het gevoel dat ik lekker ga, ondanks mij omzet actie van mijn beacon
(wat moest omdat Oschersleben andersom wordt gereden)
krijg ik helaas geen tijden door. Als ik binnenkom staan Dennis en Dik te
springen, je hebt een 2:09 gereden J. Ongelofelijk en dat in de vrije ochtend training op
een gladde baan. Verheugd en met nog meer ongeduld sta ik te wachten tot het
tegen elfen loopt zodat ik weer kan rijden. Uiteraard kijk ik eerst bij Dik en
hoe hij gaat. Dik gaat lekker en rijdt een 1:59 dus weer strak onder de twee
minuten, super.
En
dan is het tijd voor de tijdtraining. Ik ga lekker en Dennis staat al met het
pitbord langs de muur zodat ik mijn tijden goed kan volgen, mijn beacon doet
het inmiddels overigens ook. Helemaal blij kom ik na deze training binnen met
een rondetijd van 2:07! Ik kwalificeer me daardoor als 12e op de startgrid, Geert doet wat we al bijna van hem verwachten en
pakt te polepositie. We volgen met zijn allen de strijd
tussen William en Hans, die naderhand de hele dag door blijft gaan, in de
supersportklasse. Super mooi om te zien hoe hard die mannen over de baan boenderen. Daarna vertrekken we met zijn allen naar de
paddock waar Dik zich opstelt voor zijn tijdtraining. Andre staat recht achter
hem. Als de beide mannen los zijn op de baan is het super om te zien hoe zij
met zijn tweeen ronde na ronde samen doorkomen. Soms
is de ruimte wat groter en soms iets kleiner maar veel scheelt het niet.
Uiteindelijk zit er een verschil van 0.00.5 in hun snelste rondetijd!
Dik
is niet tevreden over de grip van zijn auto en gaat aan de slag met zijn camber
afstelling. Niet veel later mogen we naar de rijders briefing. Deze keer is deze
in pitbox 0 en gaat de deur echt dicht! Paul houdt zijn verhaal en Martin vult
hem aan. Tot slot vraagt Bas Koeten nog of we een bijdrage willen doen zodat er
een leuk cadeau gekocht kan worden voor de organisatie van de DNRT. Uiteraard
storten wij als WGB racing onze bijdrage, want laten
we eerlijk zijn zonder de goede zorgen van Ria en Huub en alle anderen zouden
deze wedstrijden niet mogelijk zijn. Ik krijg een beetje het gevoel bij de
briefing van schiet nou op, we moeten opstellen. Geert en ik sprinten dan ook
bijna weg als de briefing over is naar onze box om onze auto s klaar te zetten
voor de wedstrijd. Geert en ik gaan er beide voor in deze wedstrijd. Geert
rijdt zelf zijn beste tijd 2:03 en ik zet mijn snelste tijd naar 2:06! Geert
mag de volgende wedstrijd weer van pole starten en ik
ben opgeschoven naar de achtste plek ondanks een ronddraaiactie in vodafone J. Bij Dik gaat niet naar zijn zin, heel maar niet blij
komt hij dan ook na de eerste wedstrijd binnen. Uiteraard wordt alles
geanalyseerd en gekeken hoe of wat we nog kunnen, van de winter nog maar eens
heel goed aan de slag met de afstelling van de auto.
Tegen
vieren is het tijd voor de laatste wedstrijd in de toerklasse. Geert en ik
hebben er zin in. We gaan van start en deze is niet verkeert bij mij. Al snel
merk ik dat het schakelen in mijn auto minder goed gaat. Mijn rondetijden
zakken en ik kom niet meer aan de strakke ronden van 2:07 uit de vorige
wedstrijd. Na zes ronden is het voor mij afgelopen, bij het aanremmen en terug
willen schakelen bij de audi S, geeft de koppeling de
geest. Ik laat mijn auto uitrollen en rol door tot net na de bocht zodat ik
terug gedrukt kan worden door de marshalls. Deze komen ook direct aan en
drukken me netje terug achter de banden. Als Geert langskomt zwaai ik als teken
met mij is alles goed. Deze rijdt overigens onverstoord op de eerste plek rond.
De dagoverwinning gaat dan ook naar hem. Na de wedstrijd wordt ik netjes terug
gesleept naar de box, waar de auto naar binnen wordt gedrukt. De mannen checken
nog even of mijn analyse klopt en dan is het klaar voor dit seizoen. Maar Dik
mag nog een wedstrijd. We gaan weer met zijn allen mee naar de paddock en
wachten heel lang voordat Dik kan starten, bij de e30 waren er wat problemen
waardoor er erg lang onder code 60 werd gereden. Ik heb de camera weer
meegenomen en ga nog wat staan fotograferen tijdens deze wedstrijd. Bij de
start ben ik verbaast want ik zie Dik niet op zijn start positie voorbij komen
maar helemaal achteraan. Het blijkt later dat Dik vanuit de pitstraat is
gestart. Hij weet zich in deze wedstrijd op te werken van de 31e
plaats naar een 14e. Overall wordt hij daardoor nog 10e
van de dag.
Na
Dik zijn laatste race, is de laatste race voor dit seizoen gereden. Het WGB-racing team kan zijn eerste seizoen afsluiten en daar
proosten we natuurlijk op.
Tot
slot is het natuurlijk tijd voor de prijsuitreiking. Traditie getrouw is deze
na de laatste wedstrijd in het OCA gebouw. Als Huub en Ria gearriveerd zijn
begint het festijn al snel. Geert mag naar voren komen om zijn bordje voor de
eerste plaats voor de race van vandaag op te halen. Tot mijn grote verbazing
mag ik naar voren komen op de beker voor de toerklasse 2009 op te halen. Hoe
kan je een seizoen mooier afsluiten met zo n mooie rondetijd en een beker,
super.