10 Augustus BDC Zandvoort (CPZ)

                                                               

In de vroege ochtend van deze vrijdag loopt mijn wekker af. Alle mensen wat is het vroeg! Maar uit bed want we mogen zodadelijk gaan rijden op Circuit Park Zandvoort J. Onder de douche word ik langzaam maar zeker wakkerder maar echt wakker voel ik me nog zeker niet. De week was druk op het werk en thuis dus het energie level is niet optimaal. Om 6:15 sta ik klaar voor vertrek, Jean Pierre en Theo die via mij zouden rijden zijn er nog niet…… Iets later bel ik ze en spreek af dat ik ze op de A2 wel tref. Bij de stoplichten voor de snelweg bedenk ik me dat ik mijn videocamera en fototoestel nog thuis heb staan…. Dus Lila omgekeerd en de spullen opgehaald. Op Cpz kijken de mannen mij vreemd aan, jij zat toch voor ons……. De bestuursleden van de club kijken op dit vroege uur ook nog niet allemaal even wakker uit hun ogen, blijkbaar ben ik niet de enige die last heeft van dit vroege tijdstip.

 

Om half 8 begint de inschrijving. Ik had afgesproken te helpen dus ik voeg me bij Arno en Stephanie om de inschrijftafel te bemannen. We moeten er vooral op letten dat iedereen die de extra snelle sessie wil rijden in zijn auto over een 5 puntsgordel beschikt en een rolkooi heeft. Het begint al vlot door te lopen aan de inschrijftafel. Pennen zijn nog steeds geliefde objecten en deze beheren wij dan ook streng. Tegen kwart voor negen worden alle rijders bij elkaar geroepen voor de briefing. Bas Roos verteld hoe de vlaggen werken en dat we hier gezellig aan het rijden zijn en dat de heren zich moeten gedragen onderling. Oké dus als vrouw mag je ………. J Aan de inschrijftafel heb ik geen enkele dame gezien terwijl die er toch meestal zijn, dus vandaag mag ik alleen tussen alle mannen rijden.

 

 

Het is iets na negen en ik verlaat de inschrijftafel om Lila te voorzien van haar Toyo’s, wel erg makkelijk met mensen die je helpen en gereedschap op luchtdruk! Niet veel later is zij dan ook klaar voor circuitgebruik. Het eerste half uur is om te oriënteren op de baan, ik ga even naar buiten om na dik ander half jaar weer mijn eerste ronde op Zandvoort te rijden. De baan ligt er goed bij en is mooi schoon, de temperatuur is heerlijk en de banden worden redelijk vlot warm. Dit beloofd veel goeds voor vandaag. Buiten een raar geluidje rechtsvoor lijkt Lila ook helemaal top. Samen met Theo ontlucht ik de remmen en controleer dat wat eventueel invloed kan hebben op het door mij geconstateerde geluid. Lila lijkt in orde en klaar voor de eerste echte sessie.

 

En deze volgt snel. Nadat de eerste drukte is vertrokken ga ik met Lila terug de baan op. De swing is er nog niet echt en de bochten lopen nog niet echt lekker. Echt slecht gaat het niet maar het gevoel is er nog niet. Na enkele ronden kom ik binnen en merk ik dat mijn banden wel erg warm zijn, het geluid rechtsvoor is inmiddels verdwenen J. Ik was gestart met 1.8 en 1.9 respectievelijk voor en achter, nu na de ronden staan ze rond 2.5 en 2.4. Na wat overleg verlaag ik mijn bandenspanning. De verlaging blijk na nog geen hele ronde veel te laag te zijn. Lila voelt hierdoor verschrikkelijk aan op de baanL. De bandenspanning verhoog ik dus weer, nu naar 2.1 en 2.2. Hierna rij ik nog een aantal ronden, dit voelt een stuk beter aan. Enig onderstuur is er nog. De auto staat duidelijk afgesteld op de Ring en is dus eigenlijk te slap om echt goed op Zandvoort te rijden. Als ik volgend jaar ZAC wil gaan rijden zal hier zeker nog iets aan moeten gebeuren…….

 

 

 

 

 

 

 

Iets later ga ik weer met Lila onderweg en rijdt Jean-Pierre met me mee, na een paar bochten komt er een voorzichtige grijns te voorschijn op zijn gezicht. Als we terug zijn in de pits is hij enthousiast, jij rijdt hier ook wel lekker door. Jean-Pierre is meestal mee naar de ring maar had mij nog nooit ergens anders zien rijden. Het doorrijden was overigens een understatement…..  Inmiddels is het zo’n beetje tijd voor de lunch. De baanposten komen terug in de pits en dus heb ik even tijd om met Jorrit, Rudy, Stephan en nog vele andere te kletsen. Al snel krijg ik weer het idee “wanneer mogen we weer”…. oeps….. Gelukkig is de lunch gezellig en schiet de tijd voorbij en mogen we snel weer rijden.

 

 

 

 

 

 

 

In de middag gaat het in eerste instantie iets minder maar al vlot daarna gaat het beter en beter. Het gevoel en de swing is terug op Zandvoort. Ik krijg nog wat instructies en daardoor verbeter ik mijn eigen snelste ronde ooit op Zandvoort met 1 seconde; joehoe J. Het is nog absoluut niet voldoende voor de ZAC maar hij is in ieder geval dalende. Korter remmen en eerder op het gas zijn de technieken die toegepast worden. Ik ben erg blij met mijn quaiffe diff want die slaat met enige regelmaat in en help me hierdoor met deze nieuwe stappen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik rij in de middag ook een aantal ronden met baanpost Jeroen die met Jorrit mee is gekomen. Ook deze lijkt het naar zijn zin te hebben en blijft stralen. Volgens mij moet hij met zijn jas en vestje aan in de auto echt zo ongeveer gestikt zijn van de hitte….. ik had het al redelijk warm in mijn T-shirtje….. Iets daarvoor was ik nog even kort mee gegaan met de afsleep wagen om wat te helpen. Ook best leuk om even mee te kijken met de mannen die daar druk mee zijn.

 

 

 

 

Er volgen nog enkele ronden en dan loopt het tegen 5-en en gaat er een BMW in de Audi S vanaf. Er wordt besloten de baan nadat dit geregeld is niet meer open te stellen omdat het dan nog om enkele minuten zou gaan. We gaan dus opruimen en banden weer terug wisselen. Alles bij elkaar genomen is er nauwelijks schade gereden en was het super weer voor een circuit dag. Nadat alles is ingepakt eten we met de groep nog bij de Zandvoorter om vervolgens richting huis te gaan. Spullen herladen en morgen naar de ring J; wat een verschrikkelijk slecht leven….. Jorrit dank je wel voor alle foto’s!!!

 

 

 

 

Home