wgblogocompleetklein

 

16 oktober 2010 DNRT Wedstrijd, Circuit Park Zandvoort

 

 

Deze keer een andere opmaak van het verslag dan normaal, deze keer stukjes geschreven door de verschillende rijders en Andre stelt zich voor.

 

Verslag van Dik en Nynke:

Na het opbouwen van mijn auto en een kleine check van Dik zijn auto was het al weer sneller dan we dachten tijd voor de laatste race van het seizoen. Zaterdag begon de dag al vroeg want we hadden niet de luxe dat we de avond ervoor konden inschrijven. Toch altijd een gekke gewaarwording ’s ochtends in het donker zonder licht op je racer onderweg naar de keuring. De inschrijving en keuring verlopen soepel en dus snel retour naar de pitbox waar Andre ook al snel arriveert. Gisteren avond zijn de laatste zaken aan de auto’s afgemaakt dus we hebben een rustige ochtend. Dik mag als eerste op een nog natte baan naar buiten. Daarna is het tijd voor Arno en mij, de weer is wisselvallig. Dik geeft aan bij binnenkomst dat ik het beste op regenbanden naar buiten kan en dat doe ik dan ook. Na de e30’s zijn Geert en Andre aan de beurt om de baan te testen. Dik en ook ik gaan de kwalificatie in met onze slicks. Dik rijdt een 1:58 wat goed is voor een 8e startpositie, ik draai een 2:04 wat goed is voor een tweede plek op de grid. Arno rijdt een 2:11 wat een nieuw persoonlijk record is! Geert is nog nimmer in zijn hum met zijn auto en rijdt een 2:03, Andre draait een 2 rond en behaald daarmee een 6e startpositie. Grappig detail was in mijn training dat het ingaan van het scheivlak niet helemaal soepel verliep waardoor ik een van mijn nieren voor uit de autogril verloor, op de foto hieronder wordt weer een nieuwe geplaatst (met dank aan Ron Tieman!).

 

IMG_0635.JPGIMG_0153.JPG

 

Tijd voor de lunch en de briefing. Gelukkig is het weer een stuk opgeknapt en is het nu echt slick weer geworden. Dik start zijn eerste race. Hij gaat lekker en rijdt een 1:55 en klimt op naar een 6e positie. Ik start op de eerste rij aan de rechter kant, de golf voor me is zo gebrand op het voorblijven dat hij voor de huchenholts spint voor mijn neus. Gelukkig kan ik hem ontwijken. Daarna nog een Sierra en een e36 om mijn oren gekregen maar die later weer terug gehaald. Een e36 m3 3,2 komt later voorbij en houdt mij van de eerste plaats af. De hele eerste race kan je hier bekijken. Ik rij wederom een 2:04 alleen nu een lage, Arno verbeterd zijn rondetijd naar 2:10. Andre rijdt een 1:58 en zakt toch 1 plaatsje terug naar de 7e positie. Geert is druk in gevecht met zijn auto en brengt hem heel weer terug, als er een stukje rubber om zijn remschijf valt staat dit direct in de fik zo heet worden zijn remmen momenteel. Een raar gezicht.

 

IMG_0396.JPGIMG_0400.JPG

 

Dik trapt vervolgens de laatste race van het seizoen af. Halverwege de race houdt hij het voor gezien, de grip is onvoldoende. Jammer om zo te stoppen maar fijn om de auto heel mee naar huis te kunnen nemen. Dan mogen Arno en ik starten met onze tweede race van de dag. Ik start wederom op de tweede positie nu achter de m3, bij de start is goed te zien wat het verschil in vermogen is. De race verloopt wat onstuimig, een code 60 gevolgd door een code rood bracht het einde van de race. Gelukkig als derde gefinisht en daardoor 2e overall. Mijn eerste bordje kan opgehaald worden, joehoe! Wil je de tweede race meerijden met me, klik dan hier. Geert en Andre sluiten de dag echt af, Andre scoort nog net een bordje. ’s Avonds halen Andre en ik dan ook onze prijzen op in het Oca gebouw.

 

1.jpg7.jpg

 

Verslag DNRT wedstrijd sportklasse 16 10-2010 door Geert.

 

Vrijdag 15 Oktober  was het weer zover.....de ochtend had ik nog gewerkt en na de auto en spullen geladen te hebben kon ik mooi op tijd vertrekken richting Zandvoort. Dit maal zou ik alleen rijden omdat Dik en Nynke al eerder vertrokken waren. Helaas kwam ik niet verder dan een km of 30 omdat de bus het begaf. Een oliedrukprobleem en een defecte turbo gooide roet in het eten. Na een super oplossing van mijn baas kon ik de reis met een ander trekpaard voortzetten om omstreeks 18:15 aan te komen in een kletsnat Zandvoort. Na overleg zijn we eerst maar gaan eten om vervolgens de pitbox in te richten. Keuren en inschrijven was vrijdagavond niet mogelijk dus hadden we alle tijd.

 

Zaterdagmorgen ging dus wel vroeg de wekker omdat we moesten inschrijven en keuren. Voor mij had het niet zo'n haast omdat ik pas om 10 uur voor het eerst hoefde te rijden. De vrije training ging voor mij best goed.....de nieuwe remmen voelde voor het eerst goed aan en reed uiteindelijk een 2:15.058 met slicks op een opdrogende baan. Dat was goed voor een 23e tijd.

 

Tijdens de kwalificatie was het inmiddels wel helemaal droog omdat de sportklasse als laatste van allemaal de baan op gingen. Ik was tevreden met een tijd van 2:03.367 maar stond er toch maar mee op een 17e plek op de grid. De tijden zaten dan ook erg dicht bij elkaar.

 

IMG_0171.JPG

 

In race 1 ben ik druk in gevecht geweest om mijn positie te verdedigen en omdat de grip na een rondje of 5 beduidend minder werd en de remmen te veel in temperatuur omhoog gingen ben ik een paar plekken  terug gezakt en kwam als 21e over de finish.

 

Race 2 heb ik dus vanaf rij 11 mogen starten en kwam weer vol in gevecht op de baan. Ook nu weer verminderde grip en remwerking na een rondje of 5. Toch heb ik wel leuk kunnen strijden met de naaste concurrenten. In ronde 9 had een geplofte Ford Sierra een koelvloeistof spoor neer gelegd in de Renault bocht. Doordat het geel/rood nog niet uithing merkte ik het te laat op en kon niet anders dan in de grindbak eindigen. De schade valt gelukkig mee omdat ik de bandenstapels maar net had geraakt. Een niet zo fraaie afsluiting van het seizoen maar uiteindelijk toch nog als 24e geclassificeerd in het dag klassement van de sportklasse. Bij deze wil ik ook alle team leden van WGB Racing bedanken voor een fantastisch seizoen 2010.

 

Verslag van Andre + hij stelt zich voor:

 

Het is was mijn eerste race bij het WGB team. Laat ik mij eerste even voorstellen.

Mijn naam is Andre knol en woon in het mooie Drenthe, in het dagelijkse leven produceer ik brandweer – en ambulanceauto’s in Hoogeveen.

 

Het racevirus heeft is bij mij begonnen een jaar of 5 geleden en het virus is er nog steeds.

 

Maar goed afgelopen zaterdag om 4.30 uur opgestaan en om 5.00 uur te vertrekken naar de laatste wedstrijd van dit toch weer mooie seizoen.

 

Met  z’n vieren in box krap maar wel bere gezellig. Bij de keuring en inschrijving geen probleem. Dan de boel maar klaar maken voor de training in de sportklasse. De baan was nog niet helemaal droog echter om weer het gevoel te krijgen met de baan was de training wel prettig en een leuke opwarmer voor de kwalificatie.

 

De kwalificatie:

 

Alles geregeld dacht ik , de bandenspanning en de rest ook de brandstof meter gaf nog voldoende aan. Na een rondje of vier en nog niet onder de 2 minuten moest het de komende ronden gebeuren. Helaas de auto hield in en ik kon nog net de pitstraat bereiken ,oorzaak brandstof op. De tijd was onvoldoende om het brandstof op het gewenste niveau te krijgen, een zesde trainingstijd .

 

De eerste race:

 

De tijd tussen de training was ruin voldoende om de inwendige mens wat aan te streken en volop te concentreren voor de 1e race. De buitentemperatuur was niet hoog en wat ik verwachte kwam uit , de opwarmronde was te kort om de banden goed op temperatuur te krijgen en een voorzichtige start was raadzaam om niet het hele circus in puin te rijden.

De zesde plek werd daarom ook al snel een 8e plek, echter na 2 raceronden waren de banden op temperatuur en kon ik eindelijk gas beginnen te geven , ik was niet de enige die dat dacht. De top 7 was snel en er werd menig rondje in de 1.58 gereden . Na een felle strijd geleverd te hebben met de nummer 7 was mijn plek aan de eind van de race een 7e plek wat mij geen lekker gevoel gaf omdat ik laatste races  meestal in de top 3 te vinden was.

 

De Tweede race:

 

Op plek 7 van start met voldoende temperatuur in de banden moest dit hem gaan worden, ik was er op gebrand om een goede klassering weg te zetten. Alle ingrediënten waren aanwezig. De start verliep  goed en ik was naar de Tarzan bocht de eerste BMW voorbij dus nu op plaats 6. Ook de 2 Clio’s leverden een dikke strijd met m3 van Ron Tieman die in ook in de eerste race weer lekker tekeer ging en de laatste wedstrijden ook laat zien dat hij voorin mee kan rijden. De 3 voor mij leverden een mooi gevecht zodat ik langzaam naar hun toe kon kruipen . Doordat ik op dat moment geen strijd hoefde te leveren kon ik mijn banden sparen om in de laatste ronden toe te slaan. Na een rondje of 6 had ik aansluiting bij de kopgroep, o ja er deden ook nog een Mercedes en Mitsubitie mee echter deze supersportjongens wilden ook graag een keer vooraan rijden en zoals een sportieve sportrijder is  stelt hij plaats 1 en 2 graag af en begint de uitslag eigenlijk bij plaats 3 dus eigenlijk ook een eerste plaats. Ik zal bijna mijn race verder vergeten na deze kort intermezzo Dus  de top kwam in zicht en ik voelde mij lekker dit gold ook voor mijn oude E30 die werkelijk weer in topvorm was. Het moest er een keer van komen om de Clio’s en de M3 in te halen. Dit gebeurde ook en wel in ronde 7 het leek wel of de anderen stil stonden en mij de plek gunden echter dit bleek in de napraat niet het geval ze konden gewoonweg niet sneller. Ik toerde de laatste rondjes dan ook maar door en hield de spiegel goed in gaten. Gevolg een 3e plek achter de supersporters.

Al met al een prachtige race en een prachtige dag.

 

De vriendelijke racegroeten en tot de volgende keer

 

Andre Knol

 

 

Verslag van Arno:

 

De laatste DNRT dag van 2010. Ik heb niet alle dagen gereden in 2010, maar de laatste, daar moest ik ook bij zijn. Van te voren een checkup aan de auto. Voorremmen ok, achter de blokken bijna op, vervangen dus. Aangezien op de BMW Drivers Club dag op Assen er 4 slicks versleten waren, waren daar ook andere voor nodig. Dankzij Dik zijn er weer een mooie set bijna niet gebruikte Dunlops om de velgjes gekomen. Tevens heeft Dik me geholpen met een kleine aanpassing aan de voorpoten, waardoor er nu wel camber staat.

 

Op vrijdag de 15e s' morgens eerst de auto laten uitlijnen (want de voorpoten waren los geweest). 3 graden camber. Daarna met Dik en Nynke naar Zandvoort gereden. Waar het regende..., heel veel regende. Dat was voor de lange-afstandsrace die bezig waren niet zo makkelijk, getuige de vele auto's zonder bumpers en met duct-tape. Ik had me voorgenomen om de auto in Zandvoort nog even te poetsen (je wil er toch een beetje netjes bij staan), dat gebeurde dus maar in de regen. Een tuinslang was niet nodig. Geert arriveerde een tijd later, die had onderweg nog een tractor nodig, maar na zijn aankomst zijn we gezellig met zijn vieren gaan eten.

 

Zaterdagmorgen al vroeg uit de veren. Er was de avond ervoor geen keuring geweest, dus dat ging nu gebeuren. Goedgekeurd (uiteraard ;-) ) In de toerklassen mochten Nynke en ik als 2e groep beginnen aan de training. Het miezerde een beetje en alles was vochtig. Dik in de supersport was als eerste naar buiten, op regenbanden. Aangezien het droger en droger leek te worden, mijn auto op slicks gezet (Ruud en Rudy). Tegen het einde van de eerste training van de SS ging het echter weer wat harder regenen, voor Nynke dus regenbanden.

 

In de training was het heel glad, maar na een paar rondjes kreeg ik er weer wat gevoel voor. Het leek een beetje op het licentie afrijden in de sneeuw vorig jaar. Doordat ik in de training al met slicks op de vochtige baan had gereden, hielp dat in de kwalificatie. Nynke die nog wel moest wennen spinde vlak voor me even van de baan. In de kwalificatie kwam ik tot in de 2.11, een nieuw record met deze auto en een evenaring van mijn tijd in de E30 op de clubdagen. Goed voor een 30e startplek (van de 47, dus mooi in het middenveld).

 

In de 1e race ging het heel goed. Ik kon prima aanhaken bij de auto's voor me en kon een leuke strijd leveren. Door het meerijden met de anderen kwam ik zelfs tot een rondetijd van 2:10,5. Of zou het camber ook nog wat geholpen hebben? Uitslag: 28e. Wat dus ook de startpositie was voor de 2e race.

 

Die 2e race ging een stuk minder. De start was al niet lekker. Ik stond nu achter een seat ibiza en te laat realiseerde ik mij, dat ik daardoor de startlichten niet goed genoeg kon zien. Daardoor meteen bij de start al flink wat plekken verloren. Hierna ging het verder ook niet echt fijn, ik kreeg niet genoeg grip. Ik had waarschijnlijk de banden iets harder moeten laten want na de race zat er ongelofelijk veel pickup up de banden.

Hierdoor kwamen een flink aantal mensen mij voorbij die ik in de 1e race nog achter me hield. De laatste ronden hebben we gereden onder code 60, vanwege een situatie in het scheivlak.

 

Na de race mixed feelings, 1e race goed, tijden goed, maar 2e race naadje.

Voor Nynke echter veel betere resultaten, eindelijk podium voor haar, na alle pech de vorige race dag. Terwijl Geert en Andre in de sport hun 2e wedstrijd als laatste reden, zijn wij vast begonnen met opruimen. Hierdoor waren met zijn allen we snel klaar na de finish van de sportklasse om gezamelijk naar de prijsuitreiking te gaan.

 

De prijsuitreiking was in OCA gebouw. Zowel Nynke als Andre zaten in de prijzen. Een gezellige afsluiting van een mooi seizoen DNRT, m'n eerste van hopelijk nog velen. Heel WGB racing: bedankt voor het fantastische jaar en alle hulp en gezelligheid.

 

 

IMG_0128.JPG

 

En nog wat meer plaatjes van de dag.

 

IMG_0412.JPGIMG_0565.JPG

 

Onderstaande foto’s zijn van Joost Kooi: www.autosport-media.nl

 

01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg12.jpg15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg19.jpg