16 oktober 2010 DNRT Wedstrijd, Circuit Park Zandvoort
Deze
keer een andere opmaak van het verslag dan normaal, deze keer stukjes geschreven
door de verschillende rijders en Andre stelt zich voor.
Verslag
van Dik en Nynke:
Na
het opbouwen van mijn auto en een kleine check van Dik zijn auto was het al
weer sneller dan we dachten tijd voor de laatste race van het seizoen. Zaterdag
begon de dag al vroeg want we hadden niet de luxe dat we de avond ervoor konden
inschrijven. Toch altijd een gekke gewaarwording ’s ochtends in het donker
zonder licht op je racer onderweg naar de keuring. De inschrijving en keuring
verlopen soepel en dus snel retour naar de pitbox waar Andre ook al snel
arriveert. Gisteren avond zijn de laatste zaken aan de auto’s afgemaakt dus we
hebben een rustige ochtend. Dik mag als eerste op een nog natte baan naar
buiten. Daarna is het tijd voor Arno en mij, de weer is wisselvallig. Dik geeft
aan bij binnenkomst dat ik het beste op regenbanden naar buiten kan en dat doe
ik dan ook. Na de e30’s zijn Geert en Andre aan de beurt om de baan te testen.
Dik en ook ik gaan de kwalificatie in met onze slicks.
Dik rijdt een 1:58 wat goed is voor een 8e startpositie, ik draai
een 2:04 wat goed is voor een tweede plek op de grid.
Arno rijdt een 2:11 wat een nieuw persoonlijk record is! Geert is nog nimmer in
zijn hum met zijn auto en rijdt een 2:03, Andre draait een 2 rond en behaald
daarmee een 6e startpositie. Grappig detail was in mijn training dat
het ingaan van het scheivlak niet helemaal soepel verliep waardoor ik een van
mijn nieren voor uit de autogril verloor, op de foto hieronder wordt weer een
nieuwe geplaatst (met dank aan Ron Tieman!).
Tijd
voor de lunch en de briefing. Gelukkig is het weer een stuk opgeknapt en is het
nu echt slick weer geworden. Dik start zijn eerste
race. Hij gaat lekker en rijdt een 1:55 en klimt op naar een 6e
positie. Ik start op de eerste rij aan de rechter kant, de golf voor me is zo
gebrand op het voorblijven dat hij voor de huchenholts
spint voor mijn neus. Gelukkig kan ik hem ontwijken. Daarna nog een Sierra en een e36 om mijn oren gekregen maar die later weer
terug gehaald. Een e36 m3 3,2 komt later voorbij en houdt mij van de eerste
plaats af. De hele eerste race kan je hier bekijken. Ik rij wederom een 2:04 alleen nu een lage,
Arno verbeterd zijn rondetijd naar 2:10. Andre rijdt een 1:58 en zakt toch 1
plaatsje terug naar de 7e positie. Geert is druk in gevecht met zijn
auto en brengt hem heel weer terug, als er een stukje rubber om zijn remschijf
valt staat dit direct in de fik zo heet worden zijn remmen momenteel. Een raar
gezicht.
Dik
trapt vervolgens de laatste race van het seizoen af. Halverwege de race houdt
hij het voor gezien, de grip is onvoldoende. Jammer om zo te stoppen maar fijn
om de auto heel mee naar huis te kunnen nemen. Dan mogen Arno en ik starten met
onze tweede race van de dag. Ik start wederom op de tweede positie nu achter de
m3, bij de start is goed te zien wat het verschil in vermogen is. De race
verloopt wat onstuimig, een code 60 gevolgd door een code rood bracht het einde
van de race. Gelukkig als derde gefinisht en daardoor 2e overall.
Mijn eerste bordje kan opgehaald worden, joehoe! Wil
je de tweede race meerijden met me, klik dan hier. Geert en Andre sluiten de dag echt af, Andre scoort
nog net een bordje. ’s Avonds halen Andre en ik dan ook onze prijzen op in het Oca gebouw.
Verslag DNRT wedstrijd
sportklasse 16 10-2010 door Geert.
Vrijdag 15 Oktober was het weer zover.....de ochtend had ik nog
gewerkt en na de auto en spullen geladen te hebben kon ik mooi op tijd
vertrekken richting Zandvoort. Dit maal zou ik alleen rijden omdat Dik en Nynke
al eerder vertrokken waren. Helaas kwam ik niet verder dan een km of 30 omdat
de bus het begaf. Een oliedrukprobleem en een defecte turbo gooide roet in het
eten. Na een super oplossing van mijn baas kon ik de reis met een ander
trekpaard voortzetten om omstreeks 18:15 aan te komen in een kletsnat
Zandvoort. Na overleg zijn we eerst maar gaan eten om vervolgens de pitbox in
te richten. Keuren en inschrijven was vrijdagavond niet mogelijk dus hadden we
alle tijd.
Zaterdagmorgen ging dus
wel vroeg de wekker omdat we moesten inschrijven en keuren. Voor mij had het
niet zo'n haast omdat ik pas om 10 uur voor het eerst hoefde te rijden. De vrije
training ging voor mij best goed.....de nieuwe remmen voelde voor het eerst
goed aan en reed uiteindelijk een 2:15.058 met slicks
op een opdrogende baan. Dat was goed voor een 23e tijd.
Tijdens de kwalificatie
was het inmiddels wel helemaal droog omdat de sportklasse als laatste van
allemaal de baan op gingen. Ik was tevreden met een tijd van 2:03.367 maar
stond er toch maar mee op een 17e plek op de grid. De
tijden zaten dan ook erg dicht bij elkaar.
In race 1 ben ik druk
in gevecht geweest om mijn positie te verdedigen en omdat de grip na een rondje
of 5 beduidend minder werd en de remmen te veel in temperatuur omhoog gingen
ben ik een paar plekken terug gezakt en
kwam als 21e over de finish.
Race 2 heb ik dus vanaf
rij 11 mogen starten en kwam weer vol in gevecht op de baan. Ook nu weer
verminderde grip en remwerking na een rondje of 5. Toch heb ik wel leuk kunnen
strijden met de naaste concurrenten. In ronde 9 had een geplofte Ford Sierra een koelvloeistof spoor neer gelegd in de Renault
bocht. Doordat het geel/rood nog niet uithing merkte ik het te laat op en kon
niet anders dan in de grindbak eindigen. De schade valt gelukkig mee omdat ik
de bandenstapels maar net had geraakt. Een niet zo fraaie afsluiting van het
seizoen maar uiteindelijk toch nog als 24e geclassificeerd in het dag
klassement van de sportklasse. Bij deze wil ik ook alle team leden van WGB
Racing bedanken voor een fantastisch seizoen 2010.
Verslag
van Andre + hij stelt zich voor:
Het
is was mijn eerste race bij het WGB team. Laat ik mij eerste even voorstellen.
Mijn
naam is
Het
racevirus heeft is bij mij begonnen een jaar of 5 geleden en het virus is er
nog steeds.
Maar
goed afgelopen zaterdag om 4.30 uur opgestaan en om 5.00 uur te vertrekken naar
de laatste wedstrijd van dit toch weer mooie seizoen.
Met z’n vieren in box krap maar wel bere gezellig. Bij de keuring en inschrijving geen
probleem. Dan de boel maar klaar maken voor de training in de sportklasse. De
baan was nog niet helemaal droog echter om weer het gevoel te krijgen met de
baan was de training wel prettig en een leuke opwarmer voor de kwalificatie.
De
kwalificatie:
Alles
geregeld dacht ik , de bandenspanning en de rest ook de brandstof meter gaf nog
voldoende aan. Na een rondje of vier en nog niet onder de 2 minuten moest het
de komende ronden gebeuren. Helaas de auto hield in en ik kon nog net de
pitstraat bereiken ,oorzaak brandstof op. De tijd was onvoldoende om het
brandstof op het gewenste niveau te krijgen, een zesde trainingstijd .
De
eerste race:
De
tijd tussen de training was ruin voldoende om de inwendige mens wat aan te
streken en volop te concentreren voor de 1e race. De
buitentemperatuur was niet hoog en wat ik verwachte kwam uit , de opwarmronde
was te kort om de banden goed op temperatuur te krijgen en een voorzichtige
start was raadzaam om niet het hele circus in puin te rijden.
De
zesde plek werd daarom ook al snel een 8e plek, echter na 2
raceronden waren de banden op temperatuur en kon ik eindelijk gas beginnen te
geven , ik was niet de enige die dat dacht. De top 7 was snel en er werd menig
rondje in de 1.58 gereden . Na een felle strijd geleverd te hebben met de
nummer 7 was mijn plek aan de eind
De
Tweede race:
Op
plek 7 van start met voldoende temperatuur in de banden moest dit hem gaan
worden, ik was er op gebrand om een goede klassering weg te zetten. Alle
ingrediënten waren aanwezig. De start verliep
goed en ik was naar de Tarzan bocht de eerste
BMW voorbij dus nu op plaats 6. Ook de 2 Clio’s leverden
een dikke strijd met m3 van Ron Tieman die in ook in
de eerste race weer lekker tekeer ging en de laatste wedstrijden ook laat zien
dat hij voorin mee kan rijden. De 3 voor mij leverden een mooi gevecht zodat ik
langzaam naar hun toe kon kruipen . Doordat ik op dat moment geen strijd hoefde
te leveren kon ik mijn banden sparen om in de laatste ronden toe te slaan. Na
een rondje of 6 had ik aansluiting bij de kopgroep, o ja er deden ook nog een Mercedes
en Mitsubitie mee echter deze supersportjongens
wilden ook graag een keer vooraan rijden en zoals een sportieve sportrijder
is stelt hij plaats 1 en 2 graag af en
begint de uitslag eigenlijk bij plaats 3 dus eigenlijk ook een eerste plaats.
Ik zal bijna mijn race verder vergeten na deze kort intermezzo Dus de top kwam in zicht en ik voelde mij lekker
dit gold ook voor mijn oude E30 die werkelijk weer in topvorm was. Het moest er
een keer van komen om de Clio’s en de M3 in te halen.
Dit gebeurde ook en wel in ronde 7 het leek wel of de anderen stil stonden en
mij de plek gunden echter dit bleek in de napraat niet het geval ze konden
gewoonweg niet sneller. Ik toerde de laatste rondjes dan ook maar door en hield
de spiegel goed in gaten. Gevolg een 3e plek achter de
supersporters.
Al
met al een prachtige race en een prachtige dag.
De
vriendelijke racegroeten en tot de volgende keer
Verslag
van Arno:
De laatste DNRT dag van 2010.
Ik heb niet alle dagen gereden in 2010, maar de laatste, daar moest ik ook bij
zijn. Van te voren een checkup aan de auto.
Voorremmen ok, achter de blokken bijna op, vervangen
dus. Aangezien op de BMW Drivers Club dag op Assen er
4 slicks versleten waren, waren daar ook andere voor
nodig. Dankzij Dik zijn er weer een mooie set bijna niet gebruikte Dunlops om de velgjes gekomen. Tevens heeft Dik me geholpen
met een kleine aanpassing aan de voorpoten, waardoor er nu wel camber staat.
Op vrijdag de 15e s' morgens
eerst de auto laten uitlijnen (want de voorpoten waren los geweest). 3 graden
camber. Daarna met Dik en Nynke naar Zandvoort gereden. Waar het regende...,
heel veel regende. Dat was voor de lange-afstandsrace
die bezig waren niet zo makkelijk, getuige de vele auto's zonder bumpers en met
duct-tape. Ik had me voorgenomen om de auto in
Zandvoort nog even te poetsen (je wil er toch een beetje netjes bij staan), dat
gebeurde dus maar in de regen. Een tuinslang was niet nodig. Geert arriveerde
een tijd later, die had onderweg nog een tractor nodig, maar na zijn aankomst
zijn we gezellig met zijn vieren gaan eten.
Zaterdagmorgen al vroeg uit de
veren. Er was de avond ervoor geen keuring geweest, dus dat ging nu gebeuren.
Goedgekeurd (uiteraard ;-) ) In de toerklassen mochten Nynke en ik als 2e groep
beginnen aan de training. Het miezerde een beetje en alles was vochtig. Dik in
de supersport was als eerste naar buiten, op regenbanden. Aangezien het droger
en droger leek te worden, mijn auto op slicks gezet
(Ruud en Rudy). Tegen het einde van de eerste training van de SS ging het
echter weer wat harder regenen, voor Nynke dus regenbanden.
In de training was het heel
glad, maar na een paar rondjes kreeg ik er weer wat gevoel voor. Het leek een
beetje op het licentie afrijden in de sneeuw vorig jaar. Doordat ik in de
training al met slicks op de vochtige baan had
gereden, hielp dat in de kwalificatie. Nynke die nog wel moest wennen spinde
vlak voor me even van de baan. In de kwalificatie kwam ik tot in de 2.11, een
nieuw record met deze auto en een evenaring van mijn tijd in de E30 op de
clubdagen. Goed voor een 30e startplek (van de 47, dus mooi in het middenveld).
In de 1e race ging het heel
goed. Ik kon prima aanhaken bij de auto's voor me en kon een leuke strijd
leveren. Door het meerijden met de anderen kwam ik zelfs tot een rondetijd van
2:10,5. Of zou het camber ook nog wat geholpen hebben? Uitslag: 28e. Wat dus
ook de startpositie was voor de 2e race.
Die 2e race ging een stuk
minder. De start was al niet lekker. Ik stond nu achter een seat
ibiza en te laat realiseerde ik mij, dat ik daardoor
de startlichten niet goed genoeg kon zien. Daardoor meteen bij de start al
flink wat plekken verloren. Hierna ging het verder ook niet echt fijn, ik kreeg
niet genoeg grip. Ik had waarschijnlijk de banden iets harder moeten laten want
na de race zat er ongelofelijk veel pickup up de
banden.
Hierdoor kwamen een flink
aantal mensen mij voorbij die ik in de 1e race nog achter me hield. De laatste
ronden hebben we gereden onder code 60, vanwege een situatie in het scheivlak.
Na de race mixed feelings, 1e race goed, tijden goed, maar 2e race naadje.
Voor Nynke echter veel betere
resultaten, eindelijk podium voor haar, na alle pech de vorige race dag.
Terwijl Geert en Andre in de sport hun 2e wedstrijd als laatste reden, zijn wij
vast begonnen met opruimen. Hierdoor waren met zijn allen we snel klaar na de
finish van de sportklasse om gezamelijk naar de
prijsuitreiking te gaan.
De prijsuitreiking was in OCA
gebouw. Zowel Nynke als Andre zaten in de prijzen. Een gezellige afsluiting van
een mooi seizoen DNRT, m'n eerste van hopelijk nog
velen. Heel WGB racing: bedankt voor het fantastische
jaar en alle hulp en gezelligheid.
En
nog wat meer plaatjes van de dag.
Onderstaande foto’s
zijn van Joost Kooi: www.autosport-media.nl