11 en 12 Augustus Nürburgring

                                                               

Zaterdag loopt de wekker af en ik zie nog geen zon L. Ik zoek mijn laatste spullen bij elkaar en wacht tot dat Theo er is om samen op te rijden naar Bedburgerland. Bij Bedburgerland zullen we Jean-Pierre, Rudy en Erik treffen. Met enige vertraging zijn we dan op weg. Met dat we in Venlo zijn ontvang ik een sms van JP, we zijn er al “schiet eens op” stond er nog net niet…. Dus over de grens Lila de sporen gegeven, we werden nu niet gemaximeerd tot Polo snelheid, dus het schoot lekker op. Op een gegeven moment komt Theo voorbij, zo van doe is rustig aan, “nou ja, waar heeft die last van” dacht ik nog. Bij Bedburgerland meldt hij dat JP hem gebeld heeft en dat die later is… hmm hoe kan dat nou die is er toch al. Kortom JP had ons beide op een ander been gezet en zat binnen te toe te kijken hoe wij met telefoons erbij discussiëren of hij er nu wel of niet zou zijn. Uiteraard zat JP zich binnen samen met Rudy en Erik kostelijk te vermaken om dit tafereel. Snel wat te drinken gehaald de mannen dag gezegd en heerlijk even gezeten. Terwijl ik zat te genieten word ik op mijn schouder getikt door Hans, “zeker onderweg naar de ring” J. Niet veel daarna gaan we verder onderweg inclusief 2 polo’s (!!) die tempo bepalend zijn…..

 

 

 

 

 

Niet veel later komen we aan op Victoria Station. Ff dagzeggen bij Christoph en dan de tenten opzetten en inrichten. Onze inschatting van de grote van de tenten houdt nog enigszins te wensen over en dus staan we weer met onze scheerlijnen soms op dezelfde haring. Dirk is inmiddels ook gearriveerd en plaatst zijn tent bij die van ons. Iets verder op is er een dorp opgetrokken door de “Mafkezen groep”. Van Christoph begrepen we dat er morgen (zondag) zo’n 75 ontbijten uitgeserveerd mogen worden. Rudy en Erik voorzien ondertussen, onder aanwijzingen van JP en Theo, Lila van haar Toyo’s, het is tenslotte mooi weer. Erik gaat volgend jaar JP en Rudy helpen op de service bij de Rally’s, die gaan volgen met de Astra. JP brengt zijn banden van de polo ook op spanning.

 

 

  

 

Daarna genieten we van een drankje op het terras om vervolgens richting Ring te gaan. Ik rij 2,5 ronden met Lila en het voelt goed aan. We stoppen op de achterste parkeerplaats in het gras. Helaas heeft Dirk problemen met zijn Audi, hij maakt wat veel geluid. Niet veel later wordt na wat onderzoek vastgesteld dat het uitlaat spruitstuk gescheurd is. Erg jammer, Dirk gaat s’middags nog onderweg om te kijken of hij nog onderdelen kan krijgen. De gele vlag van Lila ligt nog buiten de auto, deze had ik bij “Brünnchen in” uitgeleend aan Theo en JP die daar stonden te vlaggen bij een BMW compact die wel heel erg compact was geworden.

 

 

 

Daarna gaan we kijken langs de baan en becommentariëren uiteraard de lijnen en hebben een discussie hoe deze dienen te lopen. Erg leuk en fijn als het zulk mooi weer is, je kan dan ook echt genieten van de omgeving. Een groepje mannen wat ook bij Hatzenbach /Hocheichen staat te kijken kijkt me vreemd aan, ik denk: “het zal wel……”.

 

 

 

Ik ga met Rudy onderweg naar Breidscheid om daar de baan op te gaan. Helaas kunnen we maar tot Höhe acht rijden. Onderweg daar naar toe zit ik de hele tijd achter een BMW e36. Vlak voordat deze Höhe Acht in gaat zie ik koelvloeistof onder zijn auto uitkomen. En zeg ik tegen Rudy; “let op die gaat zo rond” en met dat ik dat zeg gaat de e36 rond. Gelukkig had ik al geremd en dus heb ik er geen last van. Lila de kant in gestuurd en vlaggen maar. Rudy dirigeert ondertussen de motorrijders om de vloeistof heen. De streckesicherung komt vlot en neemt het vlaggen over. Ik kreeg commentaar dat ik achter de vangrail had moeten gaan staan, oeps…. Rudy en ik vervolgen onze weg eerst de banden ontdoen van zand (buiten de lijn) en daarna de toyo’s opwarmen. Op het rechte eind besluiten Rudy en ik om door te rijden voor een “echte” ronde. Dit loopt een stuk beter en Rudy lijkt te genieten. Als ik hem bij de volgende doorkomst vraag of ik nog een ronde zal doen, volgt het antwoord snel: “ja”. De mannen bij Hocheichen staan bij elke doorkomst enthousiast te zwaaien J. Theo en JP zijn ook de baan op, via de parkplatz boven. Erik rijdt met JP mee. Helaas zie ik tijdens mijn tweede ronde Theo langs de baan staan met JP daarbij, de kap van de Lotus staat open dus dat voorspeld niet veel goeds L. Ik rij met Rudy door richting de parkplatz en wacht op een signaal van de mannen. Al op het rechte eind wordt ik gebeld, de koppeling doet het niet meer. Ze zorgen ervoor dat de Lotus weer in beweging komt en komen beide rijdend terug op de parkplatz. Daar wordt de Lotus gestald en kan niet meer gereden worden. Na wat overleg besluiten we terug te gaan naar de camping om te kijken of er iets te regelen is met een trailer zodat de Lotus daar kan komen. Bij de camping aangekomen wordt er met allerlei mensen gepraat en na een klein tijdje is de oom van Jef bereid gevonden met trailer en auto mee te gaan naar de ring om de Lotus op te halen. Dit is echt super om te zien. Iedereen die elkaar helpt om de auto’s weer daar te krijgen waar een ieder wil en bij technische problemen mee te kijken. Ondertussen is Jorrit op de camping gearriveerd en komen ook Marius & Menno binnen. Na zijn eerste biertje wordt Jorrit geholpen met zijn tent opzetten zodat ook hij vanavond lekker kan slapen. Vanaf boven ziet het er dan zo uit (met dank aan Paskal voor de foto).

 

 

Wat vrienden van Marius zaten al relaxed op de camping te genieten van een drankje. Er wordt her en der gekletst en ook andere rijders komen binnen. Na een spontane uitnodiging van Marius besluiten we mee te bbq-en met deze groep. Terwijl het vlees op de bbq gaat komt ook de Lotus op de trailer binnen. Met de hulp van allerlei mensen wordt de analyse gesteld, zoals het er nu naar uitziet is de koppelingcilinder niet meer goed. De lotus mag nu de trailer af zodat de trekauto weer tot slaapplaats omgebouwd kan worden. Wij vervolgen de gezellige bbq, Marius bedankt voor de uitnodiging! Tegen 12 uur hou ik het voorzien en maakt ik me klaar om mijn tentje in te gaan. Onderweg naar de toiletten kom ik Martin tegen, hij zegt: “Hé eskimo”. Ik loopt in een jas met sjaal om en hij loopt nog vrolijk in zijn t-shirt rond…… Het blijkt voor mij een voorbode voor de nacht, rond een uur of 4 word ik wakker en heb ik het echt koud, twee slaapzakken zijn blijkbaar niet voldoende voor deze kou kleum L

 

 

Zondag ben ik tegen een uurtje of half negen wakker. Om mij heen zijn er al veel meer wakker, dit levert uiteraard de nodige opmerkingen op. Theo heeft inmiddels besloten niet aan de Lotus te gaan sleutelen maar deze volgend weekend terug te halen met trailer. Ik ga douchen en maak daarna JP zijn nek los (heeft verkeerd gelegen) en dan is het tijd voor een heerlijk ontbijt J. En dan kunnen we weer los richting de ring! De eerste twee ronden rijdt Theo met mij mee en merk ik goed dat het warm is, de banden halen twee ronden net zonder dat ze beginnen te smeren. Lila loopt weer goed J

 

Bovenstaande foto met dank aan Remco Verhulst.

 

 

De klok loopt inmiddels tegen 1 uur en helaas gaat de baan dicht. Vanwege de baansluiting gaan we onderweg naar Hannes voor wat te eten en drinken!! Niet veel later haakt ook Robert Geuzen daar aan. Dan lijkt de baan weer open en besluit ik samen met JP de eerste ronde met de Polo mee te rijden. De ronde met JP loopt goed en hij heeft zijn ritme weer terug J. Mooi werk JP! We zijn tijdens deze ronde ook gespot door Jorrit.

 

 

 

 

Ik maak tijdens de rit met JP de volgende foto’s (ja, ja ik weet dat het eigenlijk niet mag…)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Theo draait ondertussen een ronde met Lila omdat hij tenslotte geen auto meer tot zijn beschikking heeft. Iets later rij ik twee ronden met Jean Pierre in Lila, deze geniet weer dus dat is mooi.

 

Onderstaande serie is gemaakt door Marc (MW-sportfoto.de); ERG MOOI!

 

 

 

 

 

We rijden een tijdje achter een Nissan 350Z waarbij de remmen goed te ruiken zijn. Op Breidscheid geeft hij ons ook een remmen test…. Sander (Prins Claus) legt dit moment vast. Op Ex-mühle staat een Porsche aan de rechterzijde, deze is een aantal malen over de kop geslagen nadat hij links over de curbs is gekomen. Alfonds staat met zijn m3 al ter plaatse om te helpen.

 

 

 

Het tempo zit er bij ons allemaal goed in en we hebben er zin in. Op het moment dat ik terug kom rijden op de Parkplatz spot ik Mikey en Pablo van het Porsche forum. Mikey begroet mij en omdat ik nog in Lila zit met mijn gordel om word ik bijna verwrongen. Een heel erg hartelijk “hallo” dus J. Ik rij met JP naar de achterste parkeerplaats want het is vol. Daar laat ik Lila verder afkoelen. Theo komt iets laten met Dirk aangereden. Dirk is vandaag met zijn civic onderweg en Theo is een ronde meegereden omdat wij toch met Lila onderweg waren. Ongeveer op het zelfde moment komen ook Arno en Stephanie van de BDC aangelopen, zij doen ook een dagje ring. Nu is het tijd om zelf wat te gaan drinken in de Grüne Hölle. Na een tijdje ga ik met Dirk onderweg voor twee ronden. Onderweg naar Lila loop ik Alfonds tegen het lijf en krijg een live verslag hoe het met die Porsche is gegaan. Dirk rijdt de ronden rustig naast me mee. Ik geloof echter wel dat hij het naar zijn zin had (?!). Als ik terug kom op de parkplatz zie ik Wout, Reitse en Hendik staan, die zijn gekomen omdat ook het Duitse e34m5 board op de ring is. Konz en Anna was ik zaterdag dan ook al tegen gekomen, deze vroegen toen direct of Wout of Stev(i)e er ook waren; niet zover ik weet was toen mijn antwoord. Ook twee andere leden van dit forum hadden mij vandaag al aangeschoten of de jongens er waren. Op het terras van de Grüne Hölle drink ik wat en praat wat bij met Wout, Reitse en Hendrik. Na een tijdje geef ik aan dat ik weer ga rijden. Ik vraag aan Reitse of hij mee wil en deze geeft aan dat hij het leuk zou vinden als ik eerst een ronde met Hendrik zou doen, als ik twee ronden rij wil hij graag de tweede ronde mee. Ik geef aan dat ik later nog wel een keer twee ronden ga rijden dus dat hij dan ook mee kan gaan. Dus ik ga onderweg met Hendrik.

 

Hendrik naast mij in Lila.

Op de ring is het redelijk druk op sommige momenten…..

 

Na deze ronden drinken we weer wat en daarna ga ik onderweg met Reitse.

 

 

 

 

 

Daarna tankt Theo Lila af en gaat nog een ronde met haar over de Schleife, het blijkt dat er wel erg veel herrie uit het uitlaadspruitstuk komt. Dus daar moet even naar gekeken worden bij terugkomst.

 

Na deze ronden gaan Wout, Rietse en Hendrik onderweg naar huis en wij richting de camping. Daar aangekomen breken we de tenten af en zeggen we dag tegen iedereen die er nog is. Met dat we dag aan het zeggen zijn komt er een fiffy hondje langs, deze wordt door Martin uitgemaakt voor beklede loempia…… Sommige mensen worden erg sentimenteel en die worden dus echt dag gezegd. Dirk, Robert, Theo, Jean-Pierre en ik gaan vervolgens onderweg om op de hoek te gaan eten. Tijdens het eten was het erg gezellig en dus vertrekken we pas rond 22 uur richting Nederland. We zeggen Marius nog even dag als we onze auto’s ophalen en gaan daarna onderweg.

 

Hieronder nog enkele foto’s van het weekend:

Van Marcel Thomassen

 

 

Van nurburgring.nl

 

 

Home