1 september 2010 BMW DriversClub, TT Circuit
Assen
Op
dinsdagmiddag is het eindelijk zo ver na heel veel voorwerk, voor Dik, is het
tijd om de auto’s weer uit te laten. Allereerst de verbeteringen aan de GTR. De
GTR is inmiddels voorzien van e46 draagarmen waardoor de dikke spoorverbreders
er voor tussenuit kunnen. Het kost nog de nodige gedachtekronkels om dat
allemaal netjes pas te krijgen.
De
rubbers worden vervangen door powerflexen, de poten worden gechecked en daarna
teruggeplaatst en tot slot wordt al het bodywork weer netjes geplaatst. Na een
spuitbeurt ziet de auto er weer gelikt uit.
En
zo gaan we dan ook dinsdagmiddag met beide auto’s onderweg naar Assen. Geert en
Arno komen later dus die rijden niet met ons mee die kant op. Tegen een uur of
drie komen we op Assen aan en is de eerste Belgische deelnemer al aanwezig op
de paddock. Wij gaan aan de slag om alle zaken te regelen met het circuit en
zijn al snel aan het uitladen. Bert en ook Aad, zijn vriendin en Patrick volgen
daarna snel. Iedereen is lekker in de weer met zijn auto’s en tegen vijf uur is
het al gezellig druk voor deze tijd. Wij besluiten wat te gaan eten en in te
checken bij ons hotel. Wij eten gezellig met Rik, Wilma en zoon waarna we ons
weer terugspoeden naar het circuit om de andere rijders die gaan komen op te
vangen.
Als
we terug zijn blijkt dit geen overbodige luxe, heel gezellig zijn er al vele
rijders de avond van te voren gekomen. We schrijven de eerste mensen in en kletsen
met deze en gene. Goed om vele bekenden hier weer te treffen. Ondertussen is
ook de wgb-familie weer bijna compleet.
Zoals
altijd is het op de dag zelf vroeg als de wekker gaat. Vanaf het moment dat we
op de paddock gesignaleerd worden begint het circus voor ons te lopen. Zo goed
en zo kwaad als het gaat proberen we iedereen snel en doeltreffend te helpen.
Arno en Sandy helpen me met de inschrijvingen wat erg fijn is. Geert, Ruud en
Rudy houden zich bezig met de technische keuringen. Dik loopt als vliegende
kiep van hot naar her om alles in goede banen te leiden. Tegen half 9, wat het
altijd eerder is dan je denkt, is het tijd voor de briefing.
En
na de briefing ontstaat de run op de transponders, vlot leveren we de
transponders uit en gaat de eerste groep de baan op. Jenneke, Richard en Dirk
staan einde pitstraat al weer klaar om alles in goede banen te leiden. Ook
Jorrit voegt zich om een uurtje of 10 bij de groep, hij is na zijn nachtdienst
direct door komen rijden om de dag te leiden, super! Het gaat voortreffelijk en
de dag loopt goed, helaas krijgen we dan het bericht dat we hard door het
geluid heen gaan. In overleg wordt er gedacht aan oplossingen. Ik krijg dit
niet echt mee omdat ik tegen 11 uur graag zelf even de baan op wil voor ik vanmiddag
les ga krijgen van Jaap van Lagen. De auto voelt niet helemaal lekker aan en
het gaat nog niet naar mijn zin. Als ik terugkom is Jaap ook al op het circuit
dus tijd om te wennen is er verder niet meer. Net voor de pauze rijdt Jaap voor
mij de baan voor in mijn auto, daarna wordt de demping voor anders ingesteld en
de vleugel volledig plat gezet. Na de lunch mag ik laten zien hoe ik rond
rij…..
Net
na de lunch volgt er een extra briefing ivm het geluid, de sessies worden
steeds even onderbroken ipv een open pitlane. Helaas kunnen we niet anders als
we willen blijven rijden tot 5 uur. Aan het einde van de dag blijkt dit de
juiste beslissing geweest te zijn en eindigen we nipt onder de maximale limiet J.
Hieronder
een impressie van Arno op de baan:
Jaap
en ik zitten gekoppeld in de auto dmv een snoer tussen onze helmen, dit is erg
prettig want daardoor hoef je niet te schreeuwen als je wat wil zeggen of
vragen.
Jaap
heeft ondertussen tijd genoeg om de omgeving in zich op te nemen ;-). Dik rijdt ook de eerste ronden met de GTR
maar is nog niet helemaal in zijn hum met zijn auto.
Jaap
leert mij anders circuit rijden. Remmen, terugschakelen en gasgeven op een
andere manier en vooral veel later remmen. Oeps remmen op 75 meter voor de
bocht aan het einde van het recht stuk en voor de Ruskenhoek! En ik mag niet
smokkelen….. dus gas erop houden tot dat ik ga remmen. De Strubben blijven een
gevecht voor me maar gaan aan het einde van de dag een stuk beter dan aan het
begin. De banden beginnen ook wel serieus op te gaan en het autootje heeft het
warm!
Bert
heeft twee ronden achter me gereden en de volgende beelden voor me opgenomen: http://www.youtube.com/watch?v=Im7x9vmpJSo J erg leuk, dank!
Dik
en Jaap kletsen even wat zolang ik zelf wat oefen in de auto. Tevens nog wat plaatjes van Dik in de GTR.
Overall
kan ik maar 1 ding zeggen, van de bdc dag heb ik ’s middags weinig mee gekregen
omdat ik les had, maar ik heb mega veel geleerd. Ongelofelijk wat je dan aan
nieuwe informatie krijgt met uitleg waardoor dit blondje ook snapt waarom het
zus of zo moet. Ik heb echt het idee dat ik met zevenmijls laarzen vooruit ben
gegaan. Als je ooit de kans krijgt om een clinic te volgen, doen doen doen J !! Buiten dat het
leerzaam is, is het ook heel erg leuk.
Hoog
tijd voor weer een stukje organisatie werk voor de groep; transponders
verzamelen en pitboxen leeg en daarna alles afhandelen met het circuit. En dan
op naar een restaurant, lekker met elkaar na praten en lachen om de zaken die
goed en minder goed gingen. Tot slot in colonne onderweg naar huis waarbij de
colonne steeds korter wordt en wij met twee auto’s eindigden bij ons eigen
huis. Moe maar ontzettend voldaan op de bank gekropen om nog even na te praten
om daarna heerlijk te gaan slapen. Een nachtje thuis en dan weer naar Zandvoort
wat een luxe!