Exotic Green Rally e.d.
Zaterdag
07-07-2007
Op deze mooie
datum was mijn schema voor de dag aardig gevuld, met vele autozaken. In de
ochtend naar Zandvoort gereden om even te kijken bij de Porsche Days en mijn nieuwe
velgen op te halen bij Ben Prins. Door twee kleine momentjes dit jaar helaas
twee velgen gesloopt van de e30. De nieuwe velgen zijn inmiddels ook voorzien
van nieuwe banden zodat er zondag, op de Ring, gereden kan worden. De lijnen
van vele Porsches waren bijzonder om te zien. Eerlijk is eerlijk het is goed om
te zien dat de auto’s de sporen gegeven werden, daar zijn ze tenslotte voor
gemaakt! Gelukkig waren er ook, de volgens mij, ideale circuit Porsches (968
Club Sport) aanwezig.
Na de velgen ophaal
actie en bijkomende slalom om, tussen de werkzaamheden door, op tijd thuis te
komen, wat een aardige uitdaging werd, was het tijd voor een niet auto actie.
Uiteraard werd er op deze bijzondere datum getrouwd en dus verwisselde ik mijn
circuit kleren voor wat gepastere kleding en ging onderweg. Dit leek, door al
het gedoe op de weg, wel op een pitstop. Degene die met mij mee was naar
Zandvoort ging mijn auto tanken zodat ik me ondertussen kon omkleden en bij
zijn terugkomst kon ik direct instappen en vertrekken en zo kwam het dat ik
toch met wat kunst en vliegwerk op tijd bij de inzegening kon zijn. Overigens
was ik net voor die tijd al door het bruidspaar gespot omdat ik hun trouwauto
bijna klem reed J
Nadat het Ja
woord was gegeven en de ringen, die natuurlijk nog in de auto lagen, waren
uitgewisseld ging ik onderweg naar huis waar heel luxe mijn nieuwe dempers
(Bilstein sprint) werden gebracht. Ondertussen was ook Theo binnen komen lopen
met wie ik naar Exotic Green zou gaan. Daarna nog even wat gegeten en toen snel
onderweg naar Rijsbergen.
Onderweg naar
Rijsbergen begon ik me toch af te vragen of het nu wel zo’n verstandig plan was
om echt mee te gaan over een proef. Dit is een vraag die ik mezelf deze week al
een aantal malen eerder had gesteld. Wat dat betreft ben ik een echte
circuitrijder. Bomen en ook sloten geven toch erg weinig mee mocht je ze
tegenkomen op je weg….. Afijn ik wist dat ik met Jean-Pierre mee zou rijden en
daar heb en had ik vertrouwen in (ook al had deze dinsdag zijn Polo wat gerestyled).
Tevens was het geen geprepareerde auto en zouden we voor de meute uit gaan
waardoor enige voorzichtigheid ivm eventueel aanwezig publiek nog wel op zijn
plaats zou zijn. Afijn, terwijl wij via België onderweg zijn, wordt er contact
gelegd met Jean-Pierre. Deze vangt ons samen met een medeorganisator op vlak na
de snelweg. En onderweg zijn we naar de eerste kijkplaats, met een officiele
auto hoef je maar erg weinig te lopen, kortom we worden verwend J.
Deze eerste proef
voor ons is Rijsbergen, we staan bij een 90 graden bocht wat soms tot echte
actie leidt. Ook is het super hoe sommige vol driftend lekker de bocht om komen
zetten. Het heerlijke geluid van de auto’s klinkt weer vertrouwd. Nadat de
eerste groepen voorbij zijn gekomen gaan we onderweg naar de tweede kijkplek.
In het weiland daar zien we ze mooi voor ons langs komen en voor en na dit stuk
recht voor ons een haakse hoek maken. Zeker de laatste bocht waarna ze langs
ons opdraaien en het gas er weer opzetten is mooi om te zien. Sommige auto’s
zie je echt zoeken met de voorkant naar grip. Inmiddels is het ook wat
donkerder geworden en rijden ze met grote lichtbakken aan en zie je sommige
remschijven opgloeien dit alles maakt het beeld spectaculair. En dan is het
tijd voor actie, we gaan terug naar Rijsbergen……
Oke, het gaat
gebeuren we gaan onderweg naar de proef waarover ik mee mag. Deze proef,
Rijsbergen, is er één met stukken onverhard erin. Jean-Pierre praat even met de
mannen bij de proef en hij krijgt groen licht. En dus verhuis ik naar voor in
de C4 en doe mijn gordel om. En dan gaan we los, over het bruggetje op weg naar
de eerste bocht. Er ligt hier en daar wat grind op de weg waar je het niet
verwacht maar dat gaat allemaal heerlijk. We rijden langs een grote haag en dan
de hoek om het eerste onverharde stuk op. Het stuk is redelijk smal en heeft
aan twee kanten bomen. Je voelt de C4 zoeken, met name met de achterkant, maar
de auto blijft op koers en Jean-Pierre stuurt rustig door. Er volgt een zeer uitdagende bocht naar
rechts die erg smal is vlak tussen huizen door en ook daar komen we naar niet
al te lange tijd weer op onverhard terecht. Dit onverharde deel is een stuk breeder en de ondergrond lijkt
losser waardoor de kont er rustig op los danst. En dan weer op het verharde, een
paar mooie bochten volgen en dan melden we ons al weer af bij de
tijdswaarnemers aan het einde van de proef. De proef is weer vrij. Jean-Pierre
en ik rijden terug naar Theo die nog bij de start van Rijsbergen staat. Ik ben
niet misselijk geworden en heb het niet eng gevonden dus dat is allemaal goed
gegaan J
Ik laat de hele
film nogeens aan me voorbij trekken. Hiernaast leg ik de inboard beelden die ik
ken van met name de Clio van Gert-Jan en Wout waaraan Theo schroeft en dan
begin ik me een beeld te vormen hoe het voor de “echte” rijders moet zijn. Het
is echt heel erg leuk om nu ook een eigen ervaring te hebben met het over een
proef heen gaan. Jean-Pierre bedankt!!!! Echt te gek dat dit kon. Wat me echt
heeft verbaast is de ruimte en de rust die een proef geeft nu je weet en ziet
dat de weg vrij is en je “gewoon” door kan rijden op de ideale lijn.
We zijn weer bij
de start gearriveert en de eerste deelnemers komen al snel nadat de 5 min auto
is vertrokken. Het geluid en de snelheid waarmee deze apparaten vertrekken is
gewoon weg genieten. Het verschil en de reactie snelheid van de bestuurders
wordt uiteraard kritisch gevolgt. Verbazing bij de grote en kleine auto’s met
launchcontrol (start controle); de rem komt erop te staan en daarna spuiten ze echt weg. Enkele rijders zonder dit
systeem kunnen er handmatig ook echt wat van, wat een acceleratie! Het geluid
dat de auto’s vlak voor de start produceren is echt indrukwekkend en soms
oorverdovend. En dan is het tijd voor Jean-Pierre om weer één van zijn officiele
taken op te nemen, buiten alle telefoongesprekken die gedurende het kijken in
hoog tempo achter elkaar door komen.
Theo en ik
besluiten even te gaan rondkijken op het service terrein. Maf is het wel, al
dit auto geweld om een uurtje of 1 ’s nachts. Iedereen staat op de service op
dit tijdsstip alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Auto’s worden
geprepareert voor de volgende proef terwijl normale mensen slapen. De auto’s
worden schoongemaakt, getankt en alle banden gecontroleerd. Sommige teams
hebben wat “meer” werk en daar wordt dan ook driftig rond gerend. We kijken
onder andere even bij Antoine Biesheuvel en bij Wout die aan het navigeren is
bij een ander team. Erg mooi om de verhalen van de belevers zelf te horen. Het
tempo waarmee Antione door sommige bochten kwam zetten heeft me echt verbaast
voor zo’n relatief kleine auto. Er ligt dan ook een Lotus-motor onder de kap
dus dat wil wel. Wout ervaart duidelijk het verschil tussen een voorwiel
aangedreven en een vier wielaangedreven auto, erg mooi om te horen. Tegen
tweeën houden we het voor gezien en gaan we onderweg naar de auto om richting
huis te vertrekken. We zijn nog maar net in de auto of Jean-Pierre belt, hij is
terug op de service. We kletsen nog wat, via de carkit, maar kiezen ervoor om
wel door te rijden. Hij heeft Theo v/d Berg (e30) nog gesproken en die vroeg al
of het virus al was doorgegeven na een proef meerijden J. De vermoeidheid
van de dag en een volle drukke werkweek ervoor valt over me. Vlak voor de
laatste bocht bij mijn huis wordt ik weer wakker en ben ik thuis. Ik kruip
heerlijk mijn bedje in en ben blij dat ik deze ervaring niet heb laten
schieten! Jean-Pierre een ronde ring in Lila staat voor je klaar als je het wil
J