Verslag DNRT
Wedstrijd 10 juli 2012, Circuit Zolder
De
weersvoorspellingen waren verschrikkelijk. Regen, regen en nog eens regen, dus
met enige weerzin ten aanzien van het weer vertrekken we op maandagmiddag richting
Zolder. De reis verloopt soepel en al snel zitten we op Zolder aan een drankje.
Ik check ons in, in het hotel. De pitbox wordt gevuld
en het weer valt alles mee op dit moment. Geert en later Ruud vergezellen ons
net als Bas later die dag. We schrijven ons tegen de avond in en zorgen er voor
dat de auto’s zo goed als klaar zijn voor morgen. Dik zijn nieuwe bumper erop
maken vergt de nodige aandacht. Dik en ik rijden morgen tegelijk, wat zeer
vreemd is voor ons. Onze eerste actie is pas laat in de ochtend dus we hebben
geen haast.
De
volgende dag starten we rustig op, het weer is dreigend. De vrije training
verloopt voor Dik rustig. Je kan hem hier bekijken. Ik heb last bij het aanremmen,
de auto slaat en wil niet in een lijn blijven. De nieuwe remmen lijken dit
effect te genereren. Als we klaar staan voor de tijdtraining is het weer aan
het omslaan, de eerste druppels komen naar beneden. Via de communicatie geeft
Dik aan Geert door dat Dennis tegen mij moet zeggen dat ik moet wisselen naar
regenbanden, de techniek staat voor niks! Helaas kan ik de pitstraat niet
verlaten aan het einde. Dus na een ronde kom ik binnen en wordt ik met auto en
al opgekrikt. Een kant is klaar, auto naar beneden en snel de andere kant
wisselen. Ruud, Geert en Dennis leveren een snelle prestatie en zo ga ik
halverwege de tijdtraining op regenbanden naar buiten. Het weer is grillig en
het lijkt al bijna weer droog te zijn. Helaas, maar goed we gaan ervoor. De
auto blijft rot aanvoelen met aanremmen en al snel
heb ik het bekeken en ben ik weer binnen, dit is geen rijden. Dik doet het een
stuk beter en behaald de eerste startplaats !!! voor de eerste wedstrijd.
De
mannen kijken de auto na en komen er achter dat de acht wielen die gelijk
lijken niet gelijk zijn. Blijkbaar heeft het ene wiel wat tussen de beide sets
gewisseld is altijd achter gezeten waardoor ik er weinig (geen) last van heb
gehad. De eerste wedstrijd mag ik starten op de 19e plaats. De
supersport (Dik) start eerst en wij starten als tweede groep. Doordat ik zover
achteraan sta zie ik de startlichten niet. Tevens mis ik dat de supersport weg
is. Na een beroerde start (twee plekken verloren) begin ik aan de race, op naar
voren. In de kanaalbocht kom ik in aanraking met mijn linkerzijkant met een
auto van GP Elite die om een stilvallende 1 serie draait. Helaas, schade aan de
hele zijkant. De auto voelt redelijk goed aan en ik vraag via de communicatie
of de mannen visueel willen kijken of alles goed gaat. Bij rechterbochten komt
er nogal wat rook de auto in, ik zie de temperatuur niet oplopen en de rondes
lopen steeds beter en de mannen zien niks, dus gas erop. Ik ga mooi naar voren
en lig inmiddels op de 11e plaats als Dennis doorgeeft dat ik het
groepje van 3 voor mij aan het binnenhengelen ben,
mijn ronde tijd van1:55 is sneller dan die van hun. En dan gaat het fout in de
zesde ronde bij de tweede chicane….. mijn koppeling geeft er de geest aan. Veel
toeren en geen aandrijving zijn het gevolg. Ik laat de auto uitrollen zodat ik
rechts na de chicane veilig kan parkeren.
Voordeel
is dat ik nu Dik ronde naar ronde voorbij kan zien komen op een plek waar je
normaal niet snel kijkt. Dik doet het erg goed en komt als tweede binnen. Na de
wedstrijd wordt ik terug gesleept naar de pitbox door
veiligheid (zoals dat mooi heet op Zolder).
Ook
nu duiken de mannen onder mijn auto om te kijken wat er mis is. Al snel komen
zij tot dezelfde conclusie als ik, de koppeling werkt niet meer naar behoren.
Er wordt gedacht aan de voering die kapot is. Afijn dit betekent einde van mijn
wedstrijddag.
Gelukkig
hebben we nog één WGB rijder in de strijd!
Dik
start met zijn laatste wedstrijd als tweede en maakt een mooie start (hij pakt
tijdelijk de eerste plek). Hij moet racen voor wat die kan, Marco geeft hem geen
millimeter cadeau. Het is een mooie strijd om te zien. Samen duiken ze de
eerste chicane in en samen komen ze er ook weer heel uit! De banden hebben
flink te leiden en ook de racer reageert hier op. Dik volhard in zijn strijd en
weet de tweede plaats vast te houden tot de finish vlag. Wat een super
wedstrijd. Dik mag zijn demper weg brengen want die ligt na deze strijd uit
elkaar. Ook de bak en de koppeling hebben last van eigenaardigheden. Voor de
volgende wedstrijd hebben we dus genoeg te doen.
We
ruimen snel de laatste zaken op voordat de regen echt begint te komen. We
drinken gezellig wat in de Otobar en eten daarna daar
nog om vervolgens huiswaarts te trekken met een beker voor de tweede plaats
voorin de auto bij Dik.