Exotic Green Rally e.d.

Zaterdag 07-07-2007

 

Op deze mooie datum was mijn schema voor de dag aardig gevuld, met vele autozaken. In de ochtend naar Zandvoort gereden om even te kijken bij de Porsche Days en mijn nieuwe velgen op te halen bij Ben Prins. Door twee kleine momentjes dit jaar helaas twee velgen gesloopt van de e30. De nieuwe velgen zijn inmiddels ook voorzien van nieuwe banden zodat er zondag, op de Ring, gereden kan worden. De lijnen van vele Porsches waren bijzonder om te zien. Eerlijk is eerlijk het is goed om te zien dat de auto’s de sporen gegeven werden, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt! Gelukkig waren er ook, de volgens mij, ideale circuit Porsches (968 Club Sport) aanwezig.

 

Na de velgen ophaal actie en bijkomende slalom om, tussen de werkzaamheden door, op tijd thuis te komen, wat een aardige uitdaging werd, was het tijd voor een niet auto actie. Uiteraard werd er op deze bijzondere datum getrouwd en dus verwisselde ik mijn circuit kleren voor wat gepastere kleding en ging onderweg. Dit leek, door al het gedoe op de weg, wel op een pitstop. Degene die met mij mee was naar Zandvoort ging mijn auto tanken zodat ik me ondertussen kon omkleden en bij zijn terugkomst kon ik direct instappen en vertrekken en zo kwam het dat ik toch met wat kunst en vliegwerk op tijd bij de inzegening kon zijn. Overigens was ik net voor die tijd al door het bruidspaar gespot omdat ik hun trouwauto bijna klem reed J

 

Nadat het Ja woord was gegeven en de ringen, die natuurlijk nog in de auto lagen, waren uitgewisseld ging ik onderweg naar huis waar heel luxe mijn nieuwe dempers (Bilstein sprint) werden gebracht. Ondertussen was ook Theo binnen komen lopen met wie ik naar Exotic Green zou gaan. Daarna nog even wat gegeten en toen snel onderweg naar Rijsbergen.

 

Onderweg naar Rijsbergen begon ik me toch af te vragen of het nu wel zo’n verstandig plan was om echt mee te gaan over een proef. Dit is een vraag die ik mezelf deze week al een aantal malen eerder had gesteld. Wat dat betreft ben ik een echte circuitrijder. Bomen en ook sloten geven toch erg weinig mee mocht je ze tegenkomen op je weg….. Afijn ik wist dat ik met Jean-Pierre mee zou rijden en daar heb en had ik vertrouwen in (ook al had deze dinsdag zijn Polo wat gerestyled). Tevens was het geen geprepareerde auto en zouden we voor de meute uit gaan waardoor enige voorzichtigheid ivm eventueel aanwezig publiek nog wel op zijn plaats zou zijn. Afijn, terwijl wij via België onderweg zijn, wordt er contact gelegd met Jean-Pierre. Deze vangt ons samen met een medeorganisator op vlak na de snelweg. En onderweg zijn we naar de eerste kijkplaats, met een officiele auto hoef je maar erg weinig te lopen, kortom we worden verwend J.

 

Deze eerste proef voor ons is Rijsbergen, we staan bij een 90 graden bocht wat soms tot echte actie leidt. Ook is het super hoe sommige vol driftend lekker de bocht om komen zetten. Het heerlijke geluid van de auto’s klinkt weer vertrouwd. Nadat de eerste groepen voorbij zijn gekomen gaan we onderweg naar de tweede kijkplek. In het weiland daar zien we ze mooi voor ons langs komen en voor en na dit stuk recht voor ons een haakse hoek maken. Zeker de laatste bocht waarna ze langs ons opdraaien en het gas er weer opzetten is mooi om te zien. Sommige auto’s zie je echt zoeken met de voorkant naar grip. Inmiddels is het ook wat donkerder geworden en rijden ze met grote lichtbakken aan en zie je sommige remschijven opgloeien dit alles maakt het beeld spectaculair. En dan is het tijd voor actie, we gaan terug naar Rijsbergen……

 

Oke, het gaat gebeuren we gaan onderweg naar de proef waarover ik mee mag. Deze proef, Rijsbergen, is er één met stukken onverhard erin. Jean-Pierre praat even met de mannen bij de proef en hij krijgt groen licht. En dus verhuis ik naar voor in de C4 en doe mijn gordel om. En dan gaan we los, over het bruggetje op weg naar de eerste bocht. Er ligt hier en daar wat grind op de weg waar je het niet verwacht maar dat gaat allemaal heerlijk. We rijden langs een grote haag en dan de hoek om het eerste onverharde stuk op. Het stuk is redelijk smal en heeft aan twee kanten bomen. Je voelt de C4 zoeken, met name met de achterkant, maar de auto blijft op koers en Jean-Pierre stuurt rustig door.  Er volgt een zeer uitdagende bocht naar rechts die erg smal is vlak tussen huizen door en ook daar komen we naar niet al te lange tijd weer op onverhard terecht. Dit onverharde deel  is een stuk breeder en de ondergrond lijkt losser waardoor de kont er rustig op los danst. En dan weer op het verharde, een paar mooie bochten volgen en dan melden we ons al weer af bij de tijdswaarnemers aan het einde van de proef. De proef is weer vrij. Jean-Pierre en ik rijden terug naar Theo die nog bij de start van Rijsbergen staat. Ik ben niet misselijk geworden en heb het niet eng gevonden dus dat is allemaal goed gegaan J

 

Ik laat de hele film nogeens aan me voorbij trekken. Hiernaast leg ik de inboard beelden die ik ken van met name de Clio van Gert-Jan en Wout waaraan Theo schroeft en dan begin ik me een beeld te vormen hoe het voor de “echte” rijders moet zijn. Het is echt heel erg leuk om nu ook een eigen ervaring te hebben met het over een proef heen gaan. Jean-Pierre bedankt!!!! Echt te gek dat dit kon. Wat me echt heeft verbaast is de ruimte en de rust die een proef geeft nu je weet en ziet dat de weg vrij is en je “gewoon” door kan rijden op de ideale lijn.

 

We zijn weer bij de start gearriveert en de eerste deelnemers komen al snel nadat de 5 min auto is vertrokken. Het geluid en de snelheid waarmee deze apparaten vertrekken is gewoon weg genieten. Het verschil en de reactie snelheid van de bestuurders wordt uiteraard kritisch gevolgt. Verbazing bij de grote en kleine auto’s met launchcontrol (start controle); de rem komt erop te staan en daarna spuiten ze echt weg. Enkele rijders zonder dit systeem kunnen er handmatig ook echt wat van, wat een acceleratie! Het geluid dat de auto’s vlak voor de start produceren is echt indrukwekkend en soms oorverdovend. En dan is het tijd voor Jean-Pierre om weer één van zijn officiele taken op te nemen, buiten alle telefoongesprekken die gedurende het kijken in hoog tempo achter elkaar door komen.

 

Theo en ik besluiten even te gaan rondkijken op het service terrein. Maf is het wel, al dit auto geweld om een uurtje of 1 ’s nachts. Iedereen staat op de service op dit tijdsstip alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Auto’s worden geprepareert voor de volgende proef terwijl normale mensen slapen. De auto’s worden schoongemaakt, getankt en alle banden gecontroleerd. Sommige teams hebben wat “meer” werk en daar wordt dan ook driftig rond gerend. We kijken onder andere even bij Antoine Biesheuvel en bij Wout die aan het navigeren is bij een ander team. Erg mooi om de verhalen van de belevers zelf te horen. Het tempo waarmee Antione door sommige bochten kwam zetten heeft me echt verbaast voor zo’n relatief kleine auto. Er ligt dan ook een Lotus-motor onder de kap dus dat wil wel. Wout ervaart duidelijk het verschil tussen een voorwiel aangedreven en een vier wielaangedreven auto, erg mooi om te horen. Tegen tweeën houden we het voor gezien en gaan we onderweg naar de auto om richting huis te vertrekken. We zijn nog maar net in de auto of Jean-Pierre belt, hij is terug op de service. We kletsen nog wat, via de carkit, maar kiezen ervoor om wel door te rijden. Hij heeft Theo v/d Berg (e30) nog gesproken en die vroeg al of het virus al was doorgegeven na een proef meerijden J. De vermoeidheid van de dag en een volle drukke werkweek ervoor valt over me. Vlak voor de laatste bocht bij mijn huis wordt ik weer wakker en ben ik thuis. Ik kruip heerlijk mijn bedje in en ben blij dat ik deze ervaring niet heb laten schieten! Jean-Pierre een ronde ring in Lila staat voor je klaar als je het wil J