9 mei 2010 DNRT Wedstrijd, Circuit Park Zandvoort
Deze
keer een verslag geschreven door Arno. Dit was de eerste keer dat we met alle
vier de auto’s in actie kwamen tijdens een DNRT wedstrijd.
Afgelopen weekend
was het zover. 9 mei was mijn eerste deelname aan een autorace wedstrijd!.
Vooraf enige twijfel of ik al zou deelnemen, de auto was tenslotte nog steeds
nieuw voor me, maar aangezien de volgende mogelijkheid pas in juli zou zijn
besloten om nu gewoon al mee te doen.
En daar heb ik geen spijt van gehad, ik heb het bijzonder goed naar mijn zin
gehad.
Zaterdag
morgen met zijn allen verzameld bij Dik en Nynke. Eenieder in zijn nieuwe team
kleding, heel mooi geworden. De laatste spullen in/over geladen en in kolonne
vertrokken naar Zandvoort. Het blijft interessant om te zien hoeveel bekijks je
dan trekt. We waren ruim op tijd in Zandvoort aangekomen, waar de endurance cup
bezig was. Slecht weer helaas, wat wel weer spectaculaire momenten op leverde
om te zien, het was erg glad in de Audi-S bocht. Spectaculair, maar dan,
-slik-, realiseer je je ... morgen kan ik daar wel de grindbak inschieten ...
als het maar droog blijft, dat zal toch een stuk makkelijker zijn.
Na een
tijdje toeschouwer te zijn geweest wilden we naar de Micky's om wat te gaan
drinken. Helaas, dicht. Nu restte ons wachten tot de endurance klaar zou zijn
om de pitbox te kunnen betrekken. Gelukkig is de DNRT heel gezellig onder
elkaar en konden we bij anderen in de pitbox een praatje maken (en droog
staan).
Om
ongeveer half zeven konden we bij de pitbox. Snel gelost en om kwart over zeven
naar de inschrijving. Nu stond ik eens aan de deelnemers kant van de inschrijf
tafel. Je kunt zien dat er bij de DNRT veel routine zit, we waren zo geholpen.
Nu begon het toch wel een beetje te kriebelen, het gaat gebeuren, ik heb me
aangemeld. Na de inschrijving de technische controle. Hier werd me uitgelegd
dat ik de gordels nog een keer moest terughalen door de gesp om nog beter vast
te zitten, en dat ik de sluiting van de brandblusser-houder moest borgen om te
voorkomen dat deze los zou schieten (trillen) tijdens het racen.
Bij het
oprijden naar de keuring, en ook op de terugweg bleek er een groot probleem te
zijn met de auto van Dik. De achterkant voelde heel raar aan en er was
eigenlijk niet mee te rijden. Na onderzoek was het differentieel de verdachte.
Bas Roos, waar we de pitbox mee deelden, werd gebeld met de vraag of deze een
reserve differentieel kon regelen. En dat kon!
Hierna zijn
we eerst een hapje gaan eten (super verzorgd door Nynke). Bij aankomst van Bas
Roos werd het onderzoek naar het euvel van Diks auto voortgezet. Bij het rijden
van teststukjes op het paddock bleek de auto ook te schuiven over de
voorwielen. Voor de voorkant werd gedacht dat de aangepaste geometrie van Diks
verbrede auto hier een rol in zou kunnen spelen. Om dat te testen werden
smallere wielen, met intermediates voor gemonteerd. Dit hielp en hiermee was
het probleem van de voorkant verklaard. Om alles uit te sluiten, hetzelfde
truukje aan de achterkant geprobeerd. Hier was het probleem nu ook weg.
Door het slechte weer, de ijskoude banden, de verbrede auto van Dik en het
sterke sper had de auto zo weinig grip dat zelfs een klein toefje gas de auto
liet driften. In huidige staat dus niet geschikt voor dit weer-type. Maar, voor
zondag was droog weer voorspeld.
Hierna
nog wat gekletst en gedronken met zijn allen. Inmiddels arriveerde ook het
andere diff (waarvoor hulde aan Bas en Xander) dat nu dus 'reserve diff' was
geworden. Een voor een kroop eenieder zijn/haar bedje in.
Vroeg op.
Ondanks dat er niet meer ingeschreven/gekeurd hoefde te worden zijn er toch
altijd wel last minute dingetjes te regelen. Hier bleek duidelijk de routine
van de rest van het WGB racing team. Waar het voor mij nog redelijk
overweldigend was wat er zou gaan gebeuren wist de rest precies wat er gedaan
moest worden. Ook Ruud en Sandy arriveren, Sandy vers terug van vakantie.
Geert die
uitkomt in de Sport klasse kon als eerste aan de vrije training beginnen en
kwam tot een 10e tijd. Daarna was de E30 klasse, vervolgens Dik in de
Supersport (7e tijd) en als laatste Nynke en ik in de Tour klasse. Even wennen
met aan/om doen van alle veiligheids maatregelen. Zenuwen ... en dan rijden.
Voor Nynke een 7e tijd met 2:09. In 6 rondjes kom ik tot 2:20:7 een 32e tijd
van de 38 aangemelde deelnemers. Mwa ... ongeveer als verwacht. Wel voor een
bekende geeindigd, dat voelt dan wel lekker. Rijden op tijd geeft toch
duidelijk een andere dimensie als het vrij rijden dat ik bij de BMW Drivers
Club doe.
Hierna de
tijdtrainingen. Hier heb ik ook profijt van de ervaring in het team, met name
nu van Nynke die met eenzelfde soort auto in dezelfde klasse rijdt. Voor de
juiste bandenspanning kan ik haar gegevens gebruiken. Ook fijn is het dat Rudy
en Ruud onze auto's steeds vast naar de opstel plek in de Tarzan bocht brengen.
Dat geeft net een beetje extra rust, wat erg prettig is.
Geert mag als 10e starten, Dik als 8e, Nynke als 7e en ik als 28e. In de
laatste ronde blijk ik er een 2:15:8 uitgeperst te hebben waarmee ik nog net 2
plekjes ben opgeschoven.
Na de
kwalificaties is het middag pauze. Snel wat eten en de auto's nakijken/prepareren
voor de race. Zijn de remblokken nog goed, wat benzine erbij etc. Om half een
is er een korte briefing, voor beginners zoals ik is er aansluitend nog een
aanvullende briefing. Geert is ondertussen al naar de opstelling vertrokken.
De 1e
races gaan beginnen. Geert finished als 9e. Hij is nog niet helemaal tevreden
over zijn nieuwe remmen. Na de E30 klasse is het de beurt aan de SuperSport met
Dik. Na een goede start gaat het helaas mis, in de Gerlach bocht wordt Dik bij
het insturen rechts achter aangetikt. Vanwege een eerder oliespoor was de baan
daar nog glad, waardoor correctie niet meer mogelijk is en de auto van Dik komt
met de neus onzacht met de vangrail in aanraking. Oei. Omdat dit achter het
paddock is konden we snel gaan kijken. Met Dik is gelukkig alles in orde, maar
vrolijk wordt je er niet van, op zijn zachtst gezegd.
Terwijl we staan te kijken en proberen met Dik te praten boven het geluid van
de andere auto's uit, seint Geert me in: denk eraan, je moet gaan opstellen. Nu
komen toch echt de zenuwen naar boven. Net gezien hoe het Dik vergaan is, dat
toch opzij zetten en jezelf in de gordels snoeren. Na afloop van de SuperSport
manche rijden we het circuit op voor de opwarmronde richting het startgrid. Ik
slinger met de auto en rem af en toe flink, gezien op tv, om de temperatuur van
remmen en banden hoger te krijgen. We rollen naar de startgrid. Goed kijken
welk plekje voor mij is. 28, is aan de rechterkant ... Omdat ik zover naar
achter start, komt de toeter al vlak nadat ik stil sta. Wat extra toeren, het
licht gaat op rood, en uit ...
GAS
geven, gaatje zoeken op het midden van de baan. In een fractie van een seconde
blijkt dat daar iemand heel langzaam rijdt, uitwijken naar links, gelukkig er
langs, al weer bijna bij de Tarzanbocht, remmen, kijken, kan nog net "de
deur dichtgooien" als iemand binnenlangs wil glippen. Bij Gerlach-in is er
iemand gespind, vaart minderen en er omheen, in de drukte door de Hugenholz en
omhoog de Hunzerug op. Wat een geweld en drukte. Gelukkig gaat alles goed en na
een ronde of 2 komt eenieder in zijn ritme en het veld wat verder uitlkaar. De
drukte wordt wat minder. Als ik een langzamere deelnemer nader kies ik niet de
juiste lijn en moet wachten tot na de volgende bocht. Een meer ervaren deelnemer
maakt daar gebruik van en schiet binnendoor. Een plaatsje achteruit ... dat is
niet de bedoeling. Gelukkig kan ik aanhaken en blijf in de buurt. Op ongeveer
halverwege de race komt een E30 steeds een stukje dichterbij. De auto is net
wat sneller en komt me voorbij. Mijn voorganger die me in het begin inhaalde
heeft 'last' als de E30 ook hem voorbij gaat. Vanaf nu is het mijn beurt om
iemand binnen te hengelen. Ik kom steeds dichterbij. En bij het ingaan van de
laatste ronde lukt het me om op het rechte stuk er voorbij te steken. Die ronde
gaat helemaal lekker en achteraf blijkt dat deze ronde mijn snelste was in de
race, 2:13:9, zelfs nog sneller dan in de kwalificatie. Ik ben op de 22e plek
geeindigd, waarmee ik richting het midden van het veld ga.
Na de
race zakt de adrenaline wat weg en voel ik goed hoe moe je van racen wordt.
Nynke is op een 9e plaats gefinished (die zat vlak bij die spinnende auto in de
Gerlach bocht), maar voelt wat raars aan de auto. Terwijl Geert al aan zijn 2e
manche bezig is bekijken Ruud en Rudy de auto van Nynke. Een van de
ophangpunten van de achterwiel ophanging blijkt niet meer helemaal fris en ook
een uitlaat beugel heeft wat moeite. Gelukkig kan ze hier mee wel meedoen aan
de 2e manche, maar fijn is het niet.
Bij mijn auto blijken de achterremblokken compleet versleten te zijn. Ik mag de
reserveblokken van Nynke gebruiken en Ruud en Rudy maken de auto snel klaar
voor manche 2.
Geert wordt 11e in zijn 2e manche en is toch niet helemaal tevreden met het
resultaat. Terwijl de SuperSport bezig is met hun 2e manche stellen Nynke en ik
ons weer op, nu voor race 2. Het programma is dan ongeveer een half uur
uitgelopen dus we moeten even wachten. Tegen het einde van de manche van de
supersport wordt het ineens stil. Een rode vlag situatie, er is blijkbaar wat
ernstigs gebeurd. Geschrokken zie ik de ambulance het circuit oprijden. Onze
start wordt uitgesteld tot nader order.
Er wordt flink gepraat onder de rijders en stukje bij beetje krijgen we meer
informatie. 2 auto's zijn met elkaar in aanraking gekomen in de Slotemaker
bocht zijn er hard afgegaan. Helaas moet een van de rijders naar het ziekenhuis
met flinke verwondingen. De dag wordt beeindigd met een domper.
We gaan
opruimen en vertrekken richting huis.
Terug kijkend heb een dubbel gevoel. Aan de ene kant super blij omdat ik zo
fijn gereden heb en het beter ging dan ik zelf had gedacht. Aan de andere kant
zie je dan, dat het wel een sport is met risico. Toch probeer ik dat laatste te
relativeren (anders zou ik niet meer durven) en ... met postzegels plakken kun
je ook in je tong snijden bij het likken.
De dag
was heel overweldigend voor me, waardoor ik helaas niet van iedereen alles heb
meegekregen. Dankzij de raad en daad van het hele team heb ik heel fijn kunnen
rijden. Bedankt allemaal.
Je
kunt de kwalificatie live meebeleven bij Dik uit de auto, klik daarvoor op deze
link . De volgende keer
zal de camera lager gemonteerd worden ;-)
Tevens
nog wat foto’s van het weekend met dank aan Rens van Remola autosport.
Nog meer foto’s met dank
aan SoHappyRacing.com!
Dik
Geert
Arno
Nynke